Intruder vs Dragstar

ansj

New member
Hej.
Ska byta mc efter att ha kört in mig som "medelåldersnykortstagare" på en 535 virago. Jag funderar mellan Intruder 1400 och Dragstar 1100 (ej classic).
Gillar stuket på dessa båda men har ingen större erfarenhet av dom.
Är det ngn. som har några seriösa och bra tips för och emot de båda? Frugan är gärna medpassagerare oxå. Är endera av dom som är bättre skjuts mc än den andra eller spelar det mindre roll?
Prismässigt har jag väl en tanke mellan 50-60000
Tacksam för svar
ansj
 

jan-olovj

Active member
Hej.
Ska byta mc efter att ha kört in mig som "medelåldersnykortstagare" på en 535 virago. Jag funderar mellan Intruder 1400 och Dragstar 1100 (ej classic).
Gillar stuket på dessa båda men har ingen större erfarenhet av dom.
Är det ngn. som har några seriösa och bra tips för och emot de båda? Frugan är gärna medpassagerare oxå. Är endera av dom som är bättre skjuts mc än den andra eller spelar det mindre roll?
Prismässigt har jag väl en tanke mellan 50-60000
Tacksam för svar
ansj

Dragstr 1100är en vettig hoj med bättre bromsar än Suzukin. Att skutsa på dragstaren standard är inte den bästa, sadeln är ganska klen. Orken räcker gott till men det bästa är att prova, vi tycker så olika. Jag hade en XVS1100 under nästan tre somrar och var rätt nöjd med den men den är lite tråkig.
 

bosseman

New member
Hej.
Ska byta mc efter att ha kört in mig som "medelåldersnykortstagare" på en 535 virago. Jag funderar mellan Intruder 1400 och Dragstar 1100 (ej classic).
Gillar stuket på dessa båda men har ingen större erfarenhet av dom.
Är det ngn. som har några seriösa och bra tips för och emot de båda? Frugan är gärna medpassagerare oxå. Är endera av dom som är bättre skjuts mc än den andra eller spelar det mindre roll?
Prismässigt har jag väl en tanke mellan 50-60000
Tacksam för svar
ansj
Hade själv en 1400 Intruder och var mycket nöjd med den,bromsarna var väl inte så jättebra men annars är det en kanonhoj som går bra, det bästa är nog om du provar bägge modellerna så märker du själv direkt vad du ska välja.
 

Bänkad o Klar

New member
Hej.
Ska byta mc efter att ha kört in mig som "medelåldersnykortstagare" på en 535 virago. Jag funderar mellan Intruder 1400 och Dragstar 1100 (ej classic).
Gillar stuket på dessa båda men har ingen större erfarenhet av dom.
Är det ngn. som har några seriösa och bra tips för och emot de båda? Frugan är gärna medpassagerare oxå. Är endera av dom som är bättre skjuts mc än den andra eller spelar det mindre roll?
Prismässigt har jag väl en tanke mellan 50-60000
Tacksam för svar
ansj

Jag skulle lägga krutet på Intruder 1400.
/Jojje
 

Leif H..oj

New member
.....Frugan är gärna medpassagerare oxå.....Tacksam för svar

Passagerarens intryck av hur det är att sitta där bak spelar också in i valet av hoj. Låt damen följa med till några mc-butiker och så provsitter ni tillsammans några av de modeller ni klurar på. Det finns passagerardynor som är för breda, för smala, för tunna. Testa komforten.
 

ansj

New member
Tackar

Tack för alla svar! Ska fundera vidare och somsagt prova mig fram. Det där med dåliga bromsar har jag hört förut och även att intrudern kan kännas ostabil.Men det kanske bara är en vanesak.Är det ngn. som kan svara på hur Intrudern är att åka två på? Drar dom ungefär lika mkt.soppa?
Mvh ansj
 

Goffen

New member
Jag hade en dragstar 1100 som lånehoj när jag hade min sporhoj inne på service "ja ni hörde rätt" Men trots mitt skinnställ med puckar och min shoei med svartvisir "tur det" så va jag glad att få prova en glidarhoj med allt detta vrid man hört talas om. Drog iväg ifrån affären o herrejösses vad den vibrerade ! La i 2an och gasade igen Vibrera 3an 5meter och sen vibrera osv över 90kmh gick inte att köra hojjen i, jag va helt övertygad om att den va sönder. Förutom vibrationerna satt jag bra på hojjen fina bromsar gick att lägga ner en del med i kurvorna !
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har provkört dragstar 1100 classic på en provkörningsdag. Mkt lättkörd glidare och jag känner inte igen de vibrationer som föregående skribent hänvisar till. Det kan bero på att just den exemplar som han körde hade effektsystem och ej var synkad. Osynkad förgasare kan ge mer vibrationer än du kan tro.

Jag åkte med den i 150 km/h med den och dragstar är god för sina 180 km/h. Den skulle dock må bra av lite fler hästkrafter.

Anledningen tilla att jag inte köpte en ny dragstar 1100 var att jag inte hade ekonomi riktigt för att köpa en ny dragstar och skulle jag ha det ville jag hellre ha en gsx 1400.

En fördel med dragstar är att den har justerskruvar för ventilerna så det är enkelt att ställa in ventilerna då garantin har gått ut på de flesta dragstaren.

Här är en länk där du kan läsa mer om dragstaren.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/b.../Yamaha/Yamaha-XVS1100-1998-2006-/?&R=EPI-218

Hälsningar,

Amir
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Passerar snart 7 000 mil med min Dragstar-02. Det är den hoj jag gillat mest av alla jag ägt. Har inga planer på att sälja den. Visst har den sina brister men det är verkligen en bra reskamrat. Funkar på grus, bana, landsväg, korta turer och Europasemester. Bra för passagerare, nja. Men det finns ju sissybar att sätta på.
Jag hottade upp den 2003, då blev det en unik hoj för en billig peng.
 

