Import av MC kitt?

King3

New member
Hej jag har sett att det finns några trådar om import från olika länder inom eu och utanför. Jag och några till vill importera en byggsats från USA tänkte höra om det är någon som har gjort något liknande tidigare.

Jag har pratat med en person som importerade en MC i delar tidigare, han påstår att det är j-vligt viktigt att det inte står någonstans att MCn är ett kitt utan att man har aktivt pekat ut delarna man vill ha dvs i en packsedel där alla delar ska ha nummer och pris mm:( . Detta för att kunna få igenom besiktningen som amatörbyggt fordon. Det ska tydligen vara snudd på omöjligt att få igenom MCn annars.:confused:

Har någon några ideer och erfarenheter ?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ring mig får du namn och telefonnummer på personer att fråga på Transportstyrelsen (ansvarig för regler) och Bilprovningen (genomför regbesiktning). DU kan också ringa någon av besiktningsmännen i SFRO, www.sfro.com
Mitt telefonnummer: 0243-669 79
 

King3

New member
Har spammat runt lite hos några besiktningsmän. Hela iden är ju att det ska vara amatörbyggt dvs det ska inte finnas en modell ( eller så ska modellen vara så ändrad så att det blir ett amatörbygge ) som bara går att skruva ihop.

Ett svar som jag fick från en av besikningsmännen
Hela iden med amatörbyggt är ju precis som det står amatörbyggt.
Vad man skulle kunna tänka sig är att köpa ett så kallat kit men ändra så pass mycket i dynamiken på mc:n att det blir en konstruktion efter eget huvud.
Då räcker det inte att byta tex. tank eller skärmar.utan större ingrepp såsom ändrat styrhuvud,ändrat axelavstånd,byta ut drivlinan,bromsar,gaffel.


Hör gärna av dig i dina fortsatta funderingar

Vad jag förstod av en annan kille som jag pratade med var att dom var på väg att luckra upp reglerna för byggsatsimporter. Dom har tom skrivit ändringen i en bok som har skickat tryckeriet ( som senare ska ges ut för att folk ska kunna veta vad som gäller), men ej kunnat trycka pga byråkratin vid ändringen ( Sverige är f-n fantastisk ibland :mad: ).

Det var någon som motsatt sig ändringen som eg har fått sparken från cheftjänsten han hade tidigare, men hade tydligen fingrarna med i spelet om ändringen fortfarande.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, kitbikes har varit kontroversiellt ända sedan dom dök upp för några år sedan!
Precis som besiktningsmannen säger så är ursprungs idén att amatörbyggt fordon ska vara "one of a kind" fordon tillverkat av ägaren och ihopsatt av delar från olika håll och /eller egentillverkade delar.
Sedan dess har tiderna ändrats först med "postorder choppers" byggda av serieproducerade delar från postorder kataloger och sedan nästa steg att postorderföretagen började sälja kompletta "Kit bikes".

Regelverket för Amatörbyggt fordon behöver helt klart vidgas för att innefatta även "Kitbikes"!

Frågan är var går gränsen mellan Amatörbyggt och serietillverkat?

Om "Kitbikes" nästa steg blir att dom kommer färdiglackerade och nästa steg därefter blir delvis ihopmonterade börjar det inte då att likna "Ikea koncept" ?

Redan nu om jag är rätt informerad så levereras många mass serietillverkade Kinesiska motorcyklar delvis ihopmonterade i lådor enligt "Ikea konceptet"....ska även dessa klassas som "Amatörbyggda" då ägaren delvis har skruvat ihop hojen?

Var ska gränsen dras? Jag har inget svar på detta men jag tror att SFRO med sin erfarenhet av besiktningar bör ha en bra helhetssyn för att kunna ha en vettig åsikt om detta.

Anders.J
 

King3

New member
Ja, kitbikes har varit kontroversiellt ända sedan dom dök upp för några år sedan!
Precis som besiktningsmannen säger så är ursprungs idén att amatörbyggt fordon ska vara "one of a kind" fordon tillverkat av ägaren och ihopsatt av delar från olika håll och /eller egentillverkade delar.
Sedan dess har tiderna ändrats först med "postorder choppers" byggda av serieproducerade delar från postorder kataloger och sedan nästa steg att postorderföretagen började sälja kompletta "Kit bikes".

Regelverket för Amatörbyggt fordon behöver helt klart vidgas för att innefatta även "Kitbikes"!

Frågan är var går gränsen mellan Amatörbyggt och serietillverkat?

Om "Kitbikes" nästa steg blir att dom kommer färdiglackerade och nästa steg därefter blir delvis ihopmonterade börjar det inte då att likna "Ikea koncept" ?

Redan nu om jag är rätt informerad så levereras många mass serietillverkade Kinesiska motorcyklar delvis ihopmonterade i lådor enligt "Ikea konceptet"....ska även dessa klassas som "Amatörbyggda" då ägaren delvis har skruvat ihop hojen?

Var ska gränsen dras? Jag har inget svar på detta men jag tror att SFRO med sin erfarenhet av besiktningar bör ha en bra helhetssyn för att kunna ha en vettig åsikt om detta.

Anders.J

Jag tror att man måste göra ett visst antal tusen för att kunna få importera dom som serietillverkade fordon( det här är vad jag tror, har inga belägg för det ) då gäller andra regler. Tex dom kan säker komma i delar för att spara fraktutrymme mm. Men reglerna har ju helt missat kits som import, det borde inte vara några större problem att ändra reglerna om viljan fanns.

Så eg skulle det inte vara några problem att importera ett kit om den går igenom besiktningen som finns för amatörbyggt fordon, dvs man ser så att ramen har rätt material rätt svetsat, byter bromsklossar, lysen, blinkers mm som kanske inte är EU godkända. Jag har väldigt svårt att se varför det inte skulle kunna vinkla reglerna för amatörbyggt fordon till att inkludera kit, och ändra rubriken till ej serietillverkat fordon.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Givetvis är hojen du referar till ihopplockad av lösa delar från butiker/postorderföretag!! Alla delar som ingår i en "Kit Bike" finns att köpa löst från mer än en butik/postorderfirma och har man då fakturorna på dessa lösa delar så är det inte längre en "Kit Bike" även om den är identisk med en "Kit Bike!
Resten är upp till fantasin och samvetet om du väljer att köpa en "Kit Bike".

Anders.J
 
Last edited:
Top