Hur långt är långt?

sididi

New member
Hur långt skall en 4-cylindrig MC (900 kubik och uppåt) ha gått för att den har gått långt? 7000mil, 10 000mil, 15 000mil...? Självklart beror det på hur den är skött, osv, men är det någon som vet när man skall tänka sig för?
 

Marie

Banned
Hur långt skall en 4-cylindrig MC (900 kubik och uppåt) ha gått för att den har gått långt? 7000mil, 10 000mil, 15 000mil...? Självklart beror det på hur den är skött, osv, men är det någon som vet när man skall tänka sig för?

Jag har två fyrcylindershojar som vid detta laget måste betraktas som 'inkörda'. Den ena har gått 11000 mil som jag är säker på men åtskilligt talar för att det nog snarare är 21000. Den andra har gått 16500 och ingen av dem känner jag mig direkt orolig för, Jag skulle utan minsta tvekan ta vilken som av dem och bränna iväg ner till Alperna. Jag är ju här f.ö. just nu med sextontusenmilaren :D
 

OH-

Member
Hur långt skall en 4-cylindrig MC (900 kubik och uppåt) ha gått för att den har gått långt? 7000mil, 10 000mil, 15 000mil...? Självklart beror det på hur den är skött, osv, men är det någon som vet när man skall tänka sig för?

Hur långt är ett snöre? Precis som du säger så beror det mycket på hur väl den är skött. Men det finns två aspekter till.
Det går att mala ner en motor på några minuter om den inte får olja. Så känsliga öron och ögon är nog viktigare än miltalet.
Och om man följer serviceschemat så kan det bli lite lustigt. Säg att det är ventilkoll + kamkedjebyte vid 8000 mil. I så fall är ju en bra hoj med den servicen gjord mer värd än en hoj som kanske gått 1000 mil mindre (tycker jag).

Fritt ur hjärtat skulle jag nog tycka att mer än 10 000 mil är ganska långt om det inte är en touringhoj som samlat milen mest på resor. Tänk på att även chassit slits (t ex gaffelbussningar, slitna lagerlägen i hjul, ev kardanklump osv osv).
 
Top