Inte äventyrlig

OH-

Member
Hej!

Läste med intresse stor-äventyr-testen i senaste Folket (intressant bl a för att jag just handlat på mig en F800GS).

Men!

Som före detta TDM (850) ägare så stönar jag inombords. Varför testas och kommenteras TDM som om det vore en allvägs- eller äventyrsmaskin? Yamaha har en site "Design Café" där dom redogör för hela tänket när TDM togs fram och grusvägsåka, offroad och liknande var aldrig avsikten. Kanske valet av framhjulsdimension där det aldrig funnits några däck med grovmönster skulle vara en ledtråd?
Hade man ett grusbakdäck för 125: or monterat fram när man körde grusdelen av testet? Om inte så borde väl någon av testarna ha börjat undra vad man höll på med, tycker jag.

TDM är en utmärkt touringhoj för dom som inte vill ha med soffgruppen och halva bohaget. Utseendet och designen är en fri tolkning av formspråket i den tidiga supermotardtrenden och funktionen skulle ligga åt samma håll som den senare trenden "streetfighter". När man tittar på Yamahas vanliga hemsida är TDM en sporttourer.

Man kunde lika väl ha med Ducati Monster och Honda VFR i samma test!

PS För övrigt så går det alldeles utmärkt att köra den gamla militärvägen till fort Jaffrau med TDM med Michelin Pilot Road sulor. Men det är mer som humlan - den gör sånt för att den inte vet bättre.
 
Last edited:

Elving

New member
Hej Ole.
Jag förstår om du som gammal allroundåkare tycker att TDM inte är någon Äventyrshoj.
SWA-testet görs i samarbete med ett antal av världens ledande mc-tidningar, och detta test var anordnat av en Grekisk kollega som gjorde urvalet och vi skickade en deltagare.
TDM är kanske inte den hoj vi själva skulle valt som normal för testen, men som jämförelseobjekt tycker jag den platsar. Dessutom var alternativet att avstå testen sämre.
Tiden när en XT 600 var måttstocken för en äventyrshoj är borta, och jag tror inte att det är bara du och jag som saknar den. Idag prioriteras asfaltegenskaperna och bekvämligheten före grus och terrängegenskaper. Triumph Tiger 1050 med 17 tums aluminium hjul räknas nu som en typisk representant för äventyrshojarna, och likheten med TDM:en är slående.
Det noteras ju i artikeln att TDM:en är minst offroad i testet, och det stämmer ju bra, annars är ju Benelli Amasonas, Triumph Tiger 1050 och Moto Guzzi Stelvio också i första hand gathojar som går att ta sig fram på grus med. Klassen Äventyrshojar säljer alltmer, och problemet är nog att hitta på en ny benämning för det vi tidigare kallade offroad med rejält bra grusegenskaper i kombination med hyfsade asfaltegenskaper.
Testet är till för: citat ”det svenska vägnätet med mestadels långa avstånd på asfalt, men också en och annan bättre grusväg”.

PS
:) På Yamahas hemsida står det om TDM 900:
”En kraftfull parallelltwin och ett välbalanserat chassi gör TDM900 ABS till en mångsidig äventyrsmaskin som klarar det mesta”. :)
DS

Elving
 

OH-

Member
Hej Ole.
Jag förstår om du som gammal allroundåkare tycker att TDM inte är någon Äventyrshoj.
SWA-testet görs i samarbete med ett antal av världens ledande mc-tidningar, och detta test var anordnat av en Grekisk kollega som gjorde urvalet och vi skickade en deltagare.
TDM är kanske inte den hoj vi själva skulle valt som normal för testen, men som jämförelseobjekt tycker jag den platsar. Dessutom var alternativet att avstå testen sämre.

...................

PS
:) På Yamahas hemsida står det om TDM 900:
”En kraftfull parallelltwin och ett välbalanserat chassi gör TDM900 ABS till en mångsidig äventyrsmaskin som klarar det mesta”. :)
DS

Elving

Hej!

Jo visst var det bra att haka på testet, inte skrev jag väl att det i sig var "fel". Men som oförbätterlig tjötgubbe vill man ju påverka hur ni journalister rent allmänt blandar bort korten ;).

Kommentaren till Yamahas nya presentation av TDM är väl att det är så typiskt för den framgångsrika japanska fordonsindustrin.
Vill kunden att TDM skall vara äventyrsmaskin - då är det en äventyrsmaskin. Skulle en majoritet av kunder dessutom efterfråga "verkliga" allvägsegenskaper så skulle vi få det oxå.
 
Top