OH-
Member
Hej!
Läste med intresse stor-äventyr-testen i senaste Folket (intressant bl a för att jag just handlat på mig en F800GS).
Men!
Som före detta TDM (850) ägare så stönar jag inombords. Varför testas och kommenteras TDM som om det vore en allvägs- eller äventyrsmaskin? Yamaha har en site "Design Café" där dom redogör för hela tänket när TDM togs fram och grusvägsåka, offroad och liknande var aldrig avsikten. Kanske valet av framhjulsdimension där det aldrig funnits några däck med grovmönster skulle vara en ledtråd?
Hade man ett grusbakdäck för 125: or monterat fram när man körde grusdelen av testet? Om inte så borde väl någon av testarna ha börjat undra vad man höll på med, tycker jag.
TDM är en utmärkt touringhoj för dom som inte vill ha med soffgruppen och halva bohaget. Utseendet och designen är en fri tolkning av formspråket i den tidiga supermotardtrenden och funktionen skulle ligga åt samma håll som den senare trenden "streetfighter". När man tittar på Yamahas vanliga hemsida är TDM en sporttourer.
Man kunde lika väl ha med Ducati Monster och Honda VFR i samma test!
PS För övrigt så går det alldeles utmärkt att köra den gamla militärvägen till fort Jaffrau med TDM med Michelin Pilot Road sulor. Men det är mer som humlan - den gör sånt för att den inte vet bättre.
Läste med intresse stor-äventyr-testen i senaste Folket (intressant bl a för att jag just handlat på mig en F800GS).
Men!
Som före detta TDM (850) ägare så stönar jag inombords. Varför testas och kommenteras TDM som om det vore en allvägs- eller äventyrsmaskin? Yamaha har en site "Design Café" där dom redogör för hela tänket när TDM togs fram och grusvägsåka, offroad och liknande var aldrig avsikten. Kanske valet av framhjulsdimension där det aldrig funnits några däck med grovmönster skulle vara en ledtråd?
Hade man ett grusbakdäck för 125: or monterat fram när man körde grusdelen av testet? Om inte så borde väl någon av testarna ha börjat undra vad man höll på med, tycker jag.
TDM är en utmärkt touringhoj för dom som inte vill ha med soffgruppen och halva bohaget. Utseendet och designen är en fri tolkning av formspråket i den tidiga supermotardtrenden och funktionen skulle ligga åt samma håll som den senare trenden "streetfighter". När man tittar på Yamahas vanliga hemsida är TDM en sporttourer.
Man kunde lika väl ha med Ducati Monster och Honda VFR i samma test!
PS För övrigt så går det alldeles utmärkt att köra den gamla militärvägen till fort Jaffrau med TDM med Michelin Pilot Road sulor. Men det är mer som humlan - den gör sånt för att den inte vet bättre.
Last edited: