Influensasvinen

Monica

New member
e de nån som har sett dom :confused:
Jag har hört att di kommer in i byarna frå lanned och svinar ner. Jag tror personeligen att de är de där bönnerna som e skull ti de....det e ju skottpengar på dom ju.... för att inte tala om rögarna....di e ju ännu värre!

Jaha, men så e de nock :eek:....de e en rögande bonne som har klonat fram di däringa influensasvinen och ska nu ta över stan :mad: Nesan ränner frau dofterna oh e de konstit egentligen va va va :confused:

Ironi off... :D

Ska ni vaccinera er eller inte och varför?

Basta! :rolleyes: från en rögande torpare :D
 

-ah

New member
Tja, med tanke på att jag hade svinflunsan redan i juni, tror jag att jag struntar i sprutan....
 

Molgan

New member
I sitt vä sjöuka ållreda, så i tråo hä waal åsit vä häjna heuva vaxine för mä.
 

Marie

Banned
Tja, med tanke på att jag hade svinflunsan redan i juni, tror jag att jag struntar i sprutan....

Det finns ju de som tycker att jag är ett svin, och influenza har jag haft flera gånger, så det är nog meningslöst med vaccination....
 

Diversion

New member
Har inte bestämt mig än, har aldrig vaccinerat mig mot influensa än men det kanske är dags?

Vad som också oroar mig är att definitionen som WHO har på en pandemi har ändrats så nu är den "vanliga" influensan en pandemi om man hårddrar det.

Låt gå för att vacinera sig men nästa gång då, skall vi massvaccineras varje år även för säsongsinfluensa och vad händer med det naturliga immunförsvaret. Hur ser folks hälsa ut om 10-15 år?

Sen att alla läkemedelsföretag har ett avtal där de slipper ansvar för biverkningar ser inte bra ut. Dessa företag är inte fattiga och har tidigare haft råd att betala skadestånd. Jag tror inte på konspirationsteorierna som cirkulerar men deras avtal tyder på att de helt enkelt inte vet tillräckligt om sin egen produkt.
 

Öhlin

New member
Kollegor på mitt jobb börjar bli sjuka nu, så jag hoppas bara att jag klarar mig tills vaccinet kommer.
Jag kommer med andra ord att vaccinera mig då jag tillhör riskgruppen med medicinerad astma.

Men det här är ju som en "vanlig" influensa (vaccinerar mig även då) fast nu är det unga människor som blir sjukast samt att det sätter sig hårdare på lungorna.
 

Diversion

New member
Kollegor på mitt jobb börjar bli sjuka nu, så jag hoppas bara att jag klarar mig tills vaccinet kommer.
Jag kommer med andra ord att vaccinera mig då jag tillhör riskgruppen med medicinerad astma.

Men det här är ju som en "vanlig" influensa (vaccinerar mig även då) fast nu är det unga människor som blir sjukast samt att det sätter sig hårdare på lungorna.

Enligt vad som stod på en sida med fakta om influensan trodde man först att den var mer benägen att orsaka lunginflammation än säsongsinfluensa, senare har det visst visat sig att det inte är så. Detta är grundat på statistik så det är givetvis inte helt säkert. Det var Aftonblaskan som uppgav det och jag tror källan var en svensk myndighet men mins inte säkert.

Det där med att unga människor drabbas är lite missvisande, i alla fall efter vad jag läst. Om hundra personer dör i vanlig influensa så kanske två är unga friska människor medan 98 är gamla eller tillhör riskgrupper.

När det gäller den här influensan är det kanske 4-96 istället. Nu tog jag bara siffrorna ur luften för att illustrera. Rubrikerna ger intryck av att unga dör som flugor medan äldre klarar sig. Det är inte sant, fortfarande är det gamla/sjuka/mycket unga som ligger mest risigt till.

Jag säger inte att man inte skall ta influensan på allvar men media tycker jag ger en inte helt korrekt bild av det hela.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Tror inte det som jag ser det nu men om den visar sig bli betydligt aggressivare än den varit hittills så kanske. Då jag är egenföretagare och inte kan betala mina fasta utgifter på den lilla sjukpennig jag får efter 30 dgr karens så kanske man borde fundera på detta, men känner ingen oro än.
Min frus familj och släktingar i Mexico City var inte speciellt oroliga och ingen av dom blev sjuk och vad jag vet var ingen av dom vaccinerade. Det fanns väl inget fungerande vaccin när detta härjade där i våras/försommaren?

Anders.J
 
M

magne

Guest
Ett skäl till att ta hojen till jobbet :p. Så slipper jag trängas i överfulla T-banevagnar med risk för att bli smittad :eek:.
 

