Island i sommar

Oskar

New member
Hej på er!

Jag har bokat biljetter Hanstholm-Seyðisfjörður 22/6 och Seyðisfjörður-Hanstholm 8/7 och ska åka över till Island tillsammans med en Honda dominator. Undrar om det är nån mer som ska över då?
 

cub

New member
Nej, men vi är några stycken som pratar om att åka över nästa sensommar. Så återkom gärna med mer info om kostnader, tips, vägar och bilder, bilder, bilder. :)
 

Oskar

New member
Att skriva reseberättelser är inte min starka sida men gör ett försök.
Vad gäller vädret så är det som på övriga Atlantöar, det regnar ibland.. I gengälld så är det oftast ett väldigt lätt duggregn, snarare som kraftig dimma, så det ger inte större problem än dåliga bilder. Mornar och kvällar var mer stabila och många gånger med sol. Faktum är att under två veckor var det bara sista dagen som det regnade igenom mina biltemahandskar. Vad som däremot kan vara problem är kraftig blåst. Avsaknaden av träd och vägar på hög höjd gör att det friskar i rejält.

Prismässigt så var det billigare än jag väntat mig. Var där för fyra år sedan också och nu var det lite lägre trots inflation. Några prisexempel i svenska: Soppa med bröd (serveras överallt) 60kr, camping 60 kr, vandrarhem 160-200 kr, bensin 12kr/litern. Att äta middag ute kostade 150-300. De reservdelar jag köpte i form av bakslang, olja och hjullager var alla billigare än hemma. Båtbiljetten kostade mig 5300 inkl plats i snikhytt. Ett tips där och med rederier generellt är att jämföra olika sidor, olika språk och olika valutor.
Jag åkte solo vilket är rätt vanligt på den ön. På campingar och vandrarhem träffade jag i princip dagligen andra soloresenärer. Får man några problem så är det bara att våga fråga om hjälp så löser det sig.

Av vägar så åkte jag både större och betydligt mindre i inlandet. Generellt sett så är standarden mycket god. Ringvägen är helt i asfalt och många av de övriga större är fasta grusvägar där vilken hoj som helst klarar det bara föraren är den rätta.

På småvägarna finns det fler gropar, stenar, lös sand och annat som sänker farten. Men även där är det en jämn kvalité så har man kört in en bit på en väg kommer man oftast fram på den också. Ett undantag är forsarna som varierar från dag till dag beroende på väder. Vid rastplatser finns officiella kartor med standarden på vägarna och dessa går att lita på.

Jag var där i två veckor och skulle inte rekommendera nån att vara där mindre. Även om ön ser liten ut på kartan så finns det mycket att se och med serpentinvägar och massa fjordar blir det betydligt längre än det ser ut på kartan.

Oskar

Bilder orkar jag inte lägga upp här utan länkar vidare: http://www.facebook.com/album.php?aid=24327&id=100000185238703&l=78abd7e83f
 

Yxan

Member
Nice

Ruskigt schysta bilder - tack för en mycket trevlig stund framför datorn!

Ser ut att ha varit en hård och strapatsrik liten ride, men skam den som ger sig - vajert jobbat.

Ride on, Mange
www.beronius.eu
 

GeCe

New member
Det var mycket trevligt att ta del av ditt äventyr och dina fina bilder. Tackar! :)
 
Top