Ingen laddning, förstår jag rätt?

Olof

New member
Ingen laddning på gammal en BMW, förstår jag rätt?

Motorn går, startar lätt med kicken men batteriet laddas sakta ur och snart dör motorn.
Jag bytte nyligen med hjälp av en vän ett laddningsrelä, då den tidigare laddade dåligt, detta löste problemet, men nu har laddnings slutat igen.

Efter att ha underhållsladdat batteriet går motorn i ett tag, sen slutar startmotorn att fungera och slutligen dör motorn, den går att starta med kicken ett kort tag till, men sen går inte ens det.




Slutledningar från amatören.


1.Batteri 12v.
Är batteriet trasigt går det eventuellt inte att ladda. Detta är kontrollerat genom att byta mot ett annat batteri, båda batterierna är cirka 1 går gamla.

Alternatorn. Rotorn, kopplad till vevaxel och roterar i statorn, den statiska delen av en alternator genererar växelström.


Om rotorn/stator är trasiga genereras ingen ström, eller för dålig ström.

Hur kontrollera?

Växelström går från alternator till regulator/recitifier/likriktare, omvandlar denna till likström som krävs för att komponenterna ska fungera, om denna är trasig går växelström ut till komponenterna och motorn går dåligt och komponenter kan gå sönder? Om denna gått sönder motorn går dåligt kanske ingen ström går vidare och ingen laddning sker - hur kontrollera?

Från likritaren går ström till laddningsrelä/voltage regulator, om voltantalet(hur mycket ”output” från batteriet) går under 13.5 börjar batteriet laddas, om det går över 14.5 slutar batteriet att laddas och börjar dräneras istället, tills det återigen går under 13.5 och då tillförs ström igen.

Om någon komponent, vilken som helst är dålig, eller någon sladd är glappig, kan detta orsaka att batteriet inte laddas?
Varför och hur kontrollerar man dessa sladdar/komponenter?


Tacksam för alla förtydlingar, korrigeringar och tips och felsökningsideer. Har inte hittat någon verkstad/elverkstad som vill titta på en 50 år gammal motorcykel i Stockhom, visserligen är det fredag och jag har inte letat alltför länge.
 

Marie

Banned
En bra början vore nog att skriva på svenska och inte röra ihop en hemmagjord svengelsk rappakalja. Det finns sedan mer än hundra år korrekta ord i svenska språket när det gäller elteknik.
Med korrekt språk så kanske det finns fler som begriper vad du menar och som kan komma med åtgärdsförslag?

En enkel men av många förbisedd felkälla är laddningskontrollampan. Är denna, eller dess krets, trasig får man ingen ström till magnetiseringslindningen i rotorn. Alltså, felsökningssteg 1: Lyser laddningskontrollampan vid tillslagen tändning och stillastående motor?

Hurdan var laddningssregulatorn på din hoj? En separat enhet ansluten till generatorn eller sammanbyggd med kolhållaren? Var det en separat enhet kanske du skall kontrollera om kolen är nedslitna? Det kan likaledes vara vettigt att kontrollera kolen om det var en begagnad laddningsregulator/kolhållare du monterade.
 
Last edited:

Ricken

Member
Voltmeter på plus och minus pol. Kör hojen på tomgång se vad den ger. Ska var mer än 12.5-13V.

Men jag gissar på dåligt batteri.
 

Olof

New member
Hej!

Jag är helt självlärd när det gäller allt med motorcyklar och motorer. Har en pappa som ogillar bilar och ingen morfar eller släkting som lärt mig när jag var ung, har fått lära mig allt själv och när det gäller ovanliga delar är den mesta informationen på engelska, så jag är medveten om att det vore enklare att använda svenska ord, men anledningen till att jag inte gör det är för att jag helt enkelt inte kan dem korrekta orden, så du får gärna rätta mig där och tack för svaret.

Ska ner och kolla hur det ser ut nu, multimetern var paj så jag har precis köpt en ny, får se vad batteriet säger, nu har det underhållsladdat under dagen och ligger på 12.45 volt och har inte ökat på 1 timme. Ett tecken på att det börjar bli dåligt kanske?

Han som var kunnig tidigare menade att det inte skulle vara nån laddningslampa på det nya, obegagnade laddningsrelät, kan tycka det är konstigt då det finns plats för det i lykthuset men han är kunnig.
 

