Husqvarna "Rödmyra"

Lars-Filip

New member
Jag har problem med min Rödqvarna. Den startar lätt och går bra på tomgång. Men när jag börjar köra tappar motorn kraft och hackar. Har bytt kolringar, sotat hela motorn inklusive avgassystemet, minskat oljeblandningen i bensisnen, kollat och rengjort förgasaren. Lik förbaskat ... Tycker ändå att det kommer ut för myckat olja i avgaserna. Är det någon klok och händig person därute som kan ge mig ett tips?
Tacksam för alla svar.
Lars Liljeson
 

Ove 60+

Active member
:confused: Verkar som den får för mycket soppa. Har du kollat:

- Luftfilter? För tätt(fel sort) eller skitigt kan choka motorn. Prova att köra utan.

- Munstycken: Rätt storlek? Har för mig att det även finns en nål på trotteln som kan vara feljusterad.

- Flottörens nivå?

- Kondensatorn?

Bara lite brainstorm. Vet inte så mycket om Rödmyran men har en gång i tiden brottats med trilska tvåtaktare. :rolleyes:
 

Mimmi

New member
Hej!

Min tanke är att packboxarna på vevaxeln är dåliga. Eftersom transmissionen innehåller olja så kan den under insugningstakten suga in olja på den sidan, den högra. Det förklarar såväl att den får för mycket olja samt att den inte går bra eftersom även kompressionen läcker ut.
Om packboxarna aldrig är bytta, så är det ju inte konstigt om de är slut eftersom en Rödqvarna är mellan 55 och 63 år gammal vid detta laget, om jag nu minns rätt.
I och för sig kan samma typ av fel även bero på att delningspackningen (mellan blockhalvorna) gått läck in mot växellådan.
 

Lars-Filip

New member
:confused: Verkar som den får för mycket soppa. Har du kollat:

- Luftfilter? För tätt(fel sort) eller skitigt kan choka motorn. Prova att köra utan.

- Munstycken: Rätt storlek? Har för mig att det även finns en nål på trotteln som kan vara feljusterad.

- Flottörens nivå?

- Kondensatorn?

Bara lite brainstorm. Vet inte så mycket om Rödmyran men har en gång i tiden brottats med trilska tvåtaktare. :rolleyes:

Hej, Tack för Dina tips. Har jobbat en del med förgasaren men gör ett nytt försök. Dock misstänker jag att tipset om byte av packboxar ligger närmast vad jag själv misstänkt.
 

Lars-Filip

New member
Hej!

Min tanke är att packboxarna på vevaxeln är dåliga. Eftersom transmissionen innehåller olja så kan den under insugningstakten suga in olja på den sidan, den högra. Det förklarar såväl att den får för mycket olja samt att den inte går bra eftersom även kompressionen läcker ut.
Om packboxarna aldrig är bytta, så är det ju inte konstigt om de är slut eftersom en Rödqvarna är mellan 55 och 63 år gammal vid detta laget, om jag nu minns rätt.
I och för sig kan samma typ av fel även bero på att delningspackningen (mellan blockhalvorna) gått läck in mot växellådan.

Hej Marie-Louise, Tack för Dina tips. De ligger, tyvärr, ganska nära mina misstankar så jag får nog plocka isär motorn om än motvilligt. Jag har inte varit så framgångsrik i att plocka ihop motorn tidigare - har Du något tips om hur man pressar ihop delarna på ett säkert sätt utan att ha tillgång till jigg och specialverktyg?
 

mc4ever

New member
Rödqvarna

Hej
Om du PM:ar en e-postadress till mig så skickar jag en rephandbok till dej.
Inte behövs det några jiggar för att dela en gammal 118cc motor.:)
Du ska ju inte dela på veven bara byta vevaxeltätningar. Är dom aldrig bytta så är det nog dags för länge sen.

MC4ever
 

Lars-Filip

New member
Hej
Om du PM:ar en e-postadress till mig så skickar jag en rephandbok till dej.
Inte behövs det några jiggar för att dela en gammal 118cc motor.:)
Du ska ju inte dela på veven bara byta vevaxeltätningar. Är dom aldrig bytta så är det nog dags för länge sen.

MC4ever

Hej,

Bussigt! Min e-post är <lars.liljeson@gmail.com>

MVH

Lars
 
Top