Indian historia.

Kjell.K.

New member
Amerikanska märket Indian startade 1901. Man började med cykelliknande maskiner med stånker i. Röret upp till cyklelsadeln hade ersatts av en halvlitersmotor. En äkta, tidig, Indian såldes för något år sedan för miljonbelopp. Indian var oftast röda. De första Indianen hade "överdrivet" hög kvalitet och fin finsich, vilket gjorde maskinerna dyra...även när de var nya. Sedan sänktes detaljfinniscen och priset, men endock med hög driftsäkerhet och "skaplig" finish. Indian var ett framstående MC-märke när förra seklet var ungt. En av grundarna var en Svenskättling. En av motorkonstruktörerna hette senare Gustavson, kanske han också härstammade från Sverige.

När man kollar effekten på gamla grejer brukar det oftast vara bruttohästar på vevaxeln, med avgassystem och dyligt så blir nettoeffekten lite mindre.

Ett mått på Indians effekt som stämmer förvånansvärt bra, är att deras största cyklar var ungefär lika starka som årtalet minus 1900.

1909 år 1000 cc v-twin hade sju hästar, vilket också var modellbeteckningen. Toppfarterna var väl uppskrivna, då det var ett försäljningsargument, då som nu. Stora Indiancyklar kostade som enklare bilar. 90 km/h skulle sjuhästarn klara, 60 stämmde nog bättre.

Nya modeller med häftiga modellbeteckningar kom en efter en. 1916 var litermaskinen 16 hp och toppade nu kring 100 km/h, på riktigt, och 110 och i mellanåt bortåt 120 km/h kunde man nog också komma upp i. 1922 kom nya motorn som ritats av tidigare nämda Gustavson, tror i allafall det var med ett s, den nya 22 hästarsmotorn. På pappret toppade cykeln 155 km/h. Även om den "bara" gjorde omkring 135, och knappt det, så var det något fantastiskt 1922.

22 hästarn var en cykel som kunde startas på högsta växeln, trean, så som allt amerikanskt var vid den här tiden, och vägarna hade nu blivit större. Med en Indan 22 hp kunde man lufsa fram genom hela amerika. Cykeln var inte alls enbart stark, redan då kunde Indian ta ur mera effekt, utan var fin att köra och hade fantastisk driftsäkerhet. Motorn var en 45 gradig v-twin, med vevaxeln på tvären, den hade sidventiler och två kamaxelnockar, en till varje cylinder som öppnade både insug och avgaskammen, inte alls optimalt, men effekten räkte till endå och det gällde att få en bra kompromiss mellan prestanda driftsäkerhet och pris. Liksom tidigare literscyklar var cylindervolymen ganska exakt en liter, 61 ci.

1923 kompleterades literscykeln med en 74 cubiktums twin. I grunden samma motor som litercykeln hade, nu på ca. 1220 cc och, "jo rå" 23 hp. Toppfarten angavs till samma som tidigare, 155. En av marknadens genom tiderna högst växlade MC,n hade skapats. När man lufsade fram i 80 mullrade motorn lugnt.

10-talets cyklar var höga, å la trampcyklar, "nu" på 20-talet var de låga och smidiga. Indian införde rullbara gashantag, som man har idag. På Indian var vänster hantag gas och höger tändning. Man "införde" lättkördhet och balans, driftsäkerhet och viktigt ur försäljningssynpunkt, att det var något häftigt att komma på en MC. En stor Indian kostade som en T-Ford, och Forden var överlägset i mycket, tak över huvudet och både familjen och en stor packning fick plats. Men att komma lufsande på en Indian kan ju inte gemföras med "nollan" i T-forden, utan möjligen med"gentlemanen" i sin Cadillac V-8,a. Cadillac kom med V-8,a 1915.

I mitten av 20-talet fanns encylindriga, små smidiga, Indian, 350 och 500. Tvåcylindriga 600, 1000 och 1200 och så hade man köpt pressarna från Henderson. Indian och Henderson tillverkades parallellt till 1931, då Henderson försvann från marknaden. Dessa maskiner var i övre prisklassen Indian kom med sin fyra 1925 och var, hur många hp?...just det...25...:eek:

Indian och Hendersonmotorn, 1925, hade samma effekt, men Hendersonen var större, 1301 cc mot Indians 1265 cc, i Sverige såldes både 1200-twinen, ca. 1220 cc 74 ci, och fyran, 1265 cc, 77 ci, som 1200,or.

