HUVVA, lite tveksam att sätta pinlocket på nya hjälmen...

VBK

New member
Törs jag eller kommer jag dö på kuppen, med den varningstexter på påsen blir man lite nervös.

Någon som vet hur skadad jag kan bli eller hur jag kommer att dö?

View attachment 6580
 

Hampe

Skriver massor!
Usch - det där ser inte bra ut. Trist att plötsligt få klart för sig att man gjort fel hela livet, typ.

Dessutom: Inget mer duckande när lastbilarnas stämplingsvirke kommer susande genom luften, tydligen.
Bara sitta upp och göra som dom säger.


H
 

nir_scorpio

New member
Tss, det var väl inget ;) Sådär ser det ut på var och varannan sida i handboken som följde med nya hojen i våras…
 

Hampe

Skriver massor!
Ah! Nu förstår jag: Dom varnar för att sikten kan bli förvrängd när man kör fort, hukar ner och tittar både genom hjälmvisiret och kåpglaset.
Men vaddå - No worries, jue...? När det går så fort vågar man ju inte titta ändå, så det spelar inte så stor roll.


H
 

VBK

New member
Ah! Nu förstår jag: Dom varnar för att sikten kan bli förvrängd när man kör fort, hukar ner och tittar både genom hjälmvisiret och kåpglaset.
Men vaddå - No worries, jue...? När det går så fort vågar man ju inte titta ändå, så det spelar inte så stor roll.


H

Jag vågar aldrig titta upp ändå när det går fort, brukar ha vägmarkeringarna som blinkar precis bredvid högertån som indikation på om jag är på rätt spår.
 

TheGungner

Member
Ah! Nu förstår jag: Dom varnar för att sikten kan bli förvrängd när man kör fort, hukar ner och tittar både genom hjälmvisiret och kåpglaset.
Men vaddå - No worries, jue...? När det går så fort vågar man ju inte titta ändå, så det spelar inte så stor roll.


H

men om bilden förvrängs i kåpglaset kanske pinlocken förvränger lika mycket, fast åt andra hållet, då får man en helt klar bild.....
 

Hampe

Skriver massor!
men om bilden förvrängs i kåpglaset kanske pinlocken förvränger lika mycket, fast åt andra hållet, då får man en helt klar bild.....

Men, du har missat "faktor-X" i resonemanget där:
Även om pinlockskivan skulle polarisera tillbaka förvrängningen från kåpglaset så sitter ju pinlockskivan på insidan av visiret!
Tillbaka på ruta ett, med skev bild av verkligheten.
Det krävs att man kompletterar med ytterligare ett lager i form av solglasögon för att få tillbaka full visus.
...och då inte några polariserande, för då blir det galet igen! :tomte:


H
 

TheGungner

Member
Men, du har missat "faktor-X" i resonemanget där:
Även om pinlockskivan skulle polarisera tillbaka förvrängningen från kåpglaset så sitter ju pinlockskivan på insidan av visiret!
Tillbaka på ruta ett, med skev bild av verkligheten.
Det krävs att man kompletterar med ytterligare ett lager i form av solglasögon för att få tillbaka full visus.
...och då inte några polariserande, för då blir det galet igen! :tomte:


H


hahaha, visste det var nå´t jag missade...:cool:
 
Top