Jordningsfel? Blinkers

A*****

New member
Jag har en Yamaha XJ 900 -83.

När jag köpte den var det monterat miniblinkers, LED.
Jag köpte "vanliga" blinkers (ej original) Monterade dom och tog då bort motståndet.
Allt fungerade som det skulle fram tills häromdagen.

Blinkar jag vänster så lyser det fram och kontrolllampan, bak är det släckt.
Blinkar jag höger lyser det bak och kontrolllampan, fram är det släckt.

När jag knackar på blink-relät så verkar det fungera en liten stund, Iallafall på ena sidan.
Det började krångla när jag märkte att blinkersen slutar blinka när bromslampan tänds.

Eftersom det är ca en miljard mil kablage och jag är novis så skulle jag vilja ha lite hjälp med vilka/var jordpunkter jag ska kontrollera.

Jag har beställt ett nytt relä hos min bil-reservdelshandlare (Jag misstänker att det kan funka med ett universal? Eller??)
Jag har dock varken fått relät eller monterat det ännu. Det KAN ju hända att allt löser sig med det nya friska relät.
Men om det inte skulle göra det. Var tycker ni att jag ska kolla jord?

Eller hur ska jag gå tillväga.

Tack kära kamrater!
 

Marie

Banned
Med ett bil/universalrelä så kan jag åtminstone garantera att du tappar funktionen att blinkersen är självavstängande efter en viss sträcka. Annars är det ju ett synnerligen enkelt och magert elsysten på en Yama xj900. Skaffa en BMW K-maskin och jämför....
 

A*****

New member
Med ett bil/universalrelä så kan jag åtminstone garantera att du tappar funktionen att blinkersen är självavstängande efter en viss sträcka. Annars är det ju ett synnerligen enkelt och magert elsysten på en Yama xj900. Skaffa en BMW K-maskin och jämför....

Tack. Självavstängningen känns inte så nödvändig. Tror inte att jag har den funktionen nu heller. Isåfall är det en väldigt lång sträcka.
Det må vara hänt att det är ett enkelt system men jag har inte lyckats lösa det. Jag är säker på att det finns motorcyklar med svårare elsystem. Jag tvivlar inte en sekund.
 

A*****

New member
Alltså, funkade blinkersen innan du skruva?
Om ja så är det handhavande fel med eltåtarna.
Om svar nej så är det annat fel.

Länk till elschema någon xj 900 här: http://zorch.maow.myip.org/bikes/wiring/xj900.jpg

Googla på "Wiring diagram xj900" om du inte är nöjd

Ja LED-blinkers fungerade innan jag började skruva. När jag hade monterat bort dom samt motstånden och monterat på mina nya blinkers så fungerade blinkersarnarnarna fortfarande. Precis som jag skrev tidigare.
Det har alltså fungerat ett tag ca 50 mils körning, och sen har det helt plötsligt slutat fungera.

Tack för kopplingsschemat!
 

JoHu

New member
Har fnulat med att kolla kopplingsschemat och ser att jordkabel från baklyset och blinkers bak är gemensam.
Löser det sig icke med nytt relä så skulle jag prova med en ny jordkabel från baklyse + blinkers för att se om problemet ligger där.

Se kabel "B" (svart) från baklyse (nr.13) till "B" på blinkers (nr. 11 och 12).
 
Last edited:

A*****

New member
Har fnulat med att kolla kopplingsschemat och ser att jordkabel från baklyset och blinkers bak är gemensam.
Löser det sig icke med nytt relä så skulle jag prova med en ny jordkabel från baklyse + blinkers för att se om problemet ligger där.

Se kabel "B" (svart) från baklyse (nr.13) till "B" på blinkers (nr. 11 och 12).

Tack!! Jag ska försöka titta på detta snarast möjligt. Det är inte omöjligt att du blir min idol här på forumet!
Faktum är att jag säger det helt utan ironi och sarkasm. Jag säger det för att du är vänlig och sådant skall premieras. Tack!
 

A*****

New member
Det visade sig att jag är en idiot!

Vänster baklampa var trasig och höger framblinkers hade totalt kablagebrott i "huset".
Så kan det gå.
 

A*****

New member
Nu är det fan jag igen!

Idag har jag monterat in en ny lampa och nu blinkar alla fyra blinkers nästan som dom ska.
Vid tomgång så tycker jag att frekvensen på blinkningarna är ganska ojämn. Och står den på tomgång med blinkers på så kan det hända att det helt plötsligt slutar blinka. Ibland hoppar det igång igen om jag gasar på, ökar varvtalet alltså, bättre laddning..alltså.
Men ibland får jag stänga av och sätta igång blinkersen igen. Vid lite högre varv så verkar dom gå jämnare, men det är ytterst oklart.

Vad kan detta bero på? Min misstanke är relät. Jag har alltså köpt fyrast billiga icke E-godkända blinkers, alltså är det såklart inte bäst kvalité. Lamporna är på 23W (Vilket tydligen är ganska högt) Jag funderar på om originallamporna kanske har lägre watt som passar bättre med relät?
Jag har inte en susning om det är originalrelä som sitter på.

Vad säger ni experter som hjälpt mig så många gånger förr?
 

Marie

Banned
Kolla instruktionsboken om vilken lampa du ska ha.

Original är det de gamla vanliga 12V 21W Ba15s.

Och har inte "någon" varit inne och micklat så skall det inte vara något standardrelä, för XJ-900 har original en automatisk blinkersavstängning baserat på ett antal pulser från en hallgivare i hastighetsmätaren.
 
Last edited:

A*****

New member
Original är det de gamla vanliga 12V 21W Ba15s.

Och har inte "någon" varit inne och micklat så skall det inte vara något standardrelä, för XJ-900 har original en automatisk blinkersavstängning baserat på ett antal pulser från en hallgivare i hastighetsmätaren.

Åh, tack så mycket!
Låt oss ponera att ingen bytt relät sen 1983. Då skulle alltså relät vara byggt för 21W lampor, nu har jag 23W. Hur kan det påverka?
Idag märkte jag dessutom att höger fram har lagt av igen.Ska kollaimorgon om lampan gått sönder för jag hoppas innerligt att kablarna inte dragits loss ännu en gång.

Men hur ställer sig originalrelät till 23w?
 
Top