Öhlin

New member
Enligt vad som stod på en sida med fakta om influensan trodde man först att den var mer benägen att orsaka lunginflammation än säsongsinfluensa, senare har det visst visat sig att det inte är så. Detta är grundat på statistik så det är givetvis inte helt säkert. Det var Aftonblaskan som uppgav det och jag tror källan var en svensk myndighet men mins inte säkert.

Det där med att unga människor drabbas är lite missvisande, i alla fall efter vad jag läst. Om hundra personer dör i vanlig influensa så kanske två är unga friska människor medan 98 är gamla eller tillhör riskgrupper.

När det gäller den här influensan är det kanske 4-96 istället. Nu tog jag bara siffrorna ur luften för att illustrera. Rubrikerna ger intryck av att unga dör som
flugor medan äldre klarar sig. Det är inte sant, fortfarande är det gamla/sjuka/mycket unga som ligger mest risigt till.

Jag säger inte att man inte skall ta influensan på allvar men media tycker jag ger en inte helt korrekt bild av det hela.

Jag håller med om att kvällsblaskorna skrämmer upp folk på tok för mycket. De vill ju trots allt bara sälja lösnummer. Det är ju faktiskt en influensa som alla andra men med lite annorlunda utslag. Men för friska människor innebär den här influensan inget större hot än säsongsinfluensa.

Jag har varit i kontakt med smittskyddsläkare och han har bekräftat att jag är i riskgrupp och om jag blir sjuk så ska jag genast kontakta vården och ev få Tamiflu för att lindra symptomen på luftvägarna.

Så jag tror på att de som kan ska vaccinera sig för att inte vara smittbärare för de som kan bli väldigt sjuka.
 

Monica

New member
I sitt vä sjöuka ållreda, så i tråo hä waal åsit vä häjna heuva vaxine för mä.

hahahaha ;)

.

Låt gå för att vacinera sig men nästa gång då, skall vi massvaccineras varje år även för säsongsinfluensa och vad händer med det naturliga immunförsvaret. Hur ser folks hälsa ut om 10-15 år?

Sen att alla läkemedelsföretag har ett avtal där de slipper ansvar för biverkningar ser inte bra ut. Dessa företag är inte fattiga och har tidigare haft råd att betala skadestånd. Jag tror inte på konspirationsteorierna som cirkulerar men deras avtal tyder på att de helt enkelt inte vet tillräckligt om sin egen produkt.

Det där med att vaccinera sig i tid och otid kan nog inte vara bra. Se med antibiotikan hur den frikostiga användningen av det har skapat mer problem än nytta....
Sen är det biverkningarna, de vet vi inte mycket om och inte läkemedelsföretagen heller. Man kan ju undra hur man kan få sälja vaccin till massvaccinering utan större provunderlang än så här, medans "vetenskapen" helt förkastar försäljning av naturläkemedel och skriker sig både blåa och gula om du plockar lite nässlor o säljer....Då blir man kallad både häxa (iof sig en komplimang) och oseriös

Kollegor på mitt jobb börjar bli sjuka nu, så jag hoppas bara att jag klarar mig tills vaccinet kommer.
Jag kommer med andra ord att vaccinera mig då jag tillhör riskgruppen med medicinerad astma.

Men det här är ju som en "vanlig" influensa (vaccinerar mig även då) fast nu är det unga människor som blir sjukast samt att det sätter sig hårdare på lungorna.

Detta är en helt annan femma... men att sätta sådan skräck i allmänheten att vi alla ska i princip dö om vi inte vaccinerar oss, tycker jag är ansvarslöst
 

TKH

New member
Varför skall man vaccinera sig, helt onödigt. Så resonerade jag länge.
Fick kallelse och blev vaccinerad i Tisdags. En helomvändning alltså.
Till saken hör att min fru tillhör riskgruppen, mycket dåliga lungor.
Fast hon är vaccinerad så kan hon ju ändå bli sjuk, kan vi alla bli, och
det kan ändå bli allvarligt för henne. Så det är en starkt bidragande orsak
till min vaccinering.
Dessutom så har jag snackat med ett par nu som legat pall i 10 dagar.
Ingen lust till det. Det var mina skäl. Vad är era?
 

Spiff

New member
Jag träffade en kille nu när jag låg inne på sjukhus som har bekräftad svininfluensa OCH vanlig influensa... Han var mycket vältränad, sprang maraton för 3 månader sen på hyfsad tid (hans 13 mara) rökte inte. När han kom in för 3:e gången och hade 86% syresättning var han rätt illa däran, lungorna hade inte mycket kapacitet kvar. Hade han tagit sömnpillret han fick med hem hade han antagligen inte fixat det. Nu klarade han sig men är inte helt frisk än. Därför har jag tagit vaccinet, dels för att jag inte vill ha skiten men också för att inte jag skall sprida det till någon annan.
 
Top