Jag fick en hälsning

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick jag en hälsning via e-post. Den är värd att publicera, oavsett var vägen finns i Sverige.

Hejsan!
Hittar att vägen förbi hemma hos oss ligger på er hemsida. Trevligt! Under förutsättning att ni kör med ljuddämpare och håller hastighetsgränserna!
Annars är ni faktiskt en ren pest.
Fram för hänsynsfull hojåkning!
Hälsningar, XX XXXXXXXXXXx

ingemar.l

New member
Självklart ska vi visa största hänsyn till de boende utefter våra vägar. Mindre mc-vänliga småvägar stryker ju ofta tätt inpå hus och gårdar... ofta lekade barn och lösgående djur, det måste vi ta hänsyn till och alltid räkna med.
Visst är det fint att se ett litet gäng lösgående höns eller ankor och känna doften av ladugård under hojturen. Inte alls trevligt att se överkörda katter och igelkottar m.m. nära husen.
Vi vinner alla på att visa hänsyn. Hoppas vintern blir kort.

BeBe

New member
...Annars är ni faktiskt en ren pest.
....Fram för hänsynsfull hojåkning!
Så här års är det väl inget problem...:rolleyes:
För den som inte gillar en speciell sak, är allt utanför "pest". Hade vederbörande läst mer, så borde han väl hitta att SMC står för just ett säkrare (och därmed lugnare) framförande av våra fordon.

Till syvene sist är det ju individens ansvar och vad kan vara bättre än att stoppa o prata med vederbörande som kör fort?
Ett par kompisar höll på o få en kratta i hjälmen fast de körde lugt. De i främre ledet hade nämligen kört fortare och retat upp mannen i fråga.

Jag kan ha förståelse för att de blir uppretade, men att behöva ducka o veja för flygande krattor o spadar vill jag slippa :eek:

Goffen

New member
Skriv som svar att "Det gör inget vi tycker blinda bilförare är som pesten för att inte tala om sura husägare som tror dom äger landsvägen utanför deras hus med"

ironisk för er som inte kan läsa er till sånt =)

Ansod

New member
Om jag hade bott vid en mc-vänlig mindre väg hade jag tyckt precis likadant. Ni som inte fattar bättre förstör för oss andra. :mad:
Å andra sidan kan väl ingen vettig människa tycka att det är ok att försöka slå en annan männsika, hälla ut grus på vägen m.m. och andra dumheter som folk kan hitta på.:eek:

Thruxtonerich

New member
Självklart ska vi visa största hänsyn till de boende utefter våra vägar. Mindre mc-vänliga småvägar stryker ju ofta tätt inpå hus och gårdar... ofta lekade barn och lösgående djur, det måste vi ta hänsyn till och alltid räkna med.
Visst är det fint att se ett litet gäng lösgående höns eller ankor och känna doften av ladugård under hojturen. Inte alls trevligt att se överkörda katter och igelkottar m.m. nära husen.
Vi vinner alla på att visa hänsyn. Hoppas vintern blir kort.

Dom där överkörda igelkottarna o katterna mm. är väl blinda bilförare till 100% skylldiga till, inte vi hojåkare.
Erich

Marie

Banned
Katt

Jodå, tyvärr har jag råkat klippa en katt som plötsligt sprang ut på vägen mitt framför hojen från under ett staket. Tillhör ju själv en katt (jo, den som lever med katt vet att ägandet går i den riktningen, inte tvärtom) så det kändes riktigt ledsamt. inte ens i 50 klarar man att bromsa eller väja på max 5m sträcka. Det sa bara bump-bump innan jag ens hann reagera. Katten rullade ett par varv och fortsatte springa.

113bom

New member
Idag fick jag en hälsning via e-post. Den är värd att publicera, oavsett var vägen finns i Sverige.

Hejsan!
Hittar att vägen förbi hemma hos oss ligger på er hemsida. Trevligt! Under förutsättning att ni kör med ljuddämpare och håller hastighetsgränserna!
Annars är ni faktiskt en ren pest.
Fram för hänsynsfull hojåkning!
Hälsningar, XX XXXXXXXXXXx

vad kul, detta gäller väl knappast en gammal raggarbil i full karriär utan ljuddämpare, utan endast vi hojåkare. :D

jan-olovj

Active member
Jag har kört över en katt med bilen, både fram o bakhjul gick över kattskrället men den bara drog iväg. När jag stannade för att se att den var riktigt död så var den väck. Om den karade sig vet jag inte, men väck var den.

aRWe

Member
Jodå, tyvärr har jag råkat klippa en katt som plötsligt sprang ut på vägen mitt framför hojen från under ett staket. Tillhör ju själv en katt (jo, den som lever med katt vet att ägandet går i den riktningen, inte tvärtom) så det kändes riktigt ledsamt. inte ens i 50 klarar man att bromsa eller väja på max 5m sträcka. Det sa bara bump-bump innan jag ens hann reagera. Katten rullade ett par varv och fortsatte springa.

Har själv råkat ut för samma men i en hastighet av det dubbla, kände nåt under bakdäcket och hörde skriket, vände dock om och kollade, hittade inget, så jag åkte in vid närmaste hus. Det var deras katt, brutet bakben och svans:confused: blev det. Dom tyckte att det var väldigt snällt gjort att jag kom in och kollade.

boven

New member
Har själv råkat ut för samma men i en hastighet av det dubbla, kände nåt under bakdäcket och hörde skriket, vände dock om och kollade, hittade inget, så jag åkte in vid närmaste hus. Det var deras katt, brutet bakben och svans:confused: blev det. Dom tyckte att det var väldigt snällt gjort att jag kom in och kollade.

Gör ett försök som nybörjare på detta forum. Jag körde över en ekorre som var jagad av en katt! Den stackarn tvärdog med ett litet skrik, och då hade jag bara min trampcykel att köra med!

H-son

New member
Intressant vändning denna tråden tog, från att diskutera hur vårt MC åkande kan påverka friden hos boende intill vägarna, till vilka djur man har kört över :)

Men men, dock så anser jag att vi måste visa hänsyn och empati för de som bor längs vägarna, och utsätts för detta... En eller ett fåtal är inget problem... Men kommer det hundratals mc varje Onsdag, lördag och Söndag utspridda över dygnets ljusa timmar April t.o.m. September, så kan jag faktiskt förstå att det kan bli påfrestande.

Att hålla igen utan för bebyggelse, och kanske inte alltid sikta på öppna system kan vara att visa hänsyn.

/K