Olof

New member
Batteriet ligger på 11.68V med tändningen på och motorn igång... samma sak med tändning på och motorn av och runt 12 med tändningen av.
 

MC-Gurra

New member
Batteriet ligger på 11.68V med tändningen på och motorn igång... samma sak med tändning på och motorn av och runt 12 med tändningen av.

Med motorn igång ska en voltmeter visa en spänning över polerna på drygt 14 volt för att batteriet ska laddas. Dina världen tyder på att laddningen ej fungerar vilket du kanske redan konstaterat iofs.
 
Last edited:

Marie

Banned
Dina mätningar får mig att stämma in i kören som säger att du saknar laddning.

Han som var kunnig tidigare menade att det inte skulle vara nån laddningslampa på det nya, obegagnade laddningsrelät, kan tycka det är konstigt då det finns plats för det i lykthuset men han är kunnig.

Kunnig?
På vaddå?
Bilel? Motorcyklar? BMW-mc?

Du måste betänka att en BMW-mc i många stycken är konstruerad efter bilfilosofi. Laddningsregulatorn till växelströmsgeneratorn på en BMW (för det är väl förhoppningsvis det vi talar om här?) är likadan som på en bil, och behöver då laddningslampan för att fungera

En mc-mek är inte automatiskt fena på BMW-mc. Faktiskt skulle jag hellre välja en bilmek än en japs-mc-mek till en BMW-mc. I varje fall när det gäller det elektriska.

Jag skulle föreslå felsökning ungefär enligt följande:
1) Laddningslampan
2) Kolen
3) Kolbanorna på rotorn
4) Avbrott/kortslutning i rotorn

5) Mät även spänningen på B+ på generatorn (spänningsfall mellan generator och batteri?)
6) Fel även på nya laddningsregulatorn? Fel på kabel mellan laddningsregulator och generator (om inte laddningsregulatorn är sammanbyggd med kolhållaren)
7) Trasig likriktarbrygga
8) Kortslutning/avbrott i någon av statorlindningarna
 

Spiff

New member
Jag håller med Marie, bara att göra som hon säger.
Att inte ha laddlampa låter helt obegripligt för mig.
 

Olof

New member
Tack för felsökningsguiden, den var bra även om jag inte riktigt förstod allt.
Grannhuset är bilmek, så jag tror drog dit och killen där var uttråkad och gav mig en kort felsökning, mest för att jag tror han var intresserad av motorcykeln. Han menade att växelströmsgeneratorn gav ut 13V men batteriet var kvar på 12, och menade att det troligtvis var regulatorn.

http://www.euromotoelectrics.com/product_p/edl-voltrect.htm

Jag hittade den "nya" regulator och det visar sig att det är både laddningsrelä+likriktare, det står i manualen där att "a charge warning light facility is not available on this unit.

Den kostade 900, beställde en igår, kom idag med posten, ska byta ut och se om det går bättre.

Tack igen för alla tips.
 
Last edited:

Olof

New member
En av kolen i ena kolhållaren - sprucken på mitten.
Rotorn - ingen koppling mellan släpringarna. (Paj!)

Ny rotor fixad och nytt kol = PROBLEM LÖST.

Tack för alla tips! Nu har jag mer förståelse för växelströmsgeneratorer också! Känns bra.

Fast problem nummer två: Nu går motorn bara på en cylinder och det verkar som om höger cylinder inte får någon gnista, kollade på tändstiftskablarna med en spänningsdetektor och den ger utslag på vänster kabel, dock ej höger.
Påverkar rotorn tändningen på något sätt?

Jag skulle kunna sucka och säga - fan, men jag ska försöka tänka att jag lär mig något nytt istället.



Tack för felsökningsguiden, den var bra även om jag inte riktigt förstod allt.
Grannhuset är bilmek, så jag tror drog dit och killen där var uttråkad och gav mig en kort felsökning, mest för att jag tror han var intresserad av motorcykeln. Han menade att växelströmsgeneratorn gav ut 13V men batteriet var kvar på 12, och menade att det troligtvis var regulatorn.

http://www.euromotoelectrics.com/product_p/edl-voltrect.htm

Jag hittade den "nya" regulator och det visar sig att det är både laddningsrelä+likriktare, det står i manualen där att "a charge warning light facility is not available on this unit.

Den kostade 900, beställde en igår, kom idag med posten, ska byta ut och se om det går bättre.

Tack igen för alla tips.
 
Top