En 350-stånka var 6 hp. På 20-talet kom också den maskinen som många anser är den bästa Indian, 45 kubiktummaren, 750,in (736 cc) V-twinen som var fantastiskt lättkörd, användes på cirkusar, fin prestanda 17 hp, mot 600,ans 12 och hög driftsäkerhet, så som Indian var. 736 cc har kommit att blivit ett klassiskt mått. Finns bl a Indian, H D, BMW och Honda 736 cc. BMW fanns både som 736 och 745 eller något sånt ett tag, sid respektive toppventilsmotorer. Tillbaka till Indian. Med en 750 kunde man åka i 100 km/h och släppa styret utan problem, något som var nytt då.

1939 års Indian 1265 fyra var 45 hp, som om de visste att kriget skulle sluta då. 1220 twinen var 40 hp. Efter kriget var fyran borta, störst var 1220. 1947,eller om det var 1948 kom 1300, en 80 ci, 1310 cc stor twin på 53 hp, och 53, alltså 1953 lämnade sista Indian fabriken. Det tillverkades sedan Indian i England, men det var bara namnet som köpts. Nu finns det nya Indiantwinnar, 1440 och 1640 ( 1639) cc, den senare 100 ci, USA,s största serietillverkade MC när den kom för några år sedan.

I samband med att 1300-twinen kom i slutet av 40-talet kom också två mera engelskinpirerade cyklar, en 24 hästars 500 cc radtwin, väldigt lik Triumps motor, och "en halv" 500, 250 stånka på 12 hp, sådan köpte pappa ny 1952. En kompromiss av vad han ville ha och vad han tyckte sig ha råd med, 2200 kronor. Pappa gillade igentligen "storcyklarna". Men 250 var inte dumt i Sverige heller, någorlunda lätta med hyfsade prestanda, toppade kring 90, som passade bra på dåtidens grusvägar. Pappa bodde norr om Uppsala och den väg han kände till däromkring som var asfalt var E-4,an, där kunde cykeln kännas väl klen, men på övriga vägar, som var grusvägar, räkte det bra till. Indian som gjort fantastiskt driftsäkra cyklar, det var deras "signum" fick problem med kvaliteten i slutet av 40-talet, beroende på ekonomiska problem och tyvärr 1953 gick det kk.


Här står pappa och någon annan och kollar på en 20-tals Indian-twin. En bild vi har på väggen hemma.
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
Jag berättade att de största Indianerna var ungefär lika starka som förra seklets årtal minus 1900. När Indian återkom nu i början av 2000-talet hade 1640,in 70 bakhjulshästar. De 70 hästarna kanske är lite drygt 100 SAE grosshästar, så de lever kanske upp till sitt rykte än i dag. Snart dags för "väss". :) Men det är nog ingen bråska, jag har svårt att tänka mig att de 70 bakhjulshästarna är under 110 saegross hästar, kanske t om 120-130 hp eller mer. Stora twinnar, som 1640,in är, trivs inte alls med dagens tysta avgassystem, så bara där försvinner mycket effekt.


Ordet Indian, människan, har vi försvenskat, men när man nämner motorcykelmärket som är döpt efter Indiansläktet, en hedring, så utalar man det med Amerikansk brytning, Indian.

När 250,in och 500,an kom hade de toppventiler medans den samtida 1310,an hade sidventiler. Jag vet inte, men 1950 kanske dessa tre var de enda modellerna. Men ofta hade Indian en ganska bred modellflora så kanske inte endå.

1265,an hade en längsmonterad radfyra med halvtopp och som många andra Indian från 20-talet och framåt så var den treväxlad.
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
Några bilder på Indian.

Jag vet inte vad det är för modeller på dessa cyklar, men har mina gissningar. Första cykeln tror jag är en litersmaskin från mitten av 10-talet, kanske en Power plus. Närbilden är nog samma maskin och fyran är en 20-talare, möjligen tidig 30-talare. Om jag minns rätt var en 1931 års 1265,a just 31 hp. Vad det är i moderna din hp, vet jag inte och inte heller prestandan, men kanske 25 hp/din och riktig toppfart på 140 km/h. Om Indian medvetet hade hästar efter årtalet eller inte vet jag ej.

