Kära vägverket (Brudfjällsvägen)

OH-

Member
Idag skickade jag följande till vägverket:

"Kära vägverk!
"Brudfjällsvägen" Håverud -Tissleskog i Dalsland är en av sydvästra sveriges populäraste MC-vägar och ett populärt utflyktsmål från t ex Göteborg.
I lördags 08-05-31 var jag och ett antal kompisar där men blev mycket frustrerade. Vägunderhåll pågår med "tjära-och-grus-metoden".
För en "normal" motorcyklist var vägen farbar i starkt reducerad fart (30-40 km/t) men för en ovan förare var olycksrisken stor. Dessutom var det endast skyltat varning för stenskott, inte halka (även bilar skulle vid oförsiktig körning kunnat hasa av vägen med så stora grusmängder).
Vore det inte lämpligt att välja en annan reparationsmetod på en väg som är så extremt populär bland motorcyklister? Beläggningen bör väl anpassas till den trafik som använder vägen? MC-turismen där är faktiskt så stor att den har betydelse för Håveruds ekonomi."

Här var det inte frågan om enstaka små lappningar eller "snabel-lagningar" utan ibland tiotals meter långa meterbreda remsor med uppskattningsvis en centimeter grus på. Ofta var det frågan om att hitta "barmark" bland det kringspridda gruset snarare än att undvika grusbelagda delar.

Om ni skall dit för att njuta av den brutalt 3-dimensionella vägen - vänta ett par veckor!
 
J

JaKa

Guest
Vägverket jobbar hårt med att tillintetgöra Nollvisionen.

Undrar om vägverket kommer orka bry sig att svara.

Fast man får väll skylla sig själv om man kör om kull, skadar sig eller dör..
För vissa här tycker ju att man bara är en Klantig motorcyklist...
 

jan-olovj

Active member
Vägverket jobbar hårt med att tillintetgöra Nollvisionen.

Undrar om vägverket kommer orka bry sig att svara.

Fast man får väll skylla sig själv om man kör om kull, skadar sig eller dör..
För vissa här tycker ju att man bara är en Klantig motorcyklist...

Svar kommer nog men, ett automasvar, som ingen person skrivet efter som de läser troligen inte mailen. Jag har aldrig fått andra svar från vägverket, för de ids inte svara.

Jan-Olov
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Endast till information, så diskuterar vi just denna tråkiga lagrings-modell intensivt med VV.

Vi är bl. a överens om att metoden, kanske kan nyttjas - eller rättare sagt kan man unvika huvudelen av riskerna - OM, det strrax efter "snabel-bilen" kör en annan maskin, som sopar upp alla småsten och grus.

VV, har lovad oss att se över om en kostnad på nått sätt kan bli accepterad!

denne diskussion som en del av 9-punkts programmet, som VV och SMC underskrev förre året.

Vi får hoppas på det bästa - och förhandla vidare..
 

OH-

Member
Tja, ni som var mest negativa fick fel. Idag kom följande i svar. Jag som vill tro väl om människorna tolkar det positivt (även om det vore trevligare med dyrare "riktig" asfalt).

"Hej!
Tack för ditt påpekande till Vägverket angående beläggningslagning på väg 2221, Brudfjällsvägen.
Tyvärr så hade vi fått mycket svåra sår/repor i beläggnignen under vinterperioden, som vi var tvingade att laga. Den metod som vi då använder är just försegling av öppna ytor, detta för att rädda den underliggande beläggning för att inte potthål skall uppstå.
Vi gjorde förseglingen 20080529 på dagen, och försökte redan sopa på kvällen, eftersom vi vet att det är en populär väg att åka motorcykel på, men p g a värmen, fick vi avbryta detta och låta gruset få ligga ytterligare
lite längre tid annars hade vi fått en större "blödning" på vägen istället.
Vitsen med en försegling är att täta beläggningen med emulsion, gruset är till för att inte emulsionen skall "kladda ".
Sopningen utfördes efter helgen på måndagen 20080602, då gruset hade "satt" sig bättre.
Att sätta ut stenskottstavlor, är praxis att göra vid denna lagning, eftersom sopning utföres så snart som stenen satt sig, men före det är det risk för stenskott.
Utav erfarenhet(motorcykelåkare själv), så vet jag att ser men en varningstavla t ex stenskottså är det något på vägen som inte är som det normalt skall vara.

Med vänlig hälsning

Marie-Louise Lorentsson

Vägverket
Region Väst"
 

Tyrannosaurus

New member
Jag råkade ut för något liknande förra helgen norr om Stockholm i krokarna runt Kårsta, Vallentuna, Väsby. Jag vet inte vad vägarna hette, men det var några småvägar.

Grått fint grus som inte syntes, jag blev först medveten om väglaget när jag hörde stänket mot kåpor och avgasrör. För att vara säker (såg fortfarande inte gruset) så satte jag ner foten för att känna efter.
Jodå fint rullgrus så det stog härliga till :mad: Minsta lilla nerlägg så hade jag legat där pladdask. Visserligen gick det inte speciellt fort eftersom vägen också var liten och smal så jag hade troligen inte gjort mig nämnvärt illa, men jävar vad förbannad jag hade blivit och krävt VV på skadeersättning.
 

Maru

New member
Jag råkade ut för något liknande förra helgen norr om Stockholm i krokarna runt Kårsta, Vallentuna, Väsby. Jag vet inte vad vägarna hette, men det var några småvägar.

Grått fint grus som inte syntes, jag blev först medveten om väglaget när jag hörde stänket mot kåpor och avgasrör. För att vara säker (såg fortfarande inte gruset) så satte jag ner foten för att känna efter.
Jodå fint rullgrus så det stog härliga till :mad: Minsta lilla nerlägg så hade jag legat där pladdask. Visserligen gick det inte speciellt fort eftersom vägen också var liten och smal så jag hade troligen inte gjort mig nämnvärt illa, men jävar vad förbannad jag hade blivit och krävt VV på skadeersättning.

Troligt att de lagt ut det för att asfalten blöder i stark värme......men visst är det förädiskt på två hjul....
 

Esquire

New member
Troligt att de lagt ut det för att asfalten blöder i stark värme......men visst är det förädiskt på två hjul....
Skulle man inte kunna ha färgat grus på något vis? Så man ser tydligt att de har slängt ut grus på vägen. Sedan så kan färgen på gruset sitta ganska löst så om det är några veckor sedan det grusades och har passerat en del bilar så att gruset satt sig så har färgen nötts bort (alternativt att den kan nötas bort om man sopar av vägen med en sopmaskin).
 
Top