Hur göra?

Isabelle

New member
Vill så gärna ta mitt efterlängtade mc kort så hade jag kanske haft det till sommaren:rolleyes:
Men hur göra? hm
Kommer från den familjen där pappa o mamma fick mc kort tillsammans med bil. Men de kör inte. Ingen i vår släkt kör mc. När jag har åkt mc (en del!) så har det varit med min systers före detta pojkvän som bor på Öland och vi i Skåne..

Hur ska jag kunna övningsköra? Måste jag övningsköra privat? (klart det är till en fördel?) men ngn här som tagit sitt kort utan att övningsköra hemma och privat?

Innan man får in körningen så tror jag att trafikskolan kommer sluka en på körlektioner. När jag tog bil hade jag ju kört hemma 1 år..

Har funderat på att kanske "annonsera" (på ngt seriöst ställe, ex här) om ngn som skulle vilja och har tid att kanske 1/ggr i veckan övningsköra på de olika momenten etc..
Eller det är helt knas?:p
 

Moje_VS1400

Member
Tror det hänger en del på hur mycket bilvana du har.
Jag menar, med många bilmil i kroppen är de flesta trafiksituationer bekanta, reglerna klara (nåja, finns väl en del dumheter man lärt sig också) så vad som behöver läggas till är hojhanteringen.
Jag fick också A "på köpet" men körde bort det :( Nya kortet var ett B och när det blev dax för lite medelålderskris tog jag A igen.
Bokade 5 x 100 minuter (dubbellektioner alltså) på en vecka -va lite jobbigt. I efterhand skulle jag rekommendera 100 minuter varannan dag -man lär sig en del när man vilar verkar det som. Enkellektioner blir inte mycket av, man hinner inte bli riktigt varm och framstegen blir långsammare.
Beror också på hur skolan lägger upp det, jag körde manöver i en knapp timme, några vändor på sta'n och landväg och se'n en kvart till på manöver.
Är trafikvanan begränasd kan nog en "privatraggning" hjälpa
 
Last edited:

Jåke

New member
Kontakta ditt SMC-distrikt. De har massor av duktiga instruktörer, kanske nån av dem har tid att köra med dig nån gång i veckan?

Det kan iaf vara nånstans att börja få tag i nån som kan köra privat med dig. Det kommer att underlätta enormt om du kan nöta lite hojhantering på egen hand utanför skolan.
 

anot

New member
Jag tog mitt körkort uteslutande på körskola vilket inte blev så väldigt dyrt (ca 10 lektionstillfällen). Jag hade aldrig tidigare suttit på en mc och endast kört moped vid en handfull tillfällen under ungdomen. Så du behöver nog inte vara så skraj för att enbart köra på körskola tycker jag :)
 

zynthaxx

New member
Jag tog mckortet utan att kunna övningsköra privat. Tragglade lite med koppling/manöverprov, men i övrigt var det busenkelt. 2 veckors pluggning för teorin och 6 dubbellektioner i körgården.

Det hjälper att ha en vanlig cykel för att greppa koncepten runt krypkörning.
 
Kan bara hålla med de som skriver före. har du viss trafikvana av bilkörning så betyder det mycket. Naturligtvis är det bra att kunna köra privat men ingen omöjlighet att ta på skola.

Jag körde bara på skola här nere i skåne och behövde ca tio körtilfällen, dubellektioner. Kostade några tusenlappar men betydligt mindre än jag trott innan. Hittar du ingen som kan hjälpa dig privat tror jag absolut att du klarar det ändå.
Petrus
 
P

Pingo

Guest
Du har redan fått riktigt goda råd från alla andra.

Med tanke på att du ägnar dig åt ridsport så har du nog riktigt bra förutsättningar att vänja dig med en MC. Allt handlar om att få en känsla för hur den reagerar och bygga upp korrekta reflexer. Har du dessutom kört lite moped ibland så är det nog en baggis att greja körmomenten till MC-kortet.

Personligen tyckte jag det svåraste var att komma ihåg att stänga av blinkersen efter en sväng och då särskilt i tät trafik då man måste hålla koll på alla andra.

//Gunnar
 
Top