Hyra hoj i Lissabon, Portugal.

A*****

New member
Hej!

Jag och min flickvän och två andra par skall åka till Lissabon i slutet av april.
Vi ska vara där en vecka och har tänkt att det iallafall 1 dag (eller 2) kan vara roligt att hyra hoj och åka runt lite.

Är det www.rentalmotorbike.com som gäller eller finns det alternativ?
Vad har ni för erfarenheter av sådana här dagshyrningar? Vad ska man tänka på?
Räcker det att ha sitt svenska körkort eller ska man ha tillägg?

Tack på förhand.

TMax500

Member
Har aldrig varit i Lissabon, så kan inte tillföra så mycket om uthyrare.

Men har hyrt hojar i Grekland vid flera tillfällen. En sak att vara uppmärksam på är så klart självrisker, och vad som inte täcks av försäkringen. Ibland säger man t ex att skador på underredet inte täcks av försäkring om man kör på dåliga vägar (grus). Känns skakigt, om ordvitsen ursäktas! ;)

Jag är lika nervös varje gång jag hyr utomlands när jag skall skriva på en lunta med papper på andra språk än svenska. Även om det alltid finns på engelska också, så infinner sig en viss olustkänsla. Därför tittar jag främst på de stora uthyrarna än de små. De känns bättre att hyra från ett etablerat storföretag än av Nisse-på-hörnet. Mer ordning, kan man tro. Å andra sidan är Nisse ofta en hel del billigare... Svårt fall! Så ofta blir det Nisse lik förbaskat! ;)

Men för min del har det alltid funkat hittills. Peppar, peppar, ta i trä. Och jag tänker fortsätta hyra hoj på semestern! :)