Jaha, vad tusan ska man åka på nu då? :)

nickewikman

New member
Tog lappen idag - känns skitkul!

Nu är den stora frågan vad jag ska köpa för nåt att åka på...?

Jag är lite inne på nån form av touiring-hoj. Eller möjligen customhoj. Budgeten är rätt så begränsad (behöver ju utrustning oxå) så det är nåt beggat som gäller.

Men jag är ganska "väck" när det gäller märken och modeller...

Om man ska ha ABS på hojen, verkar enda alternativet vara äldre BMW-hojar. Det är nu inget absolut krav, men ett klart plus.

Kan tänka mig nånting från säg 700 och uppåt. Har harvat runt på en Bandit 650 och den känns rätt.... trött. :)

Alla tips välkomna!
 

Efoo

New member
Bandit 1200 eller en Triumph Sprint kanske vore något? Eller varför inte en custum Suzuki Intuder 1400?
 

Jåke

New member
Köp ett exemplar av Bike Test. Läs.
Sök generellt Motorcyklar på Blocket. Bestäm prisklass
Kolla om handlare har att provklämma. Känn och kanske provkör.


Köp en Yamaha TRX850 97-98 :D
 

tersan

New member
Grattis till kortet!

Hojtips finns i mängder, men tänkt prisnivå är ganska väsentlig...

Som tur är finns det en hoj som passar dig perfekt, och går att få tag i från 15 tkr och uppåt beroende på årsmodell och utrustning: Honda VFR! ;)
 

hanshultsfred

New member
Grattis till körkortet

Det finns hur många beg. hojar som helst. Om du behöver utrustning så sätt av ca. 10 lapp till det, resten ser du dig om efter en bra hoj.
Bandit 1200, absolut, en trevlig hoj som räcker till det mesta. Har en själv och en FJR.
 

Triumph int

New member
Du köper ju hoj efter hur du ska använda den.

Jag åker Sprint eftersom jag åker mest långa
turer i 120 -140 km/h.

Jag skulle inte orka på en typ Bandit.
 

Galen!

New member
Varför inte besöka en eller flera mc-handlare för att få lite råd och tips?
Killarna & tjejerna som säljer motorcyklar brukar i regel vara både trevliga och hjälpsamma, sen är det oxå ganska enkelt att få provköra hos en handlare.
Många privatpersoner (inkl. mig själv) låter inte någon provköra utan att lämna hela köpesumman i pant. Det är ju inte alltid så kul att gå runt med hela hojkassan i fickan när man åker runt och kollar.
Om du köper hos en handlare så brukar det alltid gå att få lite rabatt på hjälm, kläder etc.
Tänk oxå på att just nu är det ganska dött på hojmarknaden, det är således ett grymt tillfälle att pruta. Oavsett om du köper privat eller hos handlare.
Kolla oxå försäkringspremierna innan, det kan iaf för mig vara en avgörande faktor.

Mest av allt, ha kul och köp det du verkligen vill ha!
 

nickewikman

New member
Oj, skulle förstås ha funderat ut nån kostnadsram.... Om det kostar cirka 10k med utrustning (ställ, platta, handskar+hjälm - räcker det verkligen?) så säg att jag har kanske 20-25 att lägga på en hoj. Har förstått att 600 kubik är en bra början, behöver inte vara så dyrt att köpa eller försäkra. Har hittat BMW Carver - verkar sympatisk och har faktiskt ABS.

Eller är det överskattat? Vi hade ABS på Bandit-hojarna i skolan. Körde Hornet på risktvåan och det var ju en klar skillnad (till det bättre).

Svårt val. Jag har iaf nästan bestämt mig för att åka upp till Lelles i Uppsala och börja med att kika på/köpa utrustning. Åtminstone en bra hjälm så att man har nåt att provköra med.... :)
 

Galen!

New member
Bmw låter som ett mycket bra val, lättkörd, löjligt billig märkesförsäkring via IF och dessutom ABS.
Motorcyklar med ABS är med i betydligt färre olyckor än de utan.
(procentuellt sett)
Hjälm kan vara smart att ha =)
De flesta firmor som säljer mc har oxå lånehjälmar vid provkörning.
Om du ska köpa mc av en handlare så brukar det vara ganska lätt att få dem att bjuda på vissa delar av utrustningen.
De skickar hellre med en hjälm för 4000kr än prutar 4000kr på hojen, hjälmen har ju troligtvis inte kostat dem mer än 2500kr i inköp.
 

jan-olovj

Active member
Lägg inte för mycket pengar innan du verkligen vet vad du är ute efter, det kan gå åt ett par köp innan man verkigen har hittat rätt typ av hoj som passar. Själv köpte jag tre custom innan jag hittade rätt.
 

cub

New member
Du köper ju hoj efter hur du ska använda den.
Precis. Hur ska du använda motorcykeln och vad är din budget? Sen är det bara att skanna Blocket och mc-handlare.

