Insändare i Kristianstadsbaldet

asterix

New member
MC säkrare än någonsin!


Publicerad: 19. Oktober 2007 02:00





Fakta är följande: 1987 fanns det 100 000 registrerade motorcyklar i Sverige. I år finns det nästan 300 000.

Det finns alltså tre gånger så många motorcyklar i dag som för 20 år sedan. Ändå har det totala antalet olyckor varit nästan konstant i 20 år.

Med andra ord har det aldrig varit säkrare att köra MC än i dag. Ingen annan kategori trafikanter har genomgått en så snabb och radikal förbättring. I huvudsak handlar detta om att vi motorcyklister har blivit säkrare genom målmedveten utbildning och information från våra intresseorganisationer. Vi har som individer tagit gemensamt ansvar.

När Vägverket och NTF som vanligt driver kampanj mot motorcyklister är ovanstående fakta viktiga.

Magnus Nilsson

motorcyklist, Solna


Ovanstående insändare hittade jag i "Bladet" idag. Blev nästa lite chockad.
 

mudder

Member
....Det finns alltså tre gånger så många motorcyklar i dag som för 20 år sedan. Ändå har det totala antalet olyckor varit nästan konstant i 20 år.

Med andra ord har det aldrig varit säkrare att köra MC än i dag. Ingen annan kategori trafikanter har genomgått en så snabb och radikal förbättring. I huvudsak handlar detta om att vi motorcyklister har blivit säkrare genom målmedveten utbildning och information från våra intresseorganisationer. Vi har som individer tagit gemensamt ansvar.....

Precis. Vi har gått på massor av kurser och tränat broms & kurvteknik för att höja säkerheten.

Vad har bilisterna gjort för att förbättra säkerheten?
Köpt ny bil med flera airbags, eller....?
 
Last edited:

HonkyTonkMan

New member
Vad har bilisterna gjort för att förbättra säkerheten?
Köpt ny bil med flera airbags, eller....?


Knappast något som förbättrar säkerheten för någon annan än dem själva alltså. BKK förbättrar ju trafiksäkerheten inte bara för den motorcyklist som gått kursen, utan för alla andra som råkar finnas i trafiken runt honom/henne.

Slutsats: Bilister är mer själviska än motorcyklister!
 

ulson

New member
Slutsats: Bilister är mer själviska än motorcyklister!


hmmm. De flesta av oss är troligtvis kombinerade bilister motorcyklister. Är vi då automatiskt bättre som bilist när vi vi är välutbildade motorcyklister? Jag tror i alla fall det.

/uffe med hojen vinterservad.
 

Katarina

Helt okej
hmmm. De flesta av oss är troligtvis kombinerade bilister motorcyklister. Är vi då automatiskt bättre som bilist när vi vi är välutbildade motorcyklister? Jag tror i alla fall det.

Jag är bilist när jag inte kör hoj men visst är man bättre förare. Härom dagen funderade jag på att som bilist kanske jag ska berätta för andra motorcyklister att jag även kör hoj och funderar om jag ska sätta på SMC-märket på bilen. :)
 

asterix

New member
hmmm. De flesta av oss är troligtvis kombinerade bilister motorcyklister. Är vi då automatiskt bättre som bilist när vi vi är välutbildade motorcyklister? Jag tror i alla fall det.

/uffe med hojen vinterservad.

Håller med om detta. Har räddat mig åtskilliga gånger "mitt MC-tänk". Dvs. jag kollar x-tra noga på små sidovägar/parkeringar, typ att dom kör ut framför när man är nära sidovägen/parkeringen, det gjorde jag inte i samma utsträckning, när jag bara körde "plåtlåda". Jag s.a.s. "lever med " på ett annat sätt.Det har räddat mej från att "sätta lastbilen" i en traktor med storbalsvagn, bland annat.Skulle kunna räkna upp fler situationer, där "mc-tänket" räddat mej när jag kört bil.
 

jan-olovj

Active member
Det stämmer som flera påtalat. Jag har blivit mycket mer observanta på övrig trafik, och backspeglarna används betydligt flitigare jämfört innan jag körde hoj.

Jan-Olov
 

Marie

Banned
Jovisst kör man bil som man kör hoj numera (vid de få tillfällen man nu sätter sig i en plåtlådda).

Fast jag må säga att jag nog blivit en sämre bilförare på en del sätt. Jag påbörjar omkörningar, bara för att svära en lång harang och vara tvungen att avbryta för att den där förbannade S-klassmercan med ett par hundra kameler, numera känns trött som en tjugefemhästars femtiotalsfolka.... För att inte tala om när jag kör farsans 200TE... Den blir ju för fan omsprungen av en snigel med reumatism!!!!

Men kör man, som jag, bil mindre än 10% av vad man hör hoj så är det svårt att vänja sig vid plåtöverrockens sävlighet....
 
Top