Inga kurser på MITTSVERIGE i höst?

påK-en

New member
När jag kollar listan på höstens kurser, så verkar kurserna på Mittsverigebanan ha försvunnit. :(
Synd eftersom det är de enda kurstillfällen på stor bana, som fanns norr om Arlanda och Gälleråsen.
Kan väl knappast bero på för få anmälda eftersom de,t så vitt jag minns, är ganska många veckor innan kurserna skulle ha gått. :confused:
 

calle955

New member
När jag kollar listan på höstens kurser, så verkar kurserna på Mittsverigebanan ha försvunnit. :(
Synd eftersom det är de enda kurstillfällen på stor bana, som fanns norr om Arlanda och Gälleråsen.
Kan väl knappast bero på för få anmälda eftersom de,t så vitt jag minns, är ganska många veckor innan kurserna skulle ha gått. :confused:

Det var ett tag sedan du ställde frågan men...
Kollade själv upp det och tydligen blev den bortplockad p.g.a för få anmälda.
Hade själv funderingar på att åka, kursen skulle varit 14-15/8 och det var svaret jag fick.
 

Marie

Banned
Jag tycker att det är enormt konstigt om man skulle ha plockat bort kurserna mer än en månad innan de skulle ha hållits? Så tidigt får man väl inga anmälningar?

Själv ligger jag aldrig mer än *absolut maximalt* en vecka framåt i min planering. Längre fram än så har man ju inte den ringaste aning om hur man kan tänks må, vad man kan tänkas ha lust med, eller hur vädret kommer att bli.

Igår förmiddag fick jag infallet att jag ville ta en flygtur med något gammalt, kollade på internet och såg att Lufthansa skulle flyga Junkers JU-52 från KLU, bokade och betalade strax innan lunch, och chekade in hos Lufthansa på KLU i går eftemiddag klockan 15....
Snabba ryck och spontana beslut är min melodi. Det är jag väl inte ensam om?
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Smc medlemmar i Norrland kanske hellre satsar på några gruskurser.
Förövrigt kanske avfolkning av Norrland sätter sina spår genom att många ungdomar flyttar söderut i sin jakt på högskoleutb och jobb.
 
Last edited:

Avarage

New member
Hur mycket pengar får kurserna kosta?
Det är medlemmarna som avgör och de som arrangerar försöker efter bästa förmåga fatta kloka beslut med avseende pengar mm.

Hur många tror att en banägare låter bli att ta betalt för inställd kurs en vecka innan planerad start? Finns det någon här som tror att banägaren hinner få banan uthyrd på så kort tid? Detsamma gäller ambulans och om man har otur boendekostnaderna.

Nu vet jag inte vad mittsverigebanan kostar att hyra/dygn men gissningsvis mellan 25-30 000kr/dag (Knutstorp kostade för ett par år sedan 75 000kr/dag). Ambulans kostar lätt 7000kr/dygn och boende för instruktörer & resurser hamnar nog runt 350kr/person & natt.

2 kursdagar ger:
- Banhyra: 2x30 000kr = 60 000kr
- Ambulans: 2x7000kr ) 14 000kr
- Boende: 2x(25st instr/res. x 350kr) = 17 500kr

Totalkostnad: 91 500kr

Säg att man hade 10st. anmälda som betalar 1500kr/dag vilket ger ca. 30 000kr i intäkt.
Kör man kursen i stället för att ställa in förlorar SMC 61 500kr. Tycker SMC:s medlemmar det är ok?
 
Last edited:

påK-en

New member
Du skriver kloka ord - jag stötte ihop med kursledaren och han sa ungefär som du.
Vad som jag tycker är fel, är att anmälan var öppen till dagen före kursdatum. Med tanke på det ekonomiska resonemanget borde sista anmälningsdatum varit innan fakturorna skulle betalas. Om så skett kanske fler anmält sig, personer som nu tyckte att det fanns gott om tid kvar att anmäla sig, fast i verkligheten blev det ju inte så.
 
Top