importera en kit-bike?

christain_ek

New member
Hej!

Undrar om det är praktiskt möjligt att importera en "kit-bike" ifrån usa som aldrig rullat?!
Har beställt en http://www.oldschoolhardknock.com/ 200cc till Norge som senare ska reggas i Sverige men hur går man till väga?

Imed den inte är begagnad eller äns en "motorcykel" när den skickas utan ligger i 4 lådor som delar så har man ju inte nåt ursprungspapper som krävs?!

Skulle gärna vilja veta hur och vad man ska göra för att få den rullad med svenska skyltar.
 

christain_ek

New member
Frågade iofs inte efter din åsikt utom hur man importerar!

Sen att jänkarna har testat den i fyra år ifrån kust till kust med över 500mil som teststräcka utan några problem med kinaskiten har kanske inget med att det är sånna jävla kineser som tillverkar den?

Och sen är väl i regel asiater mer produktiva än till och med oss överlägsna svenskar så ska väl va glad att den inte är svensktillverkad iaf!
 

Ellge

New member
Enda sättet att få den godkänd är i så fall som amatörbygge och då måste du ha tillverkarintyg på ram och gaffel.
 

Chopperbyggarn

New member
Hej!
Ta kontakt med http://www.sfro.com/ och hör vad som gäller nu i just ditt fall. Det har varit en del turer just runt "Kit Bikes". 2006-08-01 var kravet att inte alla delar får komma från ett och samma kompletta "kit" för att det ska kunna registreras som Amatörbyggt fordon. Nu har "kit bikes" blivit allt vanligare så reglerna kan möjligen ha ändrats. Materialintyg har alltid varit ett krav på ram o andra viktiga komponenter men här har uppstått ett problem då många kända och erkända ramtillverkare inte inte vill avslöja vilka material dom använder pga konkurrensskäl.

Lycka till!
Anders.J
 

christain_ek

New member
ska ringa ursprungsregistret och sfro och höra hur man ska finna rätt väg.
problemet är ju att allt kommer ifrån ett ställe och det med ram osv kanske kan gå om man frågar efter det, man får iaf snabba svar ifrån hardknock.

vet att man har fått den godkänd i england, tyskland och några länder i östeuropa men om dem länderna har liknande regler vet jag inte.
 

UglyJazz

New member
Tyskland

Finns den godkänd i Tyskland, går den ju att ta in till Sverige därifrån.
Om kravet på körsträcka ännu finns kvar, så får man väl köra i Europa dom milen innan man tar fordonet till Sverige, det är fort gjort.

Ställer till med lite extra pappersjobb, men det finns folk som har gjort det och det har gått alldeles bra det också. Det har gått åt lite semesterdagar, men man kan ju kombinera semestern med hobbyn...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En MC från USA som inte tagits i bruk kan aldrig bli godkänd i Sverige. Sådana är reglerna. Motorcykeln måste ha tagits i bruk OCH uppfylla federala amerikanska avgaskrav. Motorcyklar som tillverkas i mindre serier kanske inte uppfyller detta. Att det är en kitbike betyder extra problem. Att ta in en standardhoj i originalutförande är alltid enklare. Jag skulle ringa Transportstyrelsens fordonsavdelning och fråga, de ansvarar för regelverket. Ring mig på SMC så kan jag ge dig namn och nummer. 0243-66979 så kommer du till mig!
 

christain_ek

New member
men om man gör så att man köper denna hojen utan motor och köper nån gammal riskokare och plockar den motorn över till denna, är det då möjligt att regga den?
 

Ellge

New member
men om man gör så att man köper denna hojen utan motor och köper nån gammal riskokare och plockar den motorn över till denna, är det då möjligt att regga den?

Gå in på sfro.com, leta upp din närmaste besiktningsman och skicka dina frågor till honom så får du riktiga besked på en gång.
 

christain_ek

New member
verkar faktiskt praktiskt omöjligt att få en sån hoj med svenska plåtar, så det lutar nu åt en 50 talare ifrån zundapp eller dwk ifrån tyskland.
 
Top