Hur funkar API märkningen?

MickeE

New member
Hej...

Tänkte byta olja på min V-strom DL-1000 för första gången, motorgarantin har gått ut så nu anser jag det är dags att göra servicen själv.

Det jag funderar över är API märkningen, i manualen står det jag ska använda SF eller SG. Var nere hos dom lokala bensinmackarna och hittade mc-olja med beteckningen SL. På vanlig standard mineralolja för bilar såg jag att det stod SG, samma sak för en mineralolja som enligt etiketten var avsedd för customcyklar. Känns som att MC-olja med beteckningen SL borde vara skonsammare för en motor som varvar bra mycket högre än en bil och en customhoj.

Råd och tips av den/dom som är insatta i denna djungel tas tacksamt emot.
 

MickeE

New member

P-O Noren

New member
Du ska kunna köra på SL-oljan
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html

Men vill du vara säker så väljer du det märke du vill köra på och ringer just den leverantören för råd. Normalt har ex. statoil "översättningstabeller".

Angående guiden på sporthoj så innehåller den en hel del kemiska fel. Men jag håller med om grundidéerna.

Oljan kan påverka funktionen på kopplingen som du säkert vet, kan ju vara en idé att kolla på någon märkesklubb om det finns råd och tips på vilken olja som passar bäst
 
Last edited:
Top