Redan när man skall ta sitt körkort ställs det betydligt större krav på en A-kort än en B-korts-aspirant. Den säkerhetskontrollen man måste öva på är i princip en besiktning.
Det ingår ju en säkerhetskontroll även för B-kort men det ställs inga krav på att krypa under bilen och rycka i hjulupphängning, känna på hjullager eller fjädringskomponenter.
Jag vet inte va de som argumenterar för att "bilprova" motorcyklar har för erfarenheter av Bilprovningen. Ja, det heter faktiskt Bilprovningen.
Det enda jag skulle kunna tänka mig att betala för är när de sätter spinn på framhjulet och lyssnar efter missljud.
Tyvärr är dagens motorcyklar så framtunga att de står med framhjulet i golvet även om jag (som inte är någon lättviktare) sätter mig på pakethållaren.
Samma problem blir om man inte har centralstöd.
Jag har då fått kommentarer som: ja, den har ju gått så lite så det är säkert ok. Eller: ja, jag får väl lyssna lite när jag provkör.
Vid ett tillfälle hade jag byggt om cykeln lite, visserligen med original komponenter men ändå.
Jag hade bytt bl.a. gaffelkrona, ben, skivor och ok. Jag hade kört den efter montaget och allt hade känts bra. Efter en tid blev den "lurig" att köra.
Något var fel och jag kunde inte lokalisera felet. Eftersom jag skulle besiktiga tänkte jag helt sonika ett jag får väl besiktiga så får jag reda på felet.
Besiktningen gick som vanligt utan problem men efter provkörningen så ryckte och slet besiktningsmannen i cykeln. Han hade uppenbarligen hittat något.
Jag sade inget eftersom jag ville att han skulle finna felet. Efter en kort stund ställde han ifrån sig cykeln, han kom fram till mig och sade att allt är i sin ordning.
Vad var det för fel? Jo på grund av min dåvarande ungdom och brist på erfarenhet hade jag inte efterdragit styrlagret.
När fettet hade "satt" sig hade ett litet men ändå märkbart glapp uppstått.
Vid ett annat tillfälle skulle jag registreringsbesiktiga min MC för att få upp den i vikt och få ner försäkringspremien.
Besiktningsmannen informerade mig om att han inte tyckte om sådant "fusk" men eftersom det var tillåtet så måste han ju besiktiga MC'n.
Det började med en felaktig ljusbild, som inte varit fel tidigare. Efter en besiktning där han inte hittade något mer fel skulle det provköras.
Besiktningsmannen var borta väldigt länge så jag trodde nästan att han hade kört omkull. Nej då, tillslut återvände han och jag kände att, nu var det klart.
Men icke, han hade fått för sig att MC'n var sned i ramen. Det känns tydligt, påstod han. Jag fick hålla cykeln och han stod och kikade.Sedan höll han och jag kikade.
Jag såg inget snett trots att han förklarade hur jag skulle titta. Jag kommenterade då att viss tolerans finns då däcksidan flyttas ut när man lägger på ett bredare däck.
Då blev jag idiotförklarad. Det är väl självklar att den inte ändras, var hans kommentar.
Tillslut insåg jag att jag måste göra något innan han skriver i besiktningsprotokollen att cykeln är sned.
Jag börjar då att spela med och fråga vart den är sned och hur mycket.
Vem som kan hjälpa mig att rikta upp den och att han måste skriva hur sned den är i förhållande till något för att kunna påvisa att den är riktad vi nästa besiktning.
Han säger då att "det kan ju vara framhjulet som inte sitter centrerat i gaffeln" och tar fram en TALMETER och mäter mellan däck och skärmstag.
Nu känns det mest som godag yxskaft. Då står jag på mig och kräver en seriös mätning.
Han hämtar då en lång "stålbräda", jag får hålla mc'n och han lägger "brädan" mot fram och bakhjulet.
Det känns jätteskönt då jag konstaterar att "brädan" tar i samtliga punkter på båda däcken. Jag känner ett övertag och frågar hur mycket det diffar.
Då kommer dagens mest "intelligenta" kommentar: det måste vara på andra sidan.
När jag ånyo frågar om diffen svarar han att det är så lite att det får gå för den här gången.
Den felaktiga ljusbilden glömde han skriva upp och ingen klagade på den efteråt.
Trafiksäkerhet? Nej, jag tror knappast det.
Jag har kört MC i mer än 30 år och jag kör ganska mycket i nästan alla väder. Jag har ALDRIG blivit stoppad av polis.
De få gånger det varit poliskontroll har jag blivit förbivinkad.
Bort med ATK och fler poliser till folket.
Även om ATK inte "tar" motorcyklister så är det fel att lägga resurser på dem och det stressar oss när vi kör bil.