Hur var er första utomlandsresa med hoj ?

Chopperbyggarn

New member
Min första utomlandsresa med hoj gick till Skottland och England (Göteborg - Newcasle färjan)Sommaren 1986. Jag hade äntligen sorterat ut alla "barnsjukomar" på min hoj...trodde jag, så jag och min dåvarande sambo gav oss iväg på varsinn hoj, jag på min Chopper/Bobber (som jag har än idag) och min dåvarande sambo på sin "ratbike Chopper" baserad på BSA M20 från 1943 med 13 vilda hästkrafter i orginal.

Det var lite ovant med vänster trafiken i början men vi vande oss snabbt och fick en fin resa genom dom Skottska landskapen. Vi campade även vid Loch Ness men dom enda monster vi kom i kontakt med var blodtörstiga knott i massor.

Allt flöt på fint ända till en rastplats inte allt för långt från Birmingham i England där jag fick en kraftig baktändning när jag kickade hojen, baktändningen var så kraftig att den sköt loss Dellorto förgasaren från gummi insuget och hojen fattade eld och brann ner till grunden ....sedan dess har jag alltid satt extra stag mellan förgasare och toppar på gummi upphängda förgasare.

När hemtrasport av "liket" var ordnad så fortsatte vi resan båda två på den gamla BSA´n ner genom England för att sedan ta färjan Dover-Ostende och sedan Belgien, Holland, Tyskland, Danmark (Fredrikshamn-Göteborg).

När hojen väl kom hem så var det bara att hugga i och helrenovera från grunden och upp...mycket blåanlöpta dela inuti motor o växellåda.

Ja, så kan det gå.:(:)

Anders.J

Hur var er första utlands resa med hoj???
 

Rax86

New member
Kan komma att skriva här under vår/sommar 2012 då jag kommer att göra min första EUtripp på MC :)
Till dess läser jag gärna andras erfarenheter!
 

Thomas Svärd

New member
Hej

Min första Mc resa gick också till Skottland, året var 1984. Vi var fyra killar jag Thomas på en Moto Guzzi 650, Stefan på en Guzzi 750, Anders på en Yamaha 400 enstånka och Tommy på en Traja chopper. På vägen ned till Göteborg regnade det istort sett hela vägen, så vi var bra blöta inann vi kom på färjan. Ett dygn senare åker vi av färjan i Newcastle och fortsätter till Haltwisle där vi bokat boende första natten. Sedan kör vi upp mot Edinburgh där vi tältar två nätter, på den resfria dagen så besöker vi slottet och jag får punktering på bakhjulet. Som tur var så hittade vi en verkstad som kunde sätta i en slang.
Därefter gick färden mot Loch Ness men något sjöodjur såg vi aldrig. Nästa dag tog vi färjan ut till Isle of Skye där vi tältade en natt. hon som hade "campingen" den låg på ett gärde, men brevid havet, hon kunde nästan aspirerat på att vara Nessi. Både håret och löständerna satt på sned när hon tog imot oss, men vi fick iallafall någonstans att tälta.
Sedan fick vi börja ge oss söderut för vi hade platser bokade på färjan från Harwich, allt gick bra och efter ett par dagar var vi hemma i Mariestad igen.
Detta var i stora drag min första Mc semester och sedan dess är jag fast, det finns nog inget annat sätt som är bättre att semestra på !

Thomas !
 

