Ingen laddning på gammal en BMW, förstår jag rätt?
Motorn går, startar lätt med kicken men batteriet laddas sakta ur och snart dör motorn.
Jag bytte nyligen med hjälp av en vän ett laddningsrelä, då den tidigare laddade dåligt, detta löste problemet, men nu har laddnings slutat igen.
Efter att ha underhållsladdat batteriet går motorn i ett tag, sen slutar startmotorn att fungera och slutligen dör motorn, den går att starta med kicken ett kort tag till, men sen går inte ens det.
Slutledningar från amatören.
1.Batteri 12v.
Är batteriet trasigt går det eventuellt inte att ladda. Detta är kontrollerat genom att byta mot ett annat batteri, båda batterierna är cirka 1 går gamla.
Alternatorn. Rotorn, kopplad till vevaxel och roterar i statorn, den statiska delen av en alternator genererar växelström.

Om rotorn/stator är trasiga genereras ingen ström, eller för dålig ström.
Hur kontrollera?
Växelström går från alternator till regulator/recitifier/likriktare, omvandlar denna till likström som krävs för att komponenterna ska fungera, om denna är trasig går växelström ut till komponenterna och motorn går dåligt och komponenter kan gå sönder? Om denna gått sönder motorn går dåligt kanske ingen ström går vidare och ingen laddning sker - hur kontrollera?
Från likritaren går ström till laddningsrelä/voltage regulator, om voltantalet(hur mycket ”output” från batteriet) går under 13.5 börjar batteriet laddas, om det går över 14.5 slutar batteriet att laddas och börjar dräneras istället, tills det återigen går under 13.5 och då tillförs ström igen.
Om någon komponent, vilken som helst är dålig, eller någon sladd är glappig, kan detta orsaka att batteriet inte laddas?
Varför och hur kontrollerar man dessa sladdar/komponenter?
Tacksam för alla förtydlingar, korrigeringar och tips och felsökningsideer. Har inte hittat någon verkstad/elverkstad som vill titta på en 50 år gammal motorcykel i Stockhom, visserligen är det fredag och jag har inte letat alltför länge.
Motorn går, startar lätt med kicken men batteriet laddas sakta ur och snart dör motorn.
Jag bytte nyligen med hjälp av en vän ett laddningsrelä, då den tidigare laddade dåligt, detta löste problemet, men nu har laddnings slutat igen.
Efter att ha underhållsladdat batteriet går motorn i ett tag, sen slutar startmotorn att fungera och slutligen dör motorn, den går att starta med kicken ett kort tag till, men sen går inte ens det.
Slutledningar från amatören.
1.Batteri 12v.
Är batteriet trasigt går det eventuellt inte att ladda. Detta är kontrollerat genom att byta mot ett annat batteri, båda batterierna är cirka 1 går gamla.
Alternatorn. Rotorn, kopplad till vevaxel och roterar i statorn, den statiska delen av en alternator genererar växelström.

Om rotorn/stator är trasiga genereras ingen ström, eller för dålig ström.
Hur kontrollera?
Växelström går från alternator till regulator/recitifier/likriktare, omvandlar denna till likström som krävs för att komponenterna ska fungera, om denna är trasig går växelström ut till komponenterna och motorn går dåligt och komponenter kan gå sönder? Om denna gått sönder motorn går dåligt kanske ingen ström går vidare och ingen laddning sker - hur kontrollera?
Från likritaren går ström till laddningsrelä/voltage regulator, om voltantalet(hur mycket ”output” från batteriet) går under 13.5 börjar batteriet laddas, om det går över 14.5 slutar batteriet att laddas och börjar dräneras istället, tills det återigen går under 13.5 och då tillförs ström igen.
Om någon komponent, vilken som helst är dålig, eller någon sladd är glappig, kan detta orsaka att batteriet inte laddas?
Varför och hur kontrollerar man dessa sladdar/komponenter?
Tacksam för alla förtydlingar, korrigeringar och tips och felsökningsideer. Har inte hittat någon verkstad/elverkstad som vill titta på en 50 år gammal motorcykel i Stockhom, visserligen är det fredag och jag har inte letat alltför länge.