Hur långt kan en mcmotor rulla utan att behöas renoveras?

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Känner Ni till motorcyklar som har rullat långt utan att ha renoverats sedan de var nya? Vad är det längsta miltal NI har hört som en mcmotor kan gå utan att ha renoverats?

Hälsningar,


Amir
 
Last edited:

GeCe

New member
Läste en artikel någonstans om en kille med en Honda Transalp som efter 19000 mil naturligtvis bytit alla övriga slitdelar efterhand på cykeln som öppnade motorn. Inte för att det var något fel men han var nyfiken på motorns insida.
Hann fannn inget slitage! Inte ens i cylinderloppet.
Har en TA själv och tror att en del av hemligheten med motorn stryktålighet har att göra med att motorn arbetar med förhållandevis lågt kommpressionstryck, låg trimningsgrad och att den också är välbyggd naturligtvis. Hondas Africa Twin:s motor är också känd för att vara stryktålig.

Mvh
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
själv läste jag en gång i hondabladet för något år sedan att en "blackbird",tror jag att den heter, hade gått 13000 mil och bara bytt slitage delar.
 

GuzziKungen

New member
Finns några Guzzin i Sverige som gått dryga 30000mil.
Det längsta jag hört i klubben är 38000mil utan omfattande motorenovering.
Jag vet att det finns en Guzzimotor som godkänts som flygmotor (drake eller liknande), detta efter hårda tester b.l.a 38 timmar med fulla varv i sträck .
Ha dé
 

H-son

New member
Hej,

Känner Ni till motorcyklar som har rullat långt utan att ha renoverats sedan de var nya? Vad är det längsta miltal NI har hört som en mcmotor kan gå utan att ha renoverats?

Hälsningar,


Amir

Jag lånar din tråd lite...

Vad är det som gör att en motor "räcker länge..." är det låg komp, låga/höga varvtal, arbetstemperatur, oljemängd, välbyggd (små toleranser) eller stora toleranser, effektuttag per kubik eller vad...

Kan vara lite intressant om man funderar på pendlarhoj...

/K
 

Avarage

New member
Hur länge? Ingen aning!

Hej!

Jag har ingen aning om hur långt olika typer av mc-motorer kan köras utan att behöva renoveras (för mig är renovera = öppna motorn mer än för bara ventiljustering och ev. byte kamkedja motsv.).

Jag sålde dock min VFR750 årsmodell 1989 för ett par år sedan (8 år eller nått sånt) till en klubbkamrat. Den hade då rullat 22 500 mil och drog ca. 1 dl olja/1000mil vilket är väl inom den gräns som kan anses normalt.. Jag hade då ägt hojen sedan den var ny! Man gjorde för övrigt en kort liten artikel om min gamla VFR i Hondabladet, tror det var inför 2000. Jag har idag en VFR750 årsmodell 1997 (sista 750:an) som har rullat knappt 14 000mil och går som en klocka!

En klubbkamrat körde sin VFR årsmodell 1988 ca. 18500 mil innan han sålde den till Bike i Trollhättan som innan de satte ut ett pris på den kollade igenom motorn nogrannt med videokamera genom tändstifthålen (kammar kollades vid justering av ventilspel). Därefter satte de ett beg. pris på 40 000kr på den (dvs. de hittade...INGENTING).

Samma kompis köpte då sin nuvarande VR750, årsmodell 1995, som idag har rullat lite över 30 000mil. Han lämnar in sin hoj varje år för justering av ventiler mm på samma firma år efter år (Kenneths Mc-service i Göteborg) som servat hojen sedan den var ny. De är lika förvånade som vi är. De har nämligen bara behövt JUSTERA ventilspelt EN ENDA gång. Och det var efter ca. 1200mil då man av någon anledning som jag nu inte kommer ihåg hade lyft på kammaxlarna, detta var 1995.

I övrigt är bara slitagedelar bytt. Jag har ännu inte bytt kopplingslameller men nu börjar det bli dax. Bromsskivor är heller aldrig bytta och mina ser helt ok ut. Kompisen har dock bytt en gång på sin.

