Järnkoll på bullernivån

Bänkad o Klar

New member
Idag besiktigade jag min hoj :).........utan att byta till mina original :p
Nej, jag är inget smatterband, okynnesgasare eller db-fanatiker.
Mina rör mullrar gott i den lägre oktaven och jag kör mycket lugnt ;)

Anledningen till att åka in med mina "lite mer" mullrande rör var endast av nyfikenhet. Jag var ganska säker på att de höll sig inom 103 db :cool:
Jo hoppsan vad jag bedrog mig - det landade på 110 db :eek:
Nåväl, jag har fått svaret jag "bad om" men kan samtidigt tala om för er, som ännu inte har besiktat hojen, att det är betydligt fler mätare som handhas på besiktningen nu än i fjol. Två besiktningsmän (bl.a med mikrofon samt ytterligare en modell) focuserade på mina rör's mullerkonsert och ruskade på sina huvuden :eek:.

Resumé: De nya eu-kraven märks på besiktningen (det var många med hoj som besiktade under tiden jag var där - alla blev ordenligt kollade -hojjarna alltså :D).

Imorgon åker jag in igen - men med originalrören :rolleyes:
 
Last edited:

raz

New member
Tack för tipset. Är det 103 dB som gäller oavsett vad man har för [gammal] hoj? Man har ju tex. olika avgasreningskrav.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
103 dB gäller för alla helfordonsgodkända fordon. De har en skylt någonstans på ramen där decibel framgår samt vid vilket varvtal. Omöjligt att säga årsmodell mer än att alla efter 2004 ska vara helfordonsgodkända. Om de inte är importerade från 3:e land eller amatörbyggda.
 

Bänkad o Klar

New member
Fortsättning på mitt 1:a inlägg

Snöpligt som tusan......:mad:
Egentligen hade jag kunnat klara mig, men när besiktningsmännen stod där och varvade min hoj bluddrade den till med en smäll på slutet -DEN smällen fick db-mätaren att springa i taket, och det var just smällen som besiktningsgubbarna tog fasta på :(

Funderar så här i efterhand på om jag skulle ta och testa detta en gång till
...........om 2 år vill säga :rolleyes:
 
Top