Inhägnat område – innebörden

Erik_S

New member
Jag vill veta vad som menas med ”inhägnat område” och om man exempelvis kan övningsköra på ett sådant område utan att handledaren är med. Jag har sökt efter en definition men inte hittat någon.

Jag har Karlstadbo. I Karlstad har vi en gammal centralt belägen flygplats. Den används idag bland av körskolor för låg- och högfartsprov samt av Vägverket för uppkörning av desamma. Denna användning sker på arbetstid. Dessutom används sträckan plus dess omgivningar av modellflygare, privata övningskörare, hundägare mfl på annan tid. Landningsbanan är perfekt för att öva manövrering, balans, lågfartsbana, högfartsbana, bromsning mm.

Nu är det så att mina handledare (ja, två stycken..) är småbarnsföräldrar, stressiga jobb etc. Jag vill köra, och behöver köra, mer än vad mina handledare kan. Dessutom är 900kr per timme som körskolorna önskar för mycket pengar för en småbarnsförälder med amorterings- och räntekrav, ja ni förstår. Jag skulle vilja göra som så att min hoj körs till banan, jag tar över vid banan och övningskör utan mina handlare uppsikt. Mina frågor:

1. Kan landningsbanan räknas som inhägnat område? De är åtminstone ingen allmän eller särskild väg. Sträckan har inga vägskyltar.
2. Får man köra (övningsköra) utan handledare på inhägnat område?
3. Om banan inte är inhägnat område, tror ni att det går bra att övningsköra ändå? Med stöd av någon annan regel kanske?

/Erik
 

Erik_S

New member
Jag besvarar min egen fråga. Jag fick tag på en person vid Transportstyrelsen som kunde ge beskedet att det är ytterst få områden som räknas som inhägnat område. Klar definition saknas och rättsfall blir ledande. I Värmland finns Gelleråsen som räknas som inhägnat område. Det existerar ett rättsfall där en operativ flygflottilj med stängsel, vakt mm inte räknades som inhägnat område pga all trafik som rörde sig där. Vidare finns det ett fall där en avspärrning med plastband på en större yta räknades som inhägnat område då det bedömdes att avspärrningen var tillräcklig tydlig för att utomstående inte skulle gå innanför inhägningen.

I fallet med min flygplats/landningsbana blir min bedömning utifrån presenterade fall att det inte skulle räknas som inhägnat. Detta pga att inhägnaden är för otydlig och att det finns folk inom området. Jag kan förstås göra en annan bedömning, men då riskerar jag olovlig körning, körkort, körkortstillstånd, böter..

Suck, varför bor man inte på landet..

/ERik
 

Smartswede

New member
Har du inte löst problemet själv? :)

Hägna in en mindre del där av flygfältet med pinnar / koner / band när du vill öva :D
Självklart med band där de står typ VARNING LIVSFARA! på ;-)
 
Top