Import av mc

BMW Jonas

New member
Hej.

Jag flyttade hit, från Finland, för ca ett år sedan och tog då inte med min BMW K1200R. Körde med den förra sommaren men hade den finsk reggad då. :rolleyes: Men nu skulle jag vilja ta hit den och regga den här, Har någon erfarenhet av att importera mc'n? Jag skulle vilja veta hur jag ska göra och ungefär vad det skulle kosta.

Tack på förhand.

tersan

New member
Hej.

Jag flyttade hit, från Finland, för ca ett år sedan och tog då inte med min BMW K1200R. Körde med den förra sommaren men hade den finsk reggad då. :rolleyes: Men nu skulle jag vilja ta hit den och regga den här, Har någon erfarenhet av att importera mc'n? Jag skulle vilja veta hur jag ska göra och ungefär vad det skulle kosta.

Tack på förhand.

Jag har bara importerat bil, dessutom har reglerna ändrats sedan dess... men en bra beskrivning av hur det går till idag finns på Transportsstyrelsens hemsida:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport/

Chopperbyggarn

New member
Hej.

Tack på förhand.

Hej Jonas!
Om din mc kan klassas som flyttsak så ska du nog inte behöva betala mer än inregistrering här. Läs på Transportstyrelsens hemsida samt Tullverkets hemsida och även Bilprovningens hemsida där bör du hitta alla regler som gäller i ditt fall. Om den kan klassas som flyttsak så finns det lite tids regler som du bör vara uppmärksam på i annat fall så räknas det som import från annat EU land. Många svenskar som flyttar till Spanien och har kvar sin gamla adress här kör i flera år på svensk registrering..om detta är helt lagligt eller om det bara är svårt att kontrollera vet jag inte.
Personligen har jag bara erfarenhet av imort av äldre fordon från land utanför EU ett antal år tillbaks i tiden och det hela var ganska smidigt då..dock var det en hel del import kostnader.

Anders.j

V Saarela

New member
Off topic:
Dom importerar ju begade hojar till Finland från Sverige. Med tanke på att hojarna är betydligt dyrare i Finland(det har du nog noterat redan). Vad är orsaken till att du inte säljer den där istället och får en stor slant över?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej.

Tack på förhand.
Kolla transportstyrelsens länk ovan. Kostnad: Regbesiktning hos Bilprovningen + skylt. EU= ingen tull. Sverige har inga avgifter på fordon i övrigt som ni har i Finland.