Hur felar en broms huvudcylinder?

lochraceness

New member
Hej allihopa!!! Jag har en 1985 Yamaha XJ900 vart jag tycker bromsarna är lite mediokra... kan låsa framhjulet på torr asfalt nån gång, men då bara i låg hastighet.

Bromsarna är i o för sig hyfsade, men min 1991 Honda VFR750 har Mycket Mycket bättre bromsar fram.

Allting vid hjulet tror jag är okej; nya EBC bromsklossar på båda skivorna, inget oljespill eller sådant i området. Har monterat stålomspunna bromsslangar i det som wemoto kallar 'racing uppsätt' (en stålomspunnen bromsslang ner till vardera bromsok, dubbel banjo vid huvudcylindern).

Kvarstår är broms huvudcylindern... Kan den vara dålig? Hendeln är stum och känns enligt mig okej. Hur felar en broms hvudcylinder? Jag vet att det är två packningar i en sådan; vad händer om en av packningarna är dålig?


Tacksam för svar!!!




Mvh Lochraceness
 

Lottafia

Member
Är bromshandtaget fast och distinkt, och inte heller sjunker vid långvarig belastning, så lär det inte vara något direkt fel på huvudcylindern. Har du trots att allt är i ordning inte fullgod bromseffekt, så ser jag två möjligheter
1) Kombinationen bromsklossar - bromsskiva är inte rätt materialmässigt.
2) På din hojmodell vet jag att bromsoken kan behöva tas isär och ibland byta kolvar och tätningar även om de inte läcker. Det räcker att en bromskolv kärvar i oket för att bromseffekten skall bli påtagligt sämre. Jag körde Yamaha XJ900 av samma modell som din för många år sedan, och den hade bra bromsar med fint "klipp" när allting var i ordning.
 

lochraceness

New member
Jättebra! Tack för ett fantastiskt svar, jag ska kolla bromsoken!

Jag bytte kolvar o renoverade bromsoken för några år sedan, kanske är dags igen.

Huvudbromscylindern lär vara okej.


Mvh lochraceness
 

lochraceness

New member
Det ser ut till att du har helt rätt, Lottafia! Kollade bromsoken på söndag, höger bromsok funkar som troligen som det ska, vänster bromsok har en kolv som inte gärna vill ut, och en kolv som inte vill in. Själva kolvarna ser okej ut, dom är ju inte gamla. Blir att renovera det vänstre oket, får delar på fredag.

Detta har troligen hänt då jag haft ett oljeläckage på detta ben; alltihop har varit insmord med olja, kan tänka mig att gummit i bromsoken inte har mått bra av detta. Själva oljeläckage är fixat för ett bra tag sedan.

Tack igen för ett jättebra, precist o korrekt svar!
 
Top