Nilla

New member
Hej.
Ska byta mc efter att ha kört in mig som "medelåldersnykortstagare" på en 535 virago. Jag funderar mellan Intruder 1400 och Dragstar 1100 (ej classic).
Gillar stuket på dessa båda men har ingen större erfarenhet av dom.
Är det ngn. som har några seriösa och bra tips för och emot de båda? Frugan är gärna medpassagerare oxå. Är endera av dom som är bättre skjuts mc än den andra eller spelar det mindre roll?
Prismässigt har jag väl en tanke mellan 50-60000
Tacksam för svar
ansj

Jag var "böna" på min makes Intruder 1400 under två säsonger innan jag skaffade egen hoj, men jag körde den dock aldrig. Så jag kan bara ge min åsikt som passagerare på den och den är att man sitter mycket bekvämt bak på den! Även min då 8-åriga dotter trivdes mycket bra på den..! (vi fick visserligen höja upp fotpinnarna så långt det gick för att hon skulle nå ner, men det var rätt enkelt gjort). :) Så för fruns skull så skulle jag välja Intrudern, men för din egen skull så skulle jag nog ge mig ut o prova de båda... ;)
 

Bikerboy

New member
Skulle nog spana in honda vtx 1300 el. 1800!
En driftsäker hoj utrustad med combibrake och
tillräckligt med vrid för både 2 & 3 personer:)


Mycket för pengarna och det finns en härlig märkesklubb som finns här http://www.vtxriders.se/ !!!

/MVH BIKERBOY:cool:
 

ansj

New member
Provkört

Hej å tack igen för alla svar. Har testat en Intruder idag hos en mchandlare.
En -01'a som gått 2100mil,begärt pris 60 000:-
Gick helt ok tycker jag, utrustning som var på var enbart väskor och sissy.
(sånt är ju mer eller mindre standard), standard ljuddämpare,svartfärgad motor.
Är det ngn som har någon bra åsikt om priset?
/ansj
 

Nilla

New member
Hej å tack igen för alla svar. Har testat en Intruder idag hos en mchandlare.
En -01'a som gått 2100mil,begärt pris 60 000:-
Gick helt ok tycker jag, utrustning som var på var enbart väskor och sissy.
(sånt är ju mer eller mindre standard), standard ljuddämpare,svartfärgad motor.
Är det ngn som har någon bra åsikt om priset?
/ansj

Nja. Jag tror nog att priset är helt okej..! När min make sålde sin Intruder -99:a i början av denna sommaren, hade den gått nånstans runt 2800 mil (minns inte riktigt), och han fick 63 000:- för den. Då skickade han oxå med läderväskorna men den hade ändå en spricka i rutan..! :) Lycka till med köpet! (om du slår till). ;)
 
Last edited:

Nilla

New member
Hej å tack igen för alla svar. Har testat en Intruder idag hos en mchandlare.
En -01'a som gått 2100mil,begärt pris 60 000:-
Gick helt ok tycker jag, utrustning som var på var enbart väskor och sissy.
(sånt är ju mer eller mindre standard), standard ljuddämpare,svartfärgad motor.
Är det ngn som har någon bra åsikt om priset?
/ansj

Tips: Kolla om den har metallspunna bromsledningar! Du får mycket bättre bromsverkan med sådana på Intrudern..! :)
 

ansj

New member
Nu är det klart.

Nu har det både blivit bestämt och blivit affär.
Köpte en Dragstar 1100 -03 idag.
Gick väldigt fint på vägen och färgen var rätt oxå enl. min mening...svart.
/ansj
 

jan-olovj

Active member
Nu har det både blivit bestämt och blivit affär.
Köpte en Dragstar 1100 -03 idag.
Gick väldigt fint på vägen och färgen var rätt oxå enl. min mening...svart.
/ansj

Grattis! Du har valt en bra hoj, med Silvertail och omjustering av förgasarna har du en maskin med bra drag och ett mycket gott ljud använder du orginal filter se till att blåsa rent några gånger per sommar. Lycka till.
 

Bänkad o Klar

New member
Grattis! Du har valt en bra hoj, med Silvertail och omjustering av förgasarna har du en maskin med bra drag och ett mycket gott ljud använder du orginal filter se till att blåsa rent några gånger per sommar. Lycka till.

Grattis till köpet (det är alltid något speciellt att köpa en hoj).
Nu är vi nyfikna på en bild på ditt mc-klipp :)
/Jojje
 

ansj

New member
Dragstar

Tack för tipset.
Visst kan jag fixa en bild.(tror jag att iallafall). Är ju lite ny på inlägg så jag har inte bifogat bild förrut.
Har föresten precis varit ute och åkt en 5-mila sväng men i den här höstblåsten är det ju inte utan att man längtar till vårkanten.
/ansj
 

jan-olovj

Active member
Tack för tipset.
Visst kan jag fixa en bild.(tror jag att iallafall). Är ju lite ny på inlägg så jag har inte bifogat bild förrut.
Har föresten precis varit ute och åkt en 5-mila sväng men i den här höstblåsten är det ju inte utan att man längtar till vårkanten.
/ansj

Den var fin, skulle jag ha två hojar köpte jag nog en Dragstar igen.
Ser att det sitter en väska fram kolla att den inte skaver mot skärmen det skadar lacken. Änn en gång grattis.
 

ansj

New member
Tyvärr är det redan försent med skavmärke på skärmen.
Får försöka att pusta å bättra i vinter.
/ansj
 
Top