Intercom i Shoei Multitec

Olak

New member
Jag tänkte skaffa Intercom till min Shoei Multitec, funderar på Scala Rider G4 men ska jag ha med tråd- eller bom-mikrofon? Hjälmen är öppningsbar men bogvisiret sitter väldigt nära hakan.
Jag undrar om bom-micken får plats eller om tråden på tråd-micken är lång nog så den räcker till när jag öppnar hjälmen?
Någon som har nån erfarenhet om vilken intercom som är bäst så tipsa gärna. Även andra fabrikat.

Mvh Ola
 

AndersX

New member
Jag har Scalas G4, nu i en crossshjälm, jag hade den tidigare monterad i föregångaren Shoei Syncrotec funkade kanon med bommikrofon. Ta med hjälmen till butiken och prova.


Jag tänkte skaffa Intercom till min Shoei Multitec, funderar på Scala Rider G4 men ska jag ha med tråd- eller bom-mikrofon? Hjälmen är öppningsbar men bogvisiret sitter väldigt nära hakan.
Jag undrar om bom-micken får plats eller om tråden på tråd-micken är lång nog så den räcker till när jag öppnar hjälmen?
Någon som har nån erfarenhet om vilken intercom som är bäst så tipsa gärna. Även andra fabrikat.

Mvh Ola
 

busdriver

New member
Vi har var sin MC och köpte SENA SMH 10 förra året. Bra räckvidd, minst 500 meter i öppen terräng, mycket bra ljud och framför allt mycket lätt att hantera också när man har handskar på händerna. En stor ratt till intercom och ljudvolym och sedan en mindre knapp att koppla upp på mobiltelefon. Vi har Nolan N102 som är en öppningsbar hjälm och då med bommikrofon och den får bra plats. Miken är så pass bra så den behöver inte sitta rakt framför munnen. Kolla gärna Senan, den är toppen.
Det här var bara positivt dock finns det ingen inbyggd radio i den men det går koppla radio/MP3 spelare med kabel.
 

Olak

New member
Tack för tipsen, det verkar som det ska vara en bom-mick alltså. SENA SMH10 verkar ju va kanon, bättre pris dessutom. Grejen är den att jag ev. ska MC-semestra med en som har Scala. Det kan väl aldrig va så att de funkar ihop. Nån som testat?

//Ola
 

busdriver

New member
Tack för tipsen, det verkar som det ska vara en bom-mick alltså. SENA SMH10 verkar ju va kanon, bättre pris dessutom. Grejen är den att jag ev. ska MC-semestra med en som har Scala. Det kan väl aldrig va så att de funkar ihop. Nån som testat?

//Ola





Finns nog inte en chans att det går att para ihop en Scala och en Sena.Det blir nog som att sätta en 1-cylindrig 650-motor i en R1:a. Det fungerar inte.
 

Olak

New member
Det blev så att jag till slut köpte Scala Rider G4 med Bom-mic och det funkar kanon i min Multitec-hjälm.
Det bästa av allt var priset. Ett nytt set för två hjälmar köptes för 2800 kr inkl frakt från England :tummenupp
Enda nackdelen är den engelska standarden på vägguttagen till laddarna men tack vare att det är USB-laddare så löste jag det med Ipad-laddaren eller USB-porten på PC:n. Svensk manual finns på nätet.
//Ola
 
Top