Importera fyrhjuling från USA?

pju751

New member
Jag undrar om det finns några här som har erfarenhet av att importera fyrhjulingar från USA? Såg t ex i en annan tråd (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1552) att det enligt VVs föreskrift 2007:200 ska vara svårt, men förstår inte riktigt varför.

Man kan ju registrera en fyrhjuling som antingen terrängskoter, motorcykel, moped eller traktor. Gäller olika regler för importhjuling beroende för vilken typ man vill registrera den som?

Någon som vet om den nya ursprungskontrollen innebär svårigheter med amerikanska chassinummer? Borde inte vara något problem vad jag kan förstå.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Importera inte fyrhjuliga motorcyklar från USA! Vad jag förstår går de inte att få godkända i svensk registreringsbesiktning. Citat från Bilprovningens elektroniska handbok "4-hjulig mc måste var helfordonsgodkänd". Ingen motorcykel från USA är helfordonsgodkänd = därför kan de inte bli godkända. För mer information, kontakta Bilprivningens tekniska experter eller Vägverkets fordonsavdelning.
 

pju751

New member
Hmm, det låter ju faktiskt avskräckande. Jag undrar dock om det kan vara så att det bara gäller om man vill få dem registrerade som just motorcykel? Som terrängskoter låter du ju inte lika rimligt att de ska vara helfordonsgodkända. Ska kolla imorgon med VV och Bilprovningen.

Maria, vad det detta som du syftade på när du hänvisade till föreskrift 2007:200 eller var det något annat hinder?
 
P

Pingo

Guest
Hmm, det låter ju faktiskt avskräckande. Jag undrar dock om det kan vara så att det bara gäller om man vill få dem registrerade som just motorcykel? Som terrängskoter låter du ju inte lika rimligt att de ska vara helfordonsgodkända. Ska kolla imorgon med VV och Bilprovningen.

Jag tror nog att du får de bästa råden av VV för vi här inte är särskilt kunniga på fyrhjulingar utan kompetensen bland forumbesökarna ligger på tvåhjuliga fordon. De flesta här vill nog inte heller att fyrhjuliga motorcyklar ska få kallas för motorcyklar för egenskaperna är så helt olika tvåhjuliga motorcyklar.

Du kan ju importera maskiner från Asien för en billig penning som har tillräcklig dokumentation att de kan registreras utan bekymmer. Varför då bry sig om maskiner från USA? De har ju inte ens millimetermått på gängor och bultar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hmm, det låter ju faktiskt avskräckande. Jag undrar dock om det kan vara så att det bara gäller om man vill få dem registrerade som just motorcykel? Som terrängskoter låter du ju inte lika rimligt att de ska vara helfordonsgodkända. Ska kolla imorgon med VV och Bilprovningen.

Maria, vad det detta som du syftade på när du hänvisade till föreskrift 2007:200 eller var det något annat hinder?

Jag kan inte svara på vilken föreskrift 4-hjulingarna faller utanför. Kolla VV & Bilprovningen, de kan svara på detta!
 
Jag tror nog att du får de bästa råden av VV för vi här inte är särskilt kunniga på fyrhjulingar utan kompetensen bland forumbesökarna ligger på tvåhjuliga fordon. De flesta här vill nog inte heller att fyrhjuliga motorcyklar ska få kallas för motorcyklar för egenskaperna är så helt olika tvåhjuliga motorcyklar.

Du kan ju importera maskiner från Asien för en billig penning som har tillräcklig dokumentation att de kan registreras utan bekymmer. Varför då bry sig om maskiner från USA? De har ju inte ens millimetermått på gängor och bultar.

Också lite nyfiken: Varför vill du importera en fyrhjuling från USA just?
Magnus
 

Esquire

New member
Hmm, det låter ju faktiskt avskräckande. Jag undrar dock om det kan vara så att det bara gäller om man vill få dem registrerade som just motorcykel? Som terrängskoter låter du ju inte lika rimligt att de ska vara helfordonsgodkända. Ska kolla imorgon med VV och Bilprovningen.

Maria, vad det detta som du syftade på när du hänvisade till föreskrift 2007:200 eller var det något annat hinder?
Men om du reggar den som terrängskoter får du inte använda den på allmänna vägar. Och kör du en traktor-reg på den så får du bara köra kortare sträckor på allmänna vägar.

I stort sett så är det bara mc-reg eller moped-reg som en vanlig privatperson har någon nytta av. Terrängskoter och traktor är registreringar som är till för företag/skogsägare/lantbrukare eftersom att de starkt begränsar möjligheterna att köra på vägar. Och terrängkörningslagen säger att all körning i terräng (terräng är allt som inte är väg) med motordrivna fordon är förbjuden utom för nyttotrafik.
 

pju751

New member
Jag är lur på att handla från US för att priserna är mycket bra där just nu. Sedan är det endast nyttotrafik i terräng jag är intresserad av, så då är varken moped- eller mc-reg nödvändigt. Har nu pratat med VV, Bilprovning och Maskinprovning och det hela hänger på vilken dokumentation man får med från säljaren i US.

Ursprungskontrollen verkar, som noterats på forumet tidigare, halta något i hastighet just nu men annars ska det inte vara något problem.

MC-reg kräver en uppsättning dokument och uppfyllda krav och Terrängfordon-reg ett par andra. Ska försöka redan ut exakt vad/vilka här framöver.

Tack för input alla, men är det verkligen ingen som tagit in hjulingar i Sverige från tredje land innan?
 

V Saarela

New member
Det mesta handlar om sk "helfordonsgodkännande" Dyr historia för en generalimportör när dom ska ta in en typ av fordon. Detta gäller givetvis även sk "terrängfordon"
Generalimportören är ju vilken vanlig privat firma som helst och vill givetvis inte ge bort isina ntyg gratis(läs ger inte bort alls) till nån som vill ta in sina fordon själv.

Har sett ett antal nya importerade fyrhjulingar från USA till salu. För köparen gäller......går ej att regga och försäkra, dvs...... det handlar helt enkelt om att tjyvköra.
 
Top