Hur i h--e gör man...

prostetnic

New member
Jag har köpt en hoj för att övningsköra med i vår... Nu står den i garaget och bara väntar på att få komma ut men i väntan på det så tänkte jag underhållsladda batteriet så det klarar vintern. När jag köpte den så tog försäljaren av sadeln med ett enkelt handgrepp men nu när jag skall göra det så kan jag inte för mitt liv begripa hur han gjorde! Jag har letat efter spärrar, jag har försökt använda milt våld men det går inte... Därför vänder jag mig nu till er... Hojen är en Honda CB750 från -96... Hjälp!!!
 

Petra

Super Moderator
Jag gissar att du bara behöver vrida om nyckeln i "hjälmhållaren" snett bakom/nedanför sadeln för att släppa på spärren.
 

Flatslide

New member
Jag har köpt en hoj för att övningsköra med i vår... Nu står den i garaget och bara väntar på att få komma ut men i väntan på det så tänkte jag underhållsladda batteriet så det klarar vintern. När jag köpte den så tog försäljaren av sadeln med ett enkelt handgrepp men nu när jag skall göra det så kan jag inte för mitt liv begripa hur han gjorde! Jag har letat efter spärrar, jag har försökt använda milt våld men det går inte... Därför vänder jag mig nu till er... Hojen är en Honda CB750 från -96... Hjälp!!!


Säger som någon gjorde till Swedie på SH när han inte fick upp locket på tvålflaskan.

Stig upp tidigt och vänta på det första gryningsljuset när det bryter fram över den rosa horisonten närmar du dig din CB750 snett bakifrån under tystnad. Du bör vara iklädd dina nyinköpta camo mc-brallor och matta gristryneshjälm för minsta möjliga synlighet. När du lyckats ta dig ca 50 cm från sadelns vänstra kant hoppar du fram och vråååååålar HEJ KNEKT. Samtidigt som du ger din CB 750 ett kraftigt karteslag över sadeln.
Funkar inte det vet i.a.f inte jag hur du ska göra:p
 
Last edited:

Zopilote

New member
Vet inte om det är samma på CB750, men på min CB1300 -03, satt det ett litet L-format metallbleck "bakom/innanför" hjälmhållaren till vänster om sadeln. Om du låser upp hjälmhållaren, kan du sedan trycka det lilla blecket neråt och på så sätt lossa sadeln. Lycka till!

edit: Härligt att se att det är fler än jag som inte har något liv så här på fredagskvällen ;-)
 

prostetnic

New member
Tack för tips och glada tillrop men tyvärr så hjälper det inte... Jag är lite osäker (= har ingen aning) på hur ett hjälmlås ser ut... Jag har tittat runt om bakom sadeln, under, vid sidan om men jag hittar ingenting som jag skulle kunna identifiera som ett hjälmlås eller där det går att stoppa in nyckeln... Det kanske kan vara värt att nämna att det är en import så den kanske inte är svenskstandard... Mitt nästa knep är att plocka fram vinkelkapen men det känns lite drastiskt, någon som har några fler tips?? :mad:
 

Mathias

Active member
Det är inte så att du ska vrida nycklen åt "fel" håll? Alltså åt ena hållet öppnas hjälmhållaren och andra hållet öppnas sadlen.
 

V Saarela

New member
Kikar precis på en ritning på sadellåset på CB:n och det sitter i allafall ett sadellås på den där bak nånstans.
Som på dom flesta med det systemet. Vrid på nyckeln samtidigt som du rycker sadeln bakåt och lite uppåt.
 

morsan

New member
"Jag är lite osäker (= har ingen aning) på hur ett hjälmlås ser ut... Jag har tittat runt om bakom sadeln, under, vid sidan om men jag hittar ingenting som jag skulle kunna identifiera som ett hjälmlås eller där det går att stoppa in nyckeln..."

Men killar, han hittar ju ingenstans där det går att låsa upp!!!!!!

Ingen som kan kopiera in en bild???

Jag är tyvärr inte i närheten av någon sådan Honda...
 

Mathias

Active member
Okej, sadellåset brukar sitta på vänster sida ganska långt bak, ca sista 5te delen av sadlen, i underkant av sadlen/ramen, ser ut som ett litet tänningslås. i underkant av låset sitter en metallbygel.

Detta är en uppskattning.
 

pellekaeck

New member
Lösningen

Utdrag ur instruktionsboken till CB750F2:Sadeln öppnas genom att vrida tändningsnyckeln medurs i sadelns lås (som sitter till höger om baklyktan),sedan dras sadeln bakåt/uppåt. nema problema. Lycka till
 

V Saarela

New member
Jahaa, det var hitta nyckelhålet som inte hittades. Ibland sitter ju sadlarna fast rätt så hårt. Trodde det var det som var problemet.
En bild(under baklampan)
img_1474.jpg



Edit: ser nu att pellekaeck hade en instruktionsbok också
 
Last edited:

Esquire

New member
Där hade inte jag letat iaf :D
På Suzuki DL650 V-Strom sitter det mitt på stänklappen bak, under bakljuset. :D

Men som sagt så är det vanligaste att det sitter någonstans längs vänstra sidan bak på hojen inom ca en dm från sadeln.

På vissa offroadhojar (t.ex. Suzuki DR650 SE) så måste man bort med plastkåporna på sidorna för att komma de två skruvar som håller sadeln under vilken batteriet sitter. Det är då det är bra om man har en laddare från C-Tek eller liknande som har en liten smidig kabel man kan dra ut så man slipper skruva loss sadeln varje gång man ska ladda batteriet.
 

Tyrannosaurus

New member
Rtfm

Här kommer tipset på den absolut bästa metoden som allmänt brukar gå under beteckningen RTFM.

Read The Fuckin Manual :D
 

prostetnic

New member
Nu har jag äntligen lyckats få igång laddningen!!! :D
Tack för alla tips särskilt till Pellekaeck som löste det!!
Jag hade backat upp hojen mot väggen för att jag även skall få plats
med bilskrället i garaget så jag såg inte nyckelhålet ovanför lyktan, när jag
väl såg det så var det plättlätt!
Som sagt, tack för hjälpen! Jag lär återkomma med dumma frågor när det börjar bli dags att vårrusta... ;)

/Prostetnic
 
Top