Minnesmärket finns i Småland, som hedrar grundaren Hedström. Det som sitter framför främre cylindern är magneten. Hedström föddes 1871 och han och hans familj emigrerade från Småland till Nordamerika 1880.
 

Marie

Banned
Ordet Indian, människan, har vi försvenskat, men när man nämner motorcykelmärket som är döpt efter Indiansläktet, en hedring, så utalar man det med Amerikansk brytning, Indian.

Varför det?
Farsan som var med på den tiden det begav sig, har alltid uttalat det "India'n" dvs på vanlig svenska. Så tror jag att de flesta svenskar sade på den tiden Indian var ett "levande" märke. Att prata engelska är i det fallet moderna tiders påfund. En av mina morbröder sa förresten också "Ha'rrly Da'vidsån" om den hoj han hade tills han investerade i en Citroën B11, som i sin tur efterträddes av en Henry J (vilken sedan 1963 ligger i en märgelgrav på Ängelholmsslätten).
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
Ja, jag säger i allafall ungefär..lite svårt att skriva utal, :) "Indijan" om människan, nästan som om det fanns ett j med och med betoningen på a och Indian, med betoning på det första n,et på motorcykeln, möjligen också med "ett svagt j". Det skulle vara kul att höra hur de som ofta håller på med Indian uttrycker sig, sådant kan ju, som du skriver, ändras med tiden. Förr hade man ju ofta bara stavelserna att gå efter och det svenska uttrycket var oftast efter stavelserna. Min farfar sa, Forrd, ungefär, med lite skorrande växellåda...r menar jag, :D om Ford, nu säger man fård. Chrysler uttalades ofta med ett tydligt y och Buick utalades bjuck, fast det säger jag än i dag. Rätt ska väl vara ungefär uttalet "bjoik". min kusin har f.ö en "Bjuck".:eek:
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
Hur var Indian att köra och var hade de för prestanda? Vet inte, jag har aldrig kört någon. :rolleyes:

Men matte kan man ju och även läsa, vad andra har skrivit, och dess utom har jag kört lite olika typer av cyklar, så på ett ungefär kan jag tänka mig hur det är.

I moderna dinhästar kanske en 22 hästare från 1922, och en bit framåt, är 18 hp. När Zundapp 125 cc kom med vattenkylning i början av 80-talet var dem 18 hp. Det "värsta" är att jag tror en sådan Zundapp gick betydligt bättre, den har fem växlar och lägre vikt, Indian tre växlar och svårväxlad, dess utom. Men på Indianen sitter man lägre, så toppfarten kan mycket väl vara högre, då jag tror Indianen har lägre luftmotstånd, om båda förarna sitter och har ungefär lika kroppsbyggnad. Med en 1000 cc Indian kunde man starta på högsta växeln, den hade otroligt register och kraftfull koppling, som alla Indian, utom de tidigaste, de hade en växel och ingen koppling. :) Startade man på trean blev cykeln "ennu" slöare och jag kan tänka mig att 0-60 km/h var ungefär som en sån där 125 Offroad Honda på 12 hp, som fanns på 70-talet. Drar man Indianen genom växlarna kan jag tänka mig att den 0-80 km/h är som "en slö" 15 hästars Honda 125, från mitten av 70-talet, men från 80 km/h och uppåt är det nog stor skillnad, till Indianens fördel. Bromsarna på gamla grejer, inklusive Indian, brukar vara under all kritik. På 30-talet fanns option till Indian, eller om det var HD, Indian tror jag, där man kunde beställa cykeln med fyra istället för tre växlar, men en del skoja och sa att, det är inga problem att komma iväg, däremot att få stopp på grejerna, de åsyftade då att det varit bättre med effektivare bromsar istället för en växel till. Toppfarten på en 22 hästars Indian låg på ca. 130 km/, vindstilla och sittande förare.

1923 kom 23 hästars 1200,an-74 ci. Prestandamässigt var den ungefär lika 1000 kubikaren, det skillde ju bara en hp, men 1200,an gick ennu lungnare. Prestanda och karaktär ungefär som tusenkubikaren, se åvan. 1000 kubikaren och allra hällst 1200 twinnarna gick fantastiskt lungt och fint. Jag kan tänka mig att när man åkte 80 km/h så har man lungnet i klass med en 65 hästar V-Twin Yamaha 1600. Med 1200-twinnen, på drygt 1200 cc, kunde man åka i 20 km/h på högsta växeln, smyga med gasen och strax därefter vrida fullt, ända till toppfart. 1265,an-fyran var en mer sofisikerad cykel med fyrans gämna fina gång och "stora utseènde". Med 1265,orna kunde man göra lika som med 1220,orna, fast där kunde man starta ända nere på 15 km/h, på högsta växeln !