För min egen del så är det 80% pendling in till centrala Sthlm, 5% touring och 5% grusåkning. Så jag tog en Transalp. Andra preferenser så hade det kanske blivit en annan motorcykel.
 

nickewikman

New member
Bmw låter som ett mycket bra val, lättkörd, löjligt billig märkesförsäkring via IF och dessutom ABS.
Motorcyklar med ABS är med i betydligt färre olyckor än de utan.
(procentuellt sett)
Hjälm kan vara smart att ha =)
De flesta firmor som säljer mc har oxå lånehjälmar vid provkörning.
Om du ska köpa mc av en handlare så brukar det vara ganska lätt att få dem att bjuda på vissa delar av utrustningen.
De skickar hellre med en hjälm för 4000kr än prutar 4000kr på hojen, hjälmen har ju troligtvis inte kostat dem mer än 2500kr i inköp.

kan ju vara idé att köpa beg hoj av handlare. Följer väl med nån månads garanti och möjlighet att fråga om nåt skulle krångla...

Provade öppningsbar hjälm idag, hos Lelles och MC-boden. Hittade inget som passade. :( Får väl bita i det sura äpplet och köra integral (jag har glasögon, så det hade varit klart smidigare med öppningsbar...)

Får åka en vända till och kolla.

Eller finns det andra välsorterade MC-handlare i Stor-Stockholm/Uppland?
 

mc-ist

New member
Bra svar

Bra svar ovan viktigt kan vara att se till total kostnaden Hoj+förs.premie+service+utrustning, ju mer du kollar ju mer lär du dig, kanske finns det någon klubb där du bor, kolla i smc-boken, där brukar det finnas massor av kunskap att hämta samt synpunkter på den lokale handlaren.:rolleyes:
 

Jåke

New member
kan ju vara idé att köpa beg hoj av handlare. Följer väl med nån månads garanti och möjlighet att fråga om nåt skulle krångla...

Provade öppningsbar hjälm idag, hos Lelles och MC-boden. Hittade inget som passade. :( Får väl bita i det sura äpplet och köra integral (jag har glasögon, så det hade varit klart smidigare med öppningsbar...)

Får åka en vända till och kolla.

Eller finns det andra välsorterade MC-handlare i Stor-Stockholm/Uppland?
Massor! Sulas Mc utanför uppsala har en del hjälmar, Mc-Varuhuset i Sthlm borde ha en hel hög osv... Richie kan nog leta reda på fler :)

Vilka märken var det som inte passade? De har lite olika form, så det är idé att hitta så många olika som möjligt... Bland andra Nolan och Xlite är ganska runda medan t.ex Shoei är mer ovala.

Hoj för runt 20, då ska det vara så lite gammal som möjligt. Kan du sträcka dig till 25 gör det en hel del skillnad. 600 är inte klena, man måste bara varva dem, det går inte att köra som en bil. VFR ett bra förslag, en enklare är Suzuki SV650. Inget effektmonster men mycket smidig. Twin eller V4 är ju dessutom roligare än gamla radmonterade sillburkar...

Rickard kan nog gräva i gamla minnen och tala om ganska exakt hur fort det går att åka med bara 80 hkr och två cylindrar. En sån hoj borde gå bra att hitta för 25 dessutom.
 
Last edited:

nickewikman

New member
Massor! Sulas Mc utanför uppsala har en del hjälmar, Mc-Varuhuset i Sthlm borde ha en hel hög osv... Richie kan nog leta reda på fler :)

Vilka märken var det som inte passade? De har lite olika form, så det är idé att hitta så många olika som möjligt... Bland andra Nolan och Xlite är ganska runda medan t.ex Shoei är mer ovala.

Hoj för runt 20, då ska det vara så lite gammal som möjligt. Kan du sträcka dig till 25 gör det en hel del skillnad. 600 är inte klena, man måste bara varva dem, det går inte att köra som en bil. VFR ett bra förslag, en enklare är Suzuki SV650. Inget effektmonster men mycket smidig. Twin eller V4 är ju dessutom roligare än gamla radmonterade sillburkar...

Rickard kan nog gräva i gamla minnen och tala om ganska exakt hur fort det går att åka med bara 80 hkr och två cylindrar. En sån hoj borde gå bra att hitta för 25 dessutom.

Testade div märken. Hade hoppats på antingen Caberg eller möjligen Shoei, men får inte plats med hakan i nån av dom... :(

Men får ta en sväng förbi MC-varuhuset och kolla. Sulas kände jag inte till, får åka en sväng uppåt igen då. :)

Visst kan jag sträcka mig till 25. Flera har tipsat om Honda VFR. Har även hittat Kawasaki Veyron på Blocket, som sägs vara lättare att köra, då den har mer bottenvrid.

Tänk nu på att jag är gammal bilförare. Provade att försöka varva den Bandit jag körde i MC-skolan. Det hände inte så väldans mycket och kändes mest läskigt... :) Men det är väl en vanesak.

