Hur stor ryggsäck?

Spiff

New member
Letar efter en bra rygga att ha för pendling och så och kan inte riktigt bestämma mig för hur stor den bör vara....
Någon som har tips?
 

jan-olovj

Active member
Skulle det inte vara bättre att ha något på kutsen i stället, en ryggsäck kan nog ställa till problem om du hamnar i en olycka. Det finns många fina typ "sissyväskor" som skulle gå att anväda, även med remmar så att den duger till ryggsäck. Att ha något som sitter fast på ryggen måste ge en onödig belastning av nacke och rygg.
 

Hoke

New member
Jag tycker att låsbar topbox är överlägset när jag använder hojen till vardags, då kan man lämna hjälmen i den tex när man går in och handlar mat eller liknande samt att man har en sak mindre att hålla reda på;)
 

AndersX

New member
Jag gillar Stadiums eget märke Everest, det är kopior på dyrare märken men bra kvalité och bra pris.

Jag tycker lagom storlek att ha på ryggen när jag kör MC är upp till 35 liter. Vill du ha en ryggsäck med ett stort fack att stoppa ner skor, kläder, mm i varsina påsar, eller alternativt en sk city-ryggsäck med flera småfack tex för laptopp, mobil, mp3-spelare, nycklar pennor, solgalsögon.
Jag har en av den senare varianten som jag är nöjd med. LÄNK till ryggsäck

/A.
 

hobbe

New member
Jag kör mycket med ryggsäck och har testat några stycken.
Den som fungerar överlägset bäst för mig är Lindstrands mixpack.
dock är den lite liten i storlek.
 

tersan

New member
30-35 liter funkar bra för mig. Då får jag plats med kläder och ev arbetsmaterial (papper/penna etc).

Fast sen jag flyttade ner till Skåne har jag börjat använda tankväska mer, den ständiga blåsten här nere i kombination med ryggsäck (på min hoj, är väl bäst att tillägga) ger en turbulens som kan vara lite otrevlig.
 

Spiff

New member
Hej och tack för alla svar!

Nu var det inte tips på ryggsäck jag behövde, men det kan ju vara intressant för andra som läser tråden. Det enda jag är intresserad av är storleken och det blir en säck på 35 liter så man får plats med laptop och träningskläder och sånt. Hade det funkat på min hoj hade jag antaligen köpt en tailbag istället men jag tror inte det funkar på min KTM 990 SMR så det blir rygga. Hittills har jag kört med en drybag som jag enkelt har spänt fast bakpå men det är för mycket meck, speciellt när man skall in i en affär på vägen till/från jobbet, då är en rygga mycket bättre.

Köper ett sånt lastnät och ser om jag kan fästa det på något bra sätt när man skall åka lite längre men jag tror på Kriega som en bra rygga, visst lite dyrare än det vanliga men kanske lite tätare än jula och lite mer igenomarbetad. Dessutom tror jag att den sitter bra på och det är viktigt.

Tidigare när jag körde R1200GS så letade jag efter en lösning där man kunde ha en "postväska" på den sidan av hojen där inte ljuddämparen satt som skulle kunna sitta där hela tiden som en enkelt packväska. Nu bytte jag hoj och den lösningen känns inte lika rätt på SMRen.
 
Last edited:

LC4ever

New member
Kör själv en KTM 950SM och skaffat en topbox.
Känns mycket tryggare att ha prylarna inlåsta och fast på hojjen än ha dem påsig.
Sedan är det smidigt när man kommer till jobbet, ur med ryggsäcken in med hjälmen.
 

Spiff

New member
Kör själv en KTM 950SM och skaffat en topbox.
Känns mycket tryggare att ha prylarna inlåsta och fast på hojjen än ha dem påsig.
Sedan är det smidigt när man kommer till jobbet, ur med ryggsäcken in med hjälmen.

Ja det är ju onekligen en smidig lösning. Får fundera lite om det kanske är så jag ska göra.


Också ett alternativ men jag har lite svårt att se att dom skall funka som ryggskydd om man fyller dom med massa prylar men det funkar säkert det också. Vad många svåra val det blev nu =)
 

adrian_vg

New member
Var i samma situation förra hösten. Tröttnade på min stora 30-liters Everest som förvisso sväljer nästan allt, men blir väldigt tung på ryggen, och fladdrig när den är tom, om man inte alltid justerar storleken tajt på lastutrymmet med sidoremmarna.

Så jag gav mig iväg ut på väskshopping. Hittade en passande liten och enkel ryggsäck på Stadium, en Salomon Revo Light med både bröst- och midjetvärremmar. Den är lysande rödorange och sticker väl ut en del i trafiken. Dragkedjen är ganska tätad för regn. När jag kört i regn brukar yttermaterialet vara genomvått men har hittills aldrig läckt igenom. Dragkedjan är tätad (på sätt och vis) med en sorts gummiläpp runt om.

Nu under vintern har jag kommit att mer använda enbart min midjeväska istf ryggsäcken. Det var en grej jag började med eftersom jag ville att ryggreflexerna på varselvästen skulle synas bättre under den mörkare årstiden. Sen har det liksom fastnat, och kommit att bli den väskan jag använder i första hand, om jag vet med mig att jag inte behöver utrymmet för att handla nåt eller så. I midjeväskan får jag plats med en plånbok av lite större modell, en telefon, en stor knippa nycklar och passerkort till jobbet, penna, hörlurar till telefonen, ett paket pappersnäsdukar, två paket med öronproppar, en karta värktabletter, ett anteckningsblock, en läppsmörjare, en halv karta pollenallergitabletter(...) och ett hårt plastfodral för cliponsen för glasögonen. Det får plats en hel del i den... :D

För ryggsäcken tillkommer ett glasögonfodral med reservglasögon och två spännremmar. Jag är redo för nästan allt! :rolleyes:

Vad för sorts väska man köper är ett väldigt personligt val tror jag.

PS. Jag kommer aldrig att sätta en topbox på min VFR. Sidoväskor kanske, men inget jag vill ha när jag pendlar. Att ha grejor i utrymmet under sadeln är en oändlig historia med skruvar som ska lossas med verktyg som finns i verktygsfacket under sadeln, speciellt om kutsen är på... DS.

PPS. Glömde... Salomonväskan är på kanske tio-tolv liter. Midjeväskan på sin höjd två. DDS.
 
Last edited:

Spiff

New member
Jag köpte en rygga på 35 liter och en tailpack på 20 liter. Jag har också en midjeväska som jag har använt när man bara skall ha med sig det viktigaste.

http://www.kriega.com/pages_uk/us20/US20-topframeset.html
http://www.kriega.com/pages_uk/r35/R35frameset.html

Dessutom köpte jag en pakethållare så att US20 sitter bra.
http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=20082315&isotype=15

Hade jag vetat att den fanns så hade jag antagligen köpt pakethållaren som sitter på SM-T eftersom den även har handtag för passagerare.
http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=70194143&isotype=15
 

Spiff

New member
Har Kriegan ett midjebälte också, eller bara ett axelband?

Förstår inte riktigt frågan. Ryggan har en speciell form av remmar som funkar kanon.Man stänger med dragkedja på framsidan. Tailpacken har remmar så att man kan hänga den över axeln och ha en midjerem om man vill om man inte vill ha den på tailen.
 

adrian_vg

New member
Förstår inte riktigt frågan. Ryggan har en speciell form av remmar som funkar kanon.Man stänger med dragkedja på framsidan. Tailpacken har remmar så att man kan hänga den över axeln och ha en midjerem om man vill om man inte vill ha den på tailen.

Du har svarat på min fråga. Tack! ;)
 
Top