Var i samma situation förra hösten. Tröttnade på min stora 30-liters Everest som förvisso sväljer nästan allt, men blir väldigt tung på ryggen, och fladdrig när den är tom, om man inte alltid justerar storleken tajt på lastutrymmet med sidoremmarna.
Så jag gav mig iväg ut på väskshopping. Hittade en passande liten och enkel ryggsäck på Stadium, en Salomon Revo Light med både bröst- och midjetvärremmar. Den är lysande rödorange och sticker väl ut en del i trafiken. Dragkedjen är ganska tätad för regn. När jag kört i regn brukar yttermaterialet vara genomvått men har hittills aldrig läckt igenom. Dragkedjan är tätad (på sätt och vis) med en sorts gummiläpp runt om.
Nu under vintern har jag kommit att mer använda enbart min midjeväska istf ryggsäcken. Det var en grej jag började med eftersom jag ville att ryggreflexerna på varselvästen skulle synas bättre under den mörkare årstiden. Sen har det liksom fastnat, och kommit att bli den väskan jag använder i första hand, om jag vet med mig att jag inte behöver utrymmet för att handla nåt eller så. I midjeväskan får jag plats med en plånbok av lite större modell, en telefon, en stor knippa nycklar och passerkort till jobbet, penna, hörlurar till telefonen, ett paket pappersnäsdukar, två paket med öronproppar, en karta värktabletter, ett anteckningsblock, en läppsmörjare, en halv karta pollenallergitabletter(...) och ett hårt plastfodral för cliponsen för glasögonen. Det får plats en hel del i den...
För ryggsäcken tillkommer ett glasögonfodral med reservglasögon och två spännremmar. Jag är redo för nästan allt!
Vad för sorts väska man köper är ett väldigt personligt val tror jag.
PS. Jag kommer aldrig att sätta en topbox på min VFR. Sidoväskor kanske, men inget jag vill ha när jag pendlar. Att ha grejor i utrymmet under sadeln är en oändlig historia med skruvar som ska lossas med verktyg som finns i verktygsfacket under sadeln, speciellt om kutsen är på... DS.
PPS. Glömde... Salomonväskan är på kanske tio-tolv liter. Midjeväskan på sin höjd två. DDS.