OH-
Member
Idag skickade jag följande till vägverket:
"Kära vägverk!
"Brudfjällsvägen" Håverud -Tissleskog i Dalsland är en av sydvästra sveriges populäraste MC-vägar och ett populärt utflyktsmål från t ex Göteborg.
I lördags 08-05-31 var jag och ett antal kompisar där men blev mycket frustrerade. Vägunderhåll pågår med "tjära-och-grus-metoden".
För en "normal" motorcyklist var vägen farbar i starkt reducerad fart (30-40 km/t) men för en ovan förare var olycksrisken stor. Dessutom var det endast skyltat varning för stenskott, inte halka (även bilar skulle vid oförsiktig körning kunnat hasa av vägen med så stora grusmängder).
Vore det inte lämpligt att välja en annan reparationsmetod på en väg som är så extremt populär bland motorcyklister? Beläggningen bör väl anpassas till den trafik som använder vägen? MC-turismen där är faktiskt så stor att den har betydelse för Håveruds ekonomi."
Här var det inte frågan om enstaka små lappningar eller "snabel-lagningar" utan ibland tiotals meter långa meterbreda remsor med uppskattningsvis en centimeter grus på. Ofta var det frågan om att hitta "barmark" bland det kringspridda gruset snarare än att undvika grusbelagda delar.
Om ni skall dit för att njuta av den brutalt 3-dimensionella vägen - vänta ett par veckor!
"Kära vägverk!
"Brudfjällsvägen" Håverud -Tissleskog i Dalsland är en av sydvästra sveriges populäraste MC-vägar och ett populärt utflyktsmål från t ex Göteborg.
I lördags 08-05-31 var jag och ett antal kompisar där men blev mycket frustrerade. Vägunderhåll pågår med "tjära-och-grus-metoden".
För en "normal" motorcyklist var vägen farbar i starkt reducerad fart (30-40 km/t) men för en ovan förare var olycksrisken stor. Dessutom var det endast skyltat varning för stenskott, inte halka (även bilar skulle vid oförsiktig körning kunnat hasa av vägen med så stora grusmängder).
Vore det inte lämpligt att välja en annan reparationsmetod på en väg som är så extremt populär bland motorcyklister? Beläggningen bör väl anpassas till den trafik som använder vägen? MC-turismen där är faktiskt så stor att den har betydelse för Håveruds ekonomi."
Här var det inte frågan om enstaka små lappningar eller "snabel-lagningar" utan ibland tiotals meter långa meterbreda remsor med uppskattningsvis en centimeter grus på. Ofta var det frågan om att hitta "barmark" bland det kringspridda gruset snarare än att undvika grusbelagda delar.
Om ni skall dit för att njuta av den brutalt 3-dimensionella vägen - vänta ett par veckor!