Import från England

LasseE

New member
Hej,
Jag bor i England och funderar på att handla en MC som jag sedan vill ta med hem till Sverige när jag flyttar hem.
Jag har tittat på en BMW R1150R Rockster från Dec 2003 men pratade med BMW Group i Göteborg idag och fick veta att de haft problem med att få just MC från England godkända.
Jag inser att jag får byta lykta/glas för att få ljusbilden att passa högertrafik. Ev. även hastighetsmätaren (Engelsmännen envisas ju med att mäta miles). Jag vet också att CoC dokumentet är viktigt. Men annars?

Har någon annan hört talas om att Englandshojar är speciellt svåra att importera? Här finns gott om cyklar och priserna är bra, så det borde varit fler som åtminstånde försökt.

Tacksam för tips...

Maria Nordqvist

Super Moderator
En motorcykel från ett annat EU-land ska bli godkänd i Sverige, med de ändringar du beskriver. Om motorcykeln är helfordonsgodkänd ska det finnas en tillverkarskylt på hojen, inte ett CoC-intyg. Du ska ha ett registreringsbevis i original. Det kan bli strul om den endast är nationellt godkänd för UK men fortfarande handlar det om ett annat EU-land och varor ska cirkulera fritt på den inre marknaden. Tänk också på att hojen ska vara en standardmotorcykel i originalutförande.
Kontakta Bilprovningen där du tänkt registreringsbesikta motorcykeln innan du handlar. På SMCs infosida finns ett infoblad om att importera motorcyklar. Länk: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=962
Ring mig på SMCs kansli om du har fler frågor.