Enkelt, vi tränar ju frivilligt på att bli bättre på att köra, så då är det vårt eget fel när vi misslyckas i vår körning. Höga krav på mc-föraren i trafiken. Även från medtrafikanter. Går det fel och vi är inblandade är det med utgångspunkt egen förskyllan. "Var kom du ifrån?" "Du kom så snabbt att jag inte hann reagera.." osv
Samma krav kan man inte ställa på genomsnittsbilisten. Hen förväntas inte kunna hantera sitt fordon i plötsliga situationer som blixthalka, dimma, köbildning bakom krön, lågt stående sol, medtrafikanter som är mindre än metern breda. Fyll på själv.. Man kan vara tämligen småbegåvad "ööh, tänkte inte på det.." och fullgod bilist. Samma icke-tänk går inte på mc - du torskar! Sedan finns det andra sätt att framföra en hoj på ett korkat sätt - men det kräver alltid någon grad av körförmåga.
Det finns nästan alltid en gångbar ursäkt för en nykter fyrhjulingsförares tillkortakommande. Och gör det inte det letas det och vrids och vrängs för att hitta (på) en. Jmf t ex olyckan i Södertälje som SMC med rättsfond driver. Men debatten är ju iaf igång, så det kan kanske bli lite ändring.