Idiotisk bilist

Benny

New member
Under söndagen (29/6) färdas jag, med sambon bakpå, längs väg 108 öster om Lund. Ni som är från trakten vet att större delen av den sträckan är begåvat med det _sååå säkra_ vajerräcket.
Vi har en marschfart på ca 100 km/h och kommer ifatt en bil. Jag håller oss på behörigt avstånd och inväntar en tvåfilig vägsträcka. Just som jag sitter där i godan ro blir jag passerad av en blå volvo 745 på insidan!!! Vad tänker människor med. Han tjänar en plats i en kö på tre fordon. Den första bilen kommer han inte förbi ändå.
I vilket fall så håller jag lugnet en stund. Ända tills han pressar sig förbi framförvarande bil i en korsning. Farten ligger fortfarande runt 100 och bilen som blir omkörd kastar sig ut i den lilla vägren som går att uppbringa. Jag börjar känna ett visst mått av irritation. Jag beslutar mig för att komma ikapp när tillfälle ges och tar idiotens regnr så kan jag ringa honom när jag kommer hem.
Sagt och gjort. Jag gasar ikapp, när vägen blir tvåfilig, tillräckligt mycket för att kunna se regnr. Plötsligt bromsar bilen in. Jag visar med pekfingret att jag sett hans regnr och tecknar med handen en telefon mot örat. Då gasar bilen iväg igen för att åter bromsa ner till en hastighet av 50 km/h. Puckot går ut i vänsterfilen (nu är det en vanlig 2-filig väg utan mitträcke) och saktar ytterligare. Jag håller mig på avstånd hela tiden. Fan vet vad som hänt om jag blåst förbi honom. Då vi når fram till Kävlinge fortsätter han ut på väg 104 och jag svänger in i samhället.
Tyvärr tappade jag bort hans registreringsnr under dagen...men det var väl lika bra det.
 

Marie

Banned
Under söndagen (29/6) färdas jag, med sambon bakpå, längs väg 108 öster om Lund. Ni som är från trakten vet att större delen av den sträckan är begåvat med det _sååå säkra_ vajerräcket.
Vi har en marschfart på ca 100 km/h och kommer ifatt en bil. Jag håller oss på behörigt avstånd och inväntar en tvåfilig vägsträcka. Just som jag sitter där i godan ro blir jag passerad av en blå volvo 745 på insidan!!! Vad tänker människor med. Han tjänar en plats i en kö på tre fordon. Den första bilen kommer han inte förbi ändå.
I vilket fall så håller jag lugnet en stund. Ända tills han pressar sig förbi framförvarande bil i en korsning. Farten ligger fortfarande runt 100 och bilen som blir omkörd kastar sig ut i den lilla vägren som går att uppbringa. Jag börjar känna ett visst mått av irritation. Jag beslutar mig för att komma ikapp när tillfälle ges och tar idiotens regnr så kan jag ringa honom när jag kommer hem.
Sagt och gjort. Jag gasar ikapp, när vägen blir tvåfilig, tillräckligt mycket för att kunna se regnr. Plötsligt bromsar bilen in. Jag visar med pekfingret att jag sett hans regnr och tecknar med handen en telefon mot örat. Då gasar bilen iväg igen för att åter bromsa ner till en hastighet av 50 km/h. Puckot går ut i vänsterfilen (nu är det en vanlig 2-filig väg utan mitträcke) och saktar ytterligare. Jag håller mig på avstånd hela tiden. Fan vet vad som hänt om jag blåst förbi honom. Då vi når fram till Kävlinge fortsätter han ut på väg 104 och jag svänger in i samhället.
Tyvärr tappade jag bort hans registreringsnr under dagen...men det var väl lika bra det.

Ja vad gör man?
Stannar och letar fram mobilen. Ringer 11414 och sitter i telefonkö 30 min (ja så lång tid brukar det ta i Skåne), blir sedan felkopplad tre gånger utan att få tag i rätt person. Sen tar mobilens batteri slut..... :mad::eek:
 

akeed

New member
Som sagt, 112 gäller, vid P-ställe. Men utmana aldrig en medtrafikant, även om han/hon är en stövel (jag säger inte detta med "pekpinne", utan som en Broder). Det är Du som är oskyddad, inte han!
 

britt-mari

New member
Som sagt, 112 gäller, vid P-ställe. Men utmana aldrig en medtrafikant, även om han/hon är en stövel (jag säger inte detta med "pekpinne", utan som en Broder). Det är Du som är oskyddad, inte han!