De sena 40-talarna fram till 1953 års 1310 har 53 hp/sae, det kanske är omkring 42 hp/din. Cykeln skulle klara 185 km/h, de 155 som gamla maskinen från 1922 skulle klara, stämmer nog bättre, 160 kanske, på 1310,an. Prestandamässigt kan jag tänka mig cykeln är ungefär som en Yamaha SR 500, med encylindrig fyrtaktare på 33 hp/din. Jag gissar på att en SR 500 är aningen kvickare 0-100 km/h, men från 100 och uppåt är det ungefär gämt, sedan kanske Indianen går lite fortare, Yamahan gör ca. 150 km/h. Och faktiskt, på sätt och vis går nog Yamahan lika lungt också, fast maxeffekten på Yamahan ligger vid 6500 rpm, mot 3800 för Indianen, om jag minns rätt. Yamahan har nämligen bara en, mot Indianens två, cylindrar, och båda är fyrtaktare, så Yamahastånkan tänder hälften så ofta vid ett givet varv. Men endå, själva motorn snurrar långsammare på 1310,an och vid 100 km/h kan den inte behöva höga varv, även om den säkert är lite lägre växlad än 1200-twinnen från 1923.

Enkelt kan man uttrycka sig så här. Vridmoment x varv = effekt. Trimmar man en given motor och vi leker med tanken att vridet ökar en halv gång och varvet till det dubbla, då varvar motorn dubbelt så mycket och är tre gånger så stark, men för att dubbla farten krävs ofta 5-6 gånger mera effekt på en MC, dessutom är ofta den starkare cykeln tyngre och större, så det behövs ennu mera effekt, för att dubbla farten, resultatet blir att om båda cyklarna är växlade för att ge max hastighet på högsta växeln så är det den lägre trimmade som är högst växlad. Det var ett mästerverk av Indian att få en maskin som man kunde åka ca. 25-130 km/h på högsta växeln, så tidigt som 1922. Vid den här tiden fick man inte ut höga varv ur motorerna, så vid 25 km/h var det inte många hundra rpm, med all sannorlikhet har Indianerna tunga svänghjul, som hjälper till att hålla motorn igång, i vissa lägen.

Jag tror att om man kör en Indian, oavsett modell, men mera påtagligt på äldre modeller, tror jag man farsineras av den lugna gången, det breda registret och från 22 hästarn och högre effekt, hur bra man hänger med i den moderna trafikrytmen. HD kom också med en 74 kubiktummare på 20-talet, och ryktet var, det gällde HD och Indian, inget hänger med en 74,a, bara en annan 74,a. :)

Det är väl en sanning med modifikation, det fanss snabbare bilar och MC,n Henderson 1301 cc var kanske ett strå vassare, men Hendersonen var mer soficikerad, med sin radfyra, och dyrare, twinnarna var mera "råbarkade". 1923 var den starkaste Indian, som nämts, 23 hp, samma år kom BMW, med sin 500 boxertwin, den var 8 hp, och när Guzzi kom med sin 500 stånka, 1921, så var den också 8 hp, så 22 hp i literscykeln och 23 i 1200 plusarn, var fantastiska siffror.

Min favorit bland Indian är 1200,an från 1923, tätt följd av 1000-kubikaren från 1922. Jag är lite klyven där, men ska det vara 22 hästarn så ska det vara just en -22,a, det är det som är det fantastiska, starkare twin fanns inte att köpa då. Väntade man ett år till, till -23, ska det vara 1200,an, men jag kan tänka mig att litercykeln kändes lite spotigare, 22 mot 19 literhästar, kanske inte så lite heller.

