Känslan av att gå över från street/sport till glidare?

Pledians

New member
Är det någon som har gått över till att köra custom från att ha kört sport/street hoj eller likande? Beskriv upplevelsen!
 

calle955

New member
Har testat det, hade en äldre sporthoj och gick över till en Custom.
Det gick en säsong sen var jag tillbaka på sport- och nu på en street-hoj.
Det var för tråkigt med custom för mig,hade lika gärna kunnat åka cab.
Gillar att åka mer aktivt än så, det gav inget för mig med custom.
Kort och gott, det kändes som att åka hoj istället för att köra.
 

Jörgensen

New member
Jag har kört sporthoj under många år. På den tiden körde jag även hoj i mitt arbete. Därefter blev det uppehåll av familjeskäl. När jag började köra hoj på nytt hade jag dessutom fått lite problem med min rygg. Av denna anledning blev mitt val en HD Road King och jag har inte ångrat mitt val en sekund. Visst finns det en del begränsningar i mitt val av hoj men det är jag som bestämmer hur hojen ska bete sig när jag kör. Själv kör jag som instruktör både i KNIX (Lockarp) och BKK (Ring Knutstorp). Förvisso kör jag endast som instruktör i gul och blå grupp men än så länge har jag inte haft några större svårigheter att vara instruktör i dessa grupper.

Känslan är ny och härlig.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
:) Jag har vill inte gått 100% över..
Men, jag köpte i allafall en ombyggd HD (så där lite längre framgaffel, mm) under våren - ganska enkelt av flera anledningar:

Har alltid tyckt att det ser så "lugnt" ut när en glidar, glidar runt i sommar solen på landvägen.. Kanske den ultimativa frihets känslan, utan någon stress..

MC har tidigare bl. a för mig varit till en stor del glädjen, frihetskänslan och det att ha koll och kontroll när det svängar, accelerationen ur kurvorna - etc., etc..

Jag fick exakt det jag sökte.. En sits vart jag med min sänkta custom hoj, inte kan jaga årets lägsta nerlägg - Men, just lugnet och en underbar form av Herre-åkning, med ett djupt muller (som i sig är avslappnande). Tid att njuta allt som man ser på vägen, och sannolikt lite flera njutbara stop - och inga risk för fortkörningar.. Därför ku jag fort konkludera att jag gjorde ett bra köp, som jag har njutit av sedan..

Men, nu är det ju så, iallafall för mig att det där med hojen bara är typ hälften. Resten är ju det som är runt om, typ - kompisar! Och även här öppnades en ny världen, fyllt med jätte trevligt folk. Och kanske en lite annorlunda form at snack om mekanik - (lite mindra än sporthojs - BMW världen, vart dagens snack är närmare data vetenskaps folk), kanske för att en del av dessa hojer mestensdels består av traditionell mekanik, vilket är väldigt charmigt för en sån som jag som hade första hojen sjuttionånting..

Custom hojen har nu stadig och fast plats i garaget - och den är inte ensam. Vist är det ultra luxigt att ku ha mera än en MC!
Och sku jag välja att ha endast 1 hoj - tja då vettu fan va jag sku välja.. det blev nog en del köp och sälj varje sommar... med en touring vecka, några sporthojsveckor och en custom period, innan classic perioden..

God hjul..
 

Pledians

New member
Själv hann jag med en provtur av en Honda VT750C4 innan minusgraderna slog till på allvar. Tanken på att pröva en custom kändes väldigt främmande då jag alltid kört små & lätta hojar.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad! Det var inte alls som att köra en oljetanker, vilket jag trodde att den skulle kännas som med tanke på vad jag är van vid att köra. Det var inga som helst problem att ta sig ut ur stan i rusningstrafik, klämma sig fram mellan bilarna. Men när jag kom ut på lite öppnare vägar förstod jag grejen med glidare på allvar. Aldrig har jag känt mig så harmonisk att köra något slags motordrivet fordon! Motorn drog snällt men bestämt, med ett ljud och känsla som bara en v-twin kan ge. Hojen var superstabil och lättsvängd på samma gång och mina knän älskade benvinkeln. Ett lägre & mer framåtlutat styre och ett lite öppnare avgassystem var det enda jag kunde önska i förbättringsväg.

Så det kanske blir en sån till våren. Är nyfiken på vad det skulle innebära socialt som Jesper var inne på, då glidare är den dominerande hojtypen i vår del av europa.
 

Maverick

New member
Jag har både ock. Det är ju två helt olika saker och det enda nästan de har gemensamt är två hjul. Som att jämföra en streetcar med en jänkare typ.

Jag gillar inte att pendla med glidaren, men det kan bero på att det är en 800:a och jag blir lätt inklämd mellan en tradare och nån som inte har vett att hålla avstånd bakom. Men socialt är glidaren överlägsen, attityden där man inte stressar fram som skollad råtta och man tar saker och ting lite som de kommer passar mig perfekt.

Plastmoppen är perfekt till att pendla med och när man vill ägna sig åt "aktiv" körning. Men det är väl ungefär det.

/F
 
Jag har bara provkört glidarhojar ett par gånger och de har väl sin charm, men för mig så är det svårslaget med en r-hoj på fullgas med lätt framhjul, hårt på bromsen och sedan dyka in i en kurva... :D
 
Top