Ja, tyvärr finns det en hel drös med trafikanter som inte borde vara ute i trafiken (tänkte skriva "...inte borde ha körkort" - men det hade kanske inte hindrat dem!); det är bara att konstatera! Det gäller nog att köra så bra man kan själv och försöka ha koll på det som händer runt omkring. Andra trafikanter kan man ju inte styra!
 

LC4ever

New member
Veckans värsting!
Skulle köra hem från jobbet och hamnar bakom en gammal Volvo på påfarten till motorvägen.
Jag tycker det går otroligt långsamt, 40km/h genom påfartskuvan, sedan accelererar han upp till 60 :eek: ut på motorvägen.
Bäst att köra om så fort som möjligt, vet ju inte hur påverkad en sådan förare kan vara.
När jag kör om ser jag föraren, en gammal gubbe med blindglasögon som kör. Passageraren är troligtvis hans gamla tant som konstant sitter och pratar med honom.
Min slutsats: Han är i stort sett blind, men har körkortet. Hon ser och berättar hur han skall köra :rolleyes:
Skulle inte vilja stöta på dessa igen i trafiken, men vad kan man göra :confused:
 

jan-olovj

Active member
Veckans värsting!
Skulle köra hem från jobbet och hamnar bakom en gammal Volvo på påfarten till motorvägen.
Jag tycker det går otroligt långsamt, 40km/h genom påfartskuvan, sedan accelererar han upp till 60 :eek: ut på motorvägen.
Bäst att köra om så fort som möjligt, vet ju inte hur påverkad en sådan förare kan vara.
När jag kör om ser jag föraren, en gammal gubbe med blindglasögon som kör. Passageraren är troligtvis hans gamla tant som konstant sitter och pratar med honom.
Min slutsats: Han är i stort sett blind, men har körkortet. Hon ser och berättar hur han skall köra :rolleyes:
Skulle inte vilja stöta på dessa igen i trafiken, men vad kan man göra :confused:

Som jag vet så har läkare skyldighet att rapportera personer som inte är lämpliga att köra i trafiken. Detta måste vara svårt för de sätter förtoendet på spel gentemot sin patient, detta är likväl väldigt viktigt för det är endast de som ser faran på rätt sätt. Jag och min svåger tog beslut angående min svärfar att han inte skulle köra mer efter som han var väldigt dement. vi såg till att bilen blev obukbar och hamnade på verkstad där vi bestämde att den inte gick att laga. Efter en tid så var den bortglömd.

Jan-Olov
 
Last edited:

swischmc

New member
Jag och min såger tog beslut angående min svärfar att han inte skulle köra mer efter som han var väldigt dement. vi såg till att bilen blev obukbar och hamnade på verkstad där vi bestämde att den inte gick att laga. Efter en tid så var den bortglömd.

Jan-Olov

Mycket starkt jobbat! Det är svårt att säga till sina nära och kära att de inte längre klarar att köra bil.

En trevlig annekdot i sammanhanget är att min mormor körde bil tills hon var 80 år. Sista året enbart på 3:ans växel, eftersom det var jobbigt att växla... Nåväl, hon hade en urgammal volvo och sa en dag: nu orkar jag inte längre vrida om ratten så nu slutar jag! Hur får jag tag på nummret till färdtjänsten. :eek:
Det fanns fördelar med manuellt växlade bilar utan servo. Kanske inser man inte sina fyskiska begränsningar på samma sätt idagen automatväxlade bilar med servo? :rolleyes:
 

roke

New member
Det är nog inte är så lätt att bil gammal :(
Snart är vi där själva vare sig vi vill eller inte.
 

jan-olovj

Active member
Det är nog inte är så lätt att bil gammal :(
Snart är vi där själva vare sig vi vill eller inte.

Så är det nog, men jag vill inte vara orsak till att en medmeniska skadas av att jag inte klarar av trafiken medvetet eller omedvetet. Jag hoppas att mina grabbar hjälper mig om jag inte fattar själv när jag inte räcker till längre.

Jan-Olov
 
Top