Drivpaketet håller för både mig och min kompis drygt 6000mil men då smörjer vi kedjan hyfsat ofta (dva. varje 100mil eller oftare om det regnar). Bromsklossar byts också emellanåt. Jag har bytt 2 gånger fram och det är nog dax igen om 1500-2000mil eller så! De gamla bromsbeläggen till 89:an höll för övrigt bättre. Byttes efter ca. 10 000mil.

Mvh!
// Niklas
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för Era svar! Nog har man hört att vfr motorn håller länge men jag visste inte att de håller så pass länge.

Till Guzzikungen : Den Guzzin måste ägaren har ställt på centralstödet och rullat fram däcket dygnet runt, för en Guzzin gör väl inget annat än att den stå i garaget eller?:D

Den ägaren kanske fick milersättning av sin arbetsgivare och hade ett barn som led av damp och var tvungen att sysselsätta ungen med något och då bad han honom snurra på däcket så att han slår två flugor i en smäll!:D

Förlåt Guzzikungen, jag kunde bara inte låta bli :p

Fyll på med flera exemplar!

Hälsningar,

Amir
 
Last edited:

-ah

New member
Tack för Era svar! Nog har man hört att vfr motorn håller länge men jag visste inte att de håller så pass länge.

Till Guzzikungen : Den Guzzin måste ägaren har ställt på centralstödet och rullat fram däcket dygnet runt, för en Guzzin gör väl inget annat än att den stå i garaget eller?:D

Den ägaren kanske fick milersättning av sin arbetsgivare och hade ett barn som led av damp och var tvungen att sysselsätta ungen med något och då bad han honom snurra på däcket så att han slår två flugor i en smäll!:D

Förlåt Guzzikungen, jag kunde bara inte låta bli :p

Fyll på med flera exemplar!

Hälsningar,

Amir


Tja, det finns en del att studera : http://www.guzzitech.com/100k/100k.html
Notera att dom här pojkarna pratar miles...
Motorn GK skriver om är denna:

DSC00146.jpg


Samma motor finns - med en annan topp - i nya V7Classic, Breva V 750 och Nevada.
Vi förväntar oss ett långt liv! :D

Fö är väl svaret på din fråga, att en MC-motor håller precis så långt som ägaren sköter om den.;)
 

nicotin

New member
har en kollega i usa som köpte en gsx-r1000 av 2005 års modell.

denna hoj har rullat 13890 mil utan att behöva göra annat än byta slidetaljer.

kör mycket bana så den är hårt körd, dom plockade ner motorn och lyfte på topp och kollade på kammar och kolvar m.m och det såg som nytt ut.

allt inom spec helt enkelt.
 

113bom

New member
tja det finns ju ingenting som talar för att en mc- motor ska rulla mindre än en bilmotor. Men viktigt är väl då att service är gjord regelbundet på en mc-motor. Största skillnaden är ju faktiskt att motorn och växellådan delar på samma olja, vilket är en liten kompromiss vad som växellådan vill ha och ,våt kopplingen vill ha och vad motorn vill ha, därför blir en mc-motor väldigt beroende av att alltid ha en fräsch olja så att alla parter kan känna sig 90% nöjda och därmed få en långlivad existens.
 

GuzziKungen

New member
tja det finns ju ingenting som talar för att en mc- motor ska rulla mindre än en bilmotor. Men viktigt är väl då att service är gjord regelbundet på en mc-motor. Största skillnaden är ju faktiskt att motorn och växellådan delar på samma olja, vilket är en liten kompromiss vad som växellådan vill ha och ,våt kopplingen vill ha och vad motorn vill ha, därför blir en mc-motor väldigt beroende av att alltid ha en fräsch olja så att alla parter kan känna sig 90% nöjda och därmed få en långlivad existens.

Så är det inte på Guzzi , varsin olja till dom olika delarna dock ej
till torrkopplinen :D
Ha dé
 

Marie

Banned
Precis som på BMWs klassiska modeller. Det är därför de och Guzzi håller tiotusentals mil (min BMW har såvitt kunnat utrönas rullat cirka 19000 mil nu, och ingenting talar emot lika många till)
 

GeCe

New member
Precis som på BMWs klassiska modeller. Det är därför de och Guzzi håller tiotusentals mil (min BMW har såvitt kunnat utrönas rullat cirka 19000 mil nu, och ingenting talar emot lika många till)


Trodde nog att det här med vattenkylda motorer skulle ha en fördel men det är väl varken BMW och Moto Guzzi:s klassika modeller utrustade med?

