Import från storbritannien

ajh

New member
Hej,
Kan någon hjälpa mig med import av motorcykel från Storbritannien ang hastighetsmätare i mph och km/h?

Jag har ett stort problem med import av en motorcykel från Storbritannien, kanske någon kan hjälpa mig. Mig motorcykel är Eg typgodkänd men går inte att registrera in i Sverige innan jag byter hastighesmätaren till en som visar endast Km/h. Bilprovningen kräver även att ett intyg utfärdas på att hastighetsmätaren är uppfyller kraven enligt VVFS 2003:23. Har någon annan stött på ett likanande problem? Kan någon hjälpa mig hur jag ska gå vidare med detta då motorcykeln enl min tolkning redan uppfyller kraven enligt VVFS 2003:23, har överklagat till VV utan klart svar. Vet någon om det står i något lagrum att mätaren endast ska vara i km/h?

Jag tycker att detta stider mot Eu:s grundlag, att Sverige endast försöker hindra import av motorcyklar från Storbritannien, Storbritannien tillhör väll också EU! Eller har jag fel…

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har svarat ditt mail nu! Ja, direktiv kräver km/h i Europa, UK har ett undantag mph. Därför funkar inte principen om fri rörlighet.

georgsiotis

New member
Har svarat ditt mail nu! Ja, direktiv kräver km/h i Europa, UK har ett undantag mph. Därför funkar inte principen om fri rörlighet.

Hej! Hur gick det med denna? Har en Ducati monster 620 från 2003 från England, så det vore mkt. intressant att se fallet.
Kommer bilprovningen/VV/transportstyrelsen att kräva att jag byter hastighetsmätartavla? Min har både km och miles, dock är miles indikeringen större....

Många tack på förhand.

Chopperbyggarn

New member
Jösses!! Godkänner dom verkligen inte dubbelskalig mätare vid import inom EU:confused:
Om nu mätaren byts till en enskalig km/h för samma hojmodell...vad ska dom då med intyg till? Bilprovningen är väl kapabel att precis som SFRO att ta en åktur och kolla om mätaren håller sig inom godkänd felmarginal om dom nu har anledning att misstro mätaren?

Anders.J

Triumph int

New member
Byt mätare och besikta, har du rätt mätare så kan
väl den inte ställa till några problem.

Dubbla skalor går bra, jag har besiktat med en sån.

Chopperbyggarn

New member
Har Storbritanien ett absolut krav på mp/h mätare på fordon som registreras där eller godkänner dom även km/h ? Kan ju vara av intresse i samanhanget...Har för mig att storbritanien hör till dom mer liberala länderna i europa när det gäller fordonsregler eller tillämpningen av dessa...rätt/fel?

Anders.J

Lejonell

New member
Har oxå hört/Läst nånstans att dubbla graderingar mph och km/h är ok
men inte enbart mph. har för mig att det var mc-folket eller på smc sida, men vill inte svära på det. lycka till.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bistod två medlemmar som klagade till Vägverket, Länsrätten, Regeringen, EU-kommissionen och Kommerskolleium. Resultat blev att beödmning vid registreringsbesiktning ändrades 15 april 2009. Helt OK med dubbla mätare. Kopia ur Bilprovningens tekniska handbok:
"Hastighetsmätare EG-typgodkända fordon: Ändrat synsätt på helfordonsgodkända fordon (bil, mc och moped) som är försedda med dubbelskalig hastighetsmätare

"Grundkravet är att hastighetsmätaren ska visa km/h, men det finns inget hinder mot att hastighetsmätare utöver km/h också visar miles/h. Vi ska inte ta hänsyn till vilken skala som är dominerande."

Triumph int

New member
Jag köpte sent på hösten 2007 en imp Triumph med km/h och mph
mätare och den fick ingen anmärkning vid reg bes på mätaren.

Som jag sa tidigare så kontroll besiktigade jag den och utan att få
nån anmärkning på mätaren.