Slutligen vill jag poängtera att jag är överygad om att det som känns mest faschinernde om man kör en gammal Indian är lungnet, att lufsa fram i 80 knutar och bara njuta, och av att känna historiens vingslag. :)
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
Här är några Indian till. Den första...andra ser jag, när jag förhandsgranskar, är en prototyp från 1901, notera tanken över bakskärmen. Den andra...första, en 20-talare, tyvärr vet jag inte storlek och årtal, men kanske en 1200 från mitten av 20-talet. Notera bladfjädern fram. 20-talare i allafall med ramröret över tanken, så kallad flattank, men det kan vara en mindre maskin också, twinnarna fanns från 600 cc till drygt 1200 cc, 12-23 hp 1925, jag är lite osäker på hur tidigt 600,an kom, och "storfyran" 1265 cc och 25 hp, samma år, 1925. Den sista bilden är på en 1948 års Chief, det kanske innebär att det är en 1220, undrar om inte 1310,an hette som gamla 1265-fyran, Big Cheif.
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
Kommentar om de tre cyklarna åvan, ur mitt perspektiv. cykeln från 1901, historiskt intressant. 20-talarn, låg och råbarkad. -48,an, låg och elegant. Mitt val, 20-talarn, låg och råbarkad. :)
 

Kjell.K.

New member
Läste på en Engelskspråkig Indiansida att 1200-twinnen kom 1924, inte -23, som jag skrev. Antingen kommer jag ihåg fel eller också är det som jag tror 1200,an kom hösten eller vinter -23, som årsmodell -24. När Indian återkom nu i början av 20 00 fanns de som 1440 och 1640 cc, den större var 100" (kubiktum.) Nu hittade jag 2009 årsmodell, som har, eller ska , komma. De verkar bara finnas i en storlek, det kanske finns andra modeller också, men jag hittade olika varianter på Chief, och samtliga dem är 105". ca. 1720 cc. Effekten stod inte. Om man gemför de olika storlekarna med hundra kubiktummaren, 1640,in, så får man ju procenten gemfört med den. T ex 750,in (736 cc) : 45 ci. Här en Indian Chief, med 105 ci V-twin, 2009. Hade en cykel till, men lyckades inte ladda upp den. Men den här var endå, i mitt tycke, den läckraste, en riktig crouser med härliga linjer.
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
Om första sommaren man kunde köpa 1200,an var 1924, kunde man vara "kung" två år på 22 hästade literscykeln. Tyvärr minns jag inte när 600 och 750 twinnen kom, men tror 600,an kom någonstanns runt 1926, 12 hp, och den mera trimmade 750,in 17 hp, någonstanns runt -28, -29. Jag har för mig båda dessa hette Scout och att den modellserien senare också fanns som 500 cc. Hittade en bild på en Scout -39, som det stod 30, 50 i datauppgifterna om. Texten var på Engelska men jag antar att de 30, 50 avser cylindervolymen i ci, 500 cc. Det troliga är att Indian både hade encylindriga och tvåcylindriga 500,or, Scout är tvåcylindrig, V-Twin. Jag tror således att man under samma tid, på 30-talet, kunde välja 500, 600 och 750 Scout, men är högst osäker om det.

Fram till första världskriget var driftsäkerhet, oftast problem med punkteringar, avsaknaden av friläge och långt mellan bensinstationerna några av de största problemen allmänt, gällde det mesta, inte bara Indian. Om man t ex skulle åka från Stockholm till Göteborg 1910 var det ett enormt planerande. Bensin eller föregångaren Benzen, har jag för mig det heter, köptes på Apoteket. Bensinen måste vara hembeställd innan man kom dit och bara det var ett stort företag, telefoner fanns knappt. Så en resa tur och retur, Stockholm-Göteborg med bil eller Mc 1910 fick man nog börja planera 1909.

I sverige såldes de större Indian och HD mest som sidvagnsdragare. Dels var vägarna små och av grus här, första permanenta vägen dök upp på sent 20-tal, och var vägen mellan Stockholm och Södertälje, dels tror jag få hade lärt sig "svänga felhåll principen" och därmed var en 1000, 1200 eller dyligt i klumpigaste laget. Men på dagens vägar och "upplärda" "svänga felhållteknik" är cyklarna relativt smidiga. Sedan fanns det ett och annat "häftigt järn" utan sidovagn också. "Järnen" kunde ibland vara en grön HD eller en röd Indian. :rolleyes:
 

Steve

New member
Missa inte filmen The worlds fastest Indian med Anthony Hopkins. Underbar film men sann historia i botten.
 
Top