Mvh
 

jan-olovj

Active member
Trodde nog att det här med vattenkylda motorer skulle ha en fördel men det är väl varken BMW och Moto Guzzi:s klassika modeller utrustade med?

Mvh

Är det inte så att luftkylda har fördel eftersom de har större toleranser. Det viktigate vad jag tror är nog oljebytet och filtret för att få många mil av motorn. Men sedan är det ganska kul att byta och få köra något nytt, det är ju en del av utvecklingen i vår hojåkande.
 

GeCe

New member
Tekniken i tillverkningen av motorer går väl också framåt kan man förmoda. Tror också på i de här gamlingarnas fall att det handlar om trimmningsgrad och varvtal. Sen också på ägarna hur cyklarna har behandlats. Det gick nog att köra slut på de här gamla bumsarna med om man ansträngde sig litet.

Mvh
 

NOEVO

New member
harley davidson

Man kan tycka vad man vill om Harley Davidson, men John Johnson 70 år gammal nu hadde en hd modell U 1200 sidventil som användes dagligen i hans företag, som startades ca år 1950 registrerings nr HD 02 i N.S.W Australien den kördesnon-stop i minst 38 år utan renovering, utan bara regelbunden smörjning (det fanns fett-nipplar då) och oljebyten. Obs den hade inte många hästkrafter men den hadde vridmoment nog att bogsera en limosin med passagerare i den stora buss och tågstrejken som skedde i Sydney. du kan läsa artikeln i classic motor magasin nr11 år 1999
Under andra värdskriget släpptes hd 750 med fallskärm ner i lervällingen det var bara att fylla på bensin och köra iväg. Det tråkiga med hd åkare är att dom renoverar sina hd som inte blivigt utslitna än. någon sorts mode ide. Vad många inte fattar är att såväl syntetiska som mineraloljor och allt däremellan bryts ner så efter 500mil 5000km byt skiten. mvh ronnie
 

GuzziKungen

New member
Är det inte så att luftkylda har fördel eftersom de har större toleranser. Det viktigate vad jag tror är nog oljebytet och filtret för att få många mil av motorn. Men sedan är det ganska kul att byta och få köra något nytt, det är ju en del av utvecklingen i vår hojåkande.

En del av svaret kan vara att Guzzi har separat olja i motor och låda.
Sedan hjälper det säkert till att motorerna är lågvarviga.
Ha dé
 

-ah

New member
Hittade detta på ett annat forum

This is my newest prized possession as a Moto Guzzi dealer. For those of you who don't know there is a man named Karl Werth. He bought this 1976 T3 in 1978 with 4,900 miles. This bike was just traded in to us on 9/4/09 and it has 537,342 miles on it at the time of the trade. He has been riding this motorcycle all around the country for neary 35,000 miles a year. This bike looks and runs like a Moto Guzzi with 50,000 miles no oil leaks or strange noises. It has had very little repairs mostly just normal wear items



at 200,000 miles the OEM chrome lined cylinders were replaced with nigusil cylinders & new pistons & rings

at 300,000 miles the drive shaft was replaced

at 520,000 miles the right side wrist pin bearing was replaced

the last clutch was installed at 396,000 miles

it has gone through 3 seats 2 sets of rotors

there were two bearings replaced in the trans due to a whine but that didn't solve the noise and it has never been messed with again.

Tänkte det kunde vara av intresse....:D
 

SportGuzzi

New member
Till Guzzikungen : Den Guzzin måste ägaren har ställt på centralstödet och rullat fram däcket dygnet runt, för en Guzzin gör väl inget annat än att den stå i garaget eller?:D

Den ägaren kanske fick milersättning av sin arbetsgivare och hade ett barn som led av damp och var tvungen att sysselsätta ungen med något och då bad han honom snurra på däcket så att han slår två flugor i en smäll!:D

Förlåt Guzzikungen, jag kunde bara inte låta bli :p

Fyll på med flera exemplar!

Hälsningar,

Amir


Aja Baja:eek:....att prata strunt om Guzzi tillhör de 7 dödssynderna!
 
Top