Super med alla tips - keep'em coming! :)
 

Jåke

New member
Tänk nu på att jag är gammal bilförare. Provade att försöka varva den Bandit jag körde i MC-skolan. Det hände inte så väldans mycket och kändes mest läskigt... :) Men det är väl en vanesak.

Super med alla tips - keep'em coming! :)
Då ska du få två stalltips.
1. En mc-motor har oavsett kubik ett helt annat effektregister än en bil. För att den ska fungera på ett bra sätt ska du sträva efter att ligga minst på 1/3-1/2 av tillgängligt varvtal, under acc mer. Du hittar oftast max vrid vid 2/3 eller högre och effekten ännu senare, så varvtalsregistret är din vän :)
Visst går det att tuffa runt på låga varv men vänta ingen balanshjälp med draget från motorn då. Vilken modern 600 som helst har drivor med bättre acc än vilken ordinär och flera lite speciella bilar du kan tänka dig. Såvida den inte är strypt till mellanklass såklart, körskolehojen kanske var en sån?

Du är inte den enda "gamla bilföraren" som tar hojkort, så det blir nog lika bra som för de andra bara du tänker på att det inte är en bil och inte ska köras som en heller.

2. Att det kändes läskigt beror nog ganska säkert på att du tittade för nära (på varvräknaren?) och tappade balans, riktning och vidvinkelseende. De säger det sällan så på körskolan men: Instrument och reglage trillar inte av eller byter plats, så varför tittar du på dem?!

;)

Farsgubben hade en Shoei Syncrotec tidigare men får du inte plats så är det ingen större idé titta på efterföljaren Multitec. Ett bra alternativ är Schubert, Sulas har dem om du inte testat redan. Hjälmar från HJC, Marushin, Caberg & AGV är alla lite runda som Nolan och antagligen för korta för dig då.

Förresten, här har du din hoj! :http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR_750_28389587.htm?ca=10&w=2

Nya däck köper du en uppsättning Maxxis från Hojdäck för ca 2000,- som du sen får monterat hos Vianor eller någon snäll hojåkare som brukar byta själv och kan tänka sig hjälpa en nykomling i nöd.
 
Last edited:

nickewikman

New member
Då ska du få två stalltips.
1. En mc-motor har oavsett kubik ett helt annat effektregister än en bil. För att den ska fungera på ett bra sätt ska du sträva efter att ligga minst på 1/3-1/2 av tillgängligt varvtal, under acc mer. Du hittar oftast max vrid vid 2/3 eller högre och effekten ännu senare, så varvtalsregistret är din vän :)
Visst går det att tuffa runt på låga varv men vänta ingen balanshjälp med draget från motorn då. Vilken modern 600 som helst har drivor med bättre acc än vilken ordinär och flera lite speciella bilar du kan tänka dig. Såvida den inte är strypt till mellanklass såklart, körskolehojen kanske var en sån?

Du är inte den enda "gamla bilföraren" som tar hojkort, så det blir nog lika bra som för de andra bara du tänker på att det inte är en bil och inte ska köras som en heller.

2. Att det kändes läskigt beror nog ganska säkert på att du tittade för nära (på varvräknaren?) och tappade balans, riktning och vidvinkelseende. De säger det sällan så på körskolan men: Instrument och reglage trillar inte av eller byter plats, så varför tittar du på dem?!

;)

Farsgubben hade en Shoei Syncrotec tidigare men får du inte plats så är det ingen större idé titta på efterföljaren Multitec. Ett bra alternativ är Schubert, Sulas har dem om du inte testat redan. Hjälmar från HJC, Marushin, Caberg & AGV är alla lite runda som Nolan och antagligen för korta för dig då.

Förresten, här har du din hoj! :http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR_750_28389587.htm?ca=10&w=2

Nya däck köper du en uppsättning Maxxis från Hojdäck för ca 2000,- som du sen får monterat hos Vianor eller någon snäll hojåkare som brukar byta själv och kan tänka sig hjälpa en nykomling i nöd.

Verkar finnas en del strypta hojar på Blocket - är det bra eller dåligt?

Tack för tipset om Schubert - det är för mig ett nytt märke. Månne jag får plats med hakan i en sån. :)

Vad är egentligen skillnaden på VFR750 och VFR750F (bortsett från att de senare är betydligt färre på Blocket)?
 

Jåke

New member
Verkar finnas en del strypta hojar på Blocket - är det bra eller dåligt?

Tack för tipset om Schubert - det är för mig ett nytt märke. Månne jag får plats med hakan i en sån. :)

Vad är egentligen skillnaden på VFR750 och VFR750F (bortsett från att de senare är betydligt färre på Blocket)?
Varken eller skulle jag vilja säga, bara ett tecken på att många med mellanklasskort byter hoj istället för att ta bort strypningen.

Ingen skillnad alls, bara det att de flesta struntar i att skriva ut det sista "F:et". När årsmodellen med enkelsving kom tror jag till och med Honda tog bort bokstaven från dekalerna på hojen, även om modellen fortfarande heter så. Kan vara därför, men det är inte olika hojar.
 
Top