Hur funkar det med tältning i Norge????

-ah

New member
Ja hur fungerar det, är det bara till bekymmer??


Jag tror att man gör som här. Du vet, lägger ut tältduken, kliver in och sätter pinnarna på plats och fortsätter med att banka ner spiken.

En nackdel med Norge, i synnerhet västkusten, är att det regnar en del. Även om sommaren. En stor del av regnet faller som snö om vintern. ;)
 

patrik901

New member
Jag tror att man gör som här. Du vet, lägger ut tältduken, kliver in och sätter pinnarna på plats och fortsätter med att banka ner spiken.

En nackdel med Norge, i synnerhet västkusten, är att det regnar en del. Även om sommaren. En stor del av regnet faller som snö om vintern. ;)

Jo den första delen har jag nog hyfsad koll på, de är väl mer om vart man får tälta, är det bara på camping eller??
 

Leif H..oj

New member
.........vart man får tälta, är det bara på camping eller??

Vi ska vara glada att vi bor i Norden. Sverige, Norge, Finland, Island och Skottland gör det lätt att vara människa.

Här är norska naturvårdsverkets skrift om allemansrätten, sida 11 säger vad som gäller för tältning, cykling m.m. Likt som i Sverige max 2 dygn, ej närmare än 150 meter från boningshus, inte störa djur å natur m.m. Ganska fritt alltså. Men det finns också vissa skillnader som t.ex. eldning å lite såna småsaker som går för sig i Sverige men inte lika lätt i andra länderna. Det finns alltid en trevlig myndighet för varje land som har info.
 

800cc

New member
Ja hur fungerar det, är det bara till bekymmer??

Hej!Jag skulle nog rekomendera att ta in på campingplats om Du ska tälta,då har du tillgång till dusch toa osv och min erfarenhet av att tälta i Norge är att det inte är lika lätt att hitta tältplats i det "vilda" i Norge som det är här hemma pga av att det finns mer "landsbyggbebyggelse i Norge tack vare att dom inte avvecklat jordbruket i samma takt som i Sverige,det finns gott om bomvägar och "privata "små vägar med bom också,men i fjällregionerna är det nog lättare,campingplatserna ligger ofta väldigt naturfint så,som sagt,det rekomenderas
 
Top