Maru

New member
Hej,

min första MC-resa gick till Isle of Man 2004(tog kortet 2003). En nyimporterad Suzuki sv650s -01 så tog jag färjan från Göteborg tillsammans med ett gäng SMC:are. Maria Nordqvist var guide och jag delade hytt med 3 helsköna killar och det blev en resa med många minnen. Vi hade riktig tur med vädret, det regnade en eller två nätter men på dagarna hade vi kanonväder. Väl hemkommen sålde jag hojen och importerade en vtr1000f. Dessutom vann jag 10'000kr på en premieobligation, så resan blev betald. :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Min första utlandsresa på egen MC var Isle of Man 1987 på en splitter ny Intruder 750 (tog körkort 1985). Vi var fem pers på diverse hojtyper och det funkade bra. Vi bodde mitt i Douglas (fyra delade på ett rum) och veckan på Isle of Man var otroligt häftig. Hoppade t o m med Intrudern vid Ballaugh Bridge. Sedan åkte vi runt i passen i Lake District, engelska vänner höll med husrum och guidning. En otroligt häftig upplevelse även om jag fick lätt panik i 30% lutning vid Hardknott Pass. Resan gav mersmak, jag har varit tillbaka på Isle of Man ytterligare fem gånger (även som reseledare) och besökt fantastiska Lake District varje gång.
Att åka på MC-semester är något alldeles extra och ger dimensioner du aldrig får på annat sätt.
 

påK-en

New member
Fast jag tog mc-kort 1963 så var jag inte utomlands på hoj förrän 2007.
Vi var ett gäng som kryssade omkring i Colorados klippiga berg ett par veckor, en häftig upplevelse. jag färdades på en hyrd FJR1300, om jag skulle göra om det skulle jag nog välja nåt i stil med V-strom eller GS.
Inga vägräcken där fast "dikena" var ett par hundra meter djupa ibland, många smala vägar med hårnålskurvor och en kvalitet på asfalten som man inte är van hemifrån (bra kvalitet alltså). Man blev mycket väl bemött av amerikanerna, mycket vänliga människor som ofta kom fram och snackade.
 

sannybo

Member
Min första MC-semester var i början på 80-talet.
Jag och frugan packade vår dåvarande CB 750 1973 års modell med tält, sovsäckar och två packväskor med kläder mm och drog iväg fyra veckor ner i Europa.
Vi hade inte en aning om vad vi gav oss in på eller vart vi skulle.
Hamnade nere i Italien ett tag och fortsatte Medelhavsskusten till Frankrike.
Träffade fantastiska människor överallt och åkte nästan aldrig ensamma. Det fanns alltid någon/några som skulle åt samma håll som vi för att dagen efter åka med helt andra människor åt något annat håll.
Fortfarande den bästa semestern jag haft, troligtvis för att jag inte visste vad jag skulle ha för förväntningar men det blev en otroligt lyckad semester.
Denna semester gav blodad tand och har följts av många semesterresor på hojen, både i Europa och även i Afrika.
Det är nog något som aldrig går ur kroppen, men på senare år har jag föredragit att åka helt själv på mina resor.
 

jobbarkompis

New member
Touring -83

Första långresan i Europa gjorde jag och sambon 1983 på en Kawa 650 utrustad med 3 stora Rickman väskor fullproppade med allt man kunde behöva för 3 veckors semester och sovsäckar,liggunderlag, tält surrade utan på väskorna satan vilket lass.Väghållningen var kanon inte.Men lasten minskade efter hand med en sovande sambo på
bönpallen flyttade en sovsäck sig från att vara surrad på översidan till att bli hängande under väskan mot avgassystemet omkörande medtrafikanter tutade,vifttade och pekade hejvilt när jag tittar ner och ser resterna av en sovsäck som har förvandlats till ett pyrande och rykande bylte, tvärstopp på autobahn och bort med resterna.Senare på resan råkar vi ut för punktering ännu ett stopp på autobahn,lyfter luren på en av alla nödtelefoner och kallar på hjälp en bärgare är på plats snabbare än ett tonårsknull,väl på plats på en däcksverkstad ber jag killen på bästa skoltyska om ett "Reifen mit schlange" jag hinner bara säga orden innan jag kommer på vad jag bett om,ett däck med orm,han svarar inte men hans min säger allt.Under våra 3 veckor besöker vi Tyskland,Österrike,då varande Jugoslavien,Italien,Schweiz,Lichtenstein.I Italien skär någon håll i tältet och snor min skinnjacka men var i världen hittar man snygga skinnkläder så problemet är inte så stort.Vi kommer hem lyckligt till Småland och sedan har det blivit många mc-resor genom Europa och fler blir det.
 
Top