Importera från USA

anders skogh

New member
Hoj!

Är det någon som vet om det går att registrera en mc importerad från USA, det är en begagnad -07:a som inte säljs i sverige p.g.a klarar ej EU:s avgasreningskrav

carpelux

New member
Utan att ha verifierat fakta, men om den ej klarar avgaskraven i EU så kan du med en sannolikhet gränsande till visshet ej registrera den i Sverige.

Det finns information på Vägverkets hemsida, men det bästa är nog att ringa och prata med bilprovningen.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om den tagits i bruk i USA är det möjligt. Föreskrift: VVFS 2007:200, kap 2, § 6. De amerikanska avgaskraven ska motsvara de europeiska, därför accepteras de. Du måste ha ett s k Certificate of Title med dig.
Kontakta Bilprovningen där du ska registreringsbesikta innan importen för information om regler och krav.

Velodrom

New member
Om den tagits i bruk i USA är det möjligt. Föreskrift: VVFS 2007:200, kap 2, § 6. De amerikanska avgaskraven ska motsvara de europeiska, därför accepteras de. Du måste ha ett s k Certificate of Title med dig.
Kontakta Bilprovningen där du ska registreringsbesikta innan importen för information om regler och krav.

Saxat från: http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Infoblad A4 privatimport2008.pdf

Motorcyklar från tredje land
Du kan bara importera motorcyklar som tidigare tagits
i bruk i ett annat land från tredje land. De kan enbart
importeras för eget bruk, som flyttgods eller genom arv/
testamente.

---

Måste jag åka över till USA eller går det att köpa begagnat?

//Jonas

Maria Nordqvist

Super Moderator
Du ska inte behöva åka till USA och ta hem den. Men, snacka med Bilprovningen innan du handlar, gärna den station där du ska registreringsbesikta. Det skulle jag göra. F ö kan jag bara konstatera att det är många som handlar i Staterna just nu. Flera som hör sig till mig varje dag.