Hur får man det blankt??

Harleylover

New member
Hej Jag har en H-D Dyna Bob 2007 och jag får kromdelarna blanka, ekerna så blanka man bara kommer åt.
Men hur får man Aluminiumet i Gaffelkronor, cylindrana de två jag har blanka.
Jag skulle vara tacksam för tips.

tack Jörgen :):)
 

Bänkad o Klar

New member
Använd din utmätta tid att köra hojen istället för att putsa. ;)

Om du hellre vill ägna dig åt det senare har jag ett förslag :

http://www.autoblog.com/2009/03/19/nevermind-ford-its-the-international-lonestar-harley-davidson/

Här tycker jag att du var lite väl........ mot "Harleylover". Du som i många fall kommer med roliga och smarta tips & lösningar borde väl kunna komma med något fyndigt även denna gång ;)

Hej Jag har en H-D Dyna Bob 2007 och jag får kromdelarna blanka, ekerna så blanka man bara kommer åt.
Men hur får man Aluminiumet i Gaffelkronor, cylindrana de två jag har blanka.
Jag skulle vara tacksam för tips.

tack Jörgen :):)

Jag är väldigt osäker på om jag är rätt ute nu, men jag har för mig att dom är lackade vilket först måste bort innan du kan börja att polera. Men som sagt, jag är osäker.
Om du lugnar dig lite så kommer snart "Ah" med något fyndigt inlägg som brukar lösa det hela :D
Hälsningar
Jojje
 

-ah

New member
Här tycker jag att du var lite väl........ mot "Harleylover". Du som i många fall kommer med roliga och smarta tips & lösningar borde väl kunna komma med något fyndigt även denna gång ;)



Om du lugnar dig lite så kommer snart "Ah" med något fyndigt inlägg som brukar lösa det hela :D
Hälsningar
Jojje

I detta fall, Näh.
Tyvärr. Jag försöker hålla mig på mattan och inte skriva vad jag egentligen tycker.
Men tack för förtroendet. :)
 

Bänkad o Klar

New member
I detta fall, Näh.
Tyvärr. Jag försöker hålla mig på mattan och inte skriva vad jag egentligen tycker.
Men tack för förtroendet. :)

Jo, det är just vad du ska fortsätta med... att skriva vad du tycker!

Jag tänkte bara som så att nya medlemmar kanske inte har hunnit att lära känna alla roliga "rävar" på vårt forum och kanske tar våra lite "råa" humoristika inlägg på ett negativt sätt ;)

Jag läser dina inlägg med stor behållning och garvar högt av dina kommentarer.
/Jojje
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Finns det ingen som putsar sina hojar och har tips i denna fråga? Jag var övertygad om att Harleylover skulle få massor av tips. Då det gäller GPS, fjädring och annat blir sidorna hur många och svaren hur långa som helst.
Kör man en customhoj är bra finish en del av grejen.
 

Marie

Banned
Det kan kanske vara så att många på forumet hellre kör än putsar.... ?
Jag hör ju definitivt till dem, och kör man som jag året runt och därmed även i vägförvaltningens saltlake vintertid så är det inte lönt att ens försöka putsa saltanfrätt aluminium....
 

Maru

New member
Jag som kört sporthoj ;) kan rekommendera autosol.....funkar kalas på aluminium.

Jag vet de som använder tandkräm med lysande resultat.....har dock ej provat själv.

Högglanspolera? Kostar mer....men det är väl dyrgripen värd. :)
 

P-O Noren

New member
om det är aluminium så har ju själva metallen en lika härlig lyster och metallglans som silver. Problemet är att den obehandlade ytan får aluminiumoxid på bara några timmar, kanske dagar om du har tur. Så fort du fått upp lystern så måste du försegla med någon klarlack eller liknande. Då förhindrar du metallens kontakt med syre och metallglansen finns kvar. Finns otaliga guider på nätet om hur man enklast polerar upp aluminium.
 

Matts B

New member
Hej Jag har en H-D Dyna Bob 2007 och jag får kromdelarna blanka, ekerna så blanka man bara kommer åt.
Men hur får man Aluminiumet i Gaffelkronor, cylindrana de två jag har blanka.
Jag skulle vara tacksam för tips.

tack Jörgen :):)

Hej Harlylover!
Clas Ohlson ett polerset för högglanspolering. Det.nr. 30-6460 för 179 Kr Se katalog sidan 233. Det finns även i lösa delar. Jag har använt det på aluminiumet och fått det blankt.........:)


Matts
 

Bänkad o Klar

New member
Det kan kanske vara så att många på forumet hellre kör än putsar.... ?
Jag hör ju definitivt till dem, och kör man som jag året runt och därmed även i vägförvaltningens saltlake vintertid så är det inte lönt att ens försöka putsa saltanfrätt aluminium....

Jag tror faktiskt att det finns fler än "många" på forumet som både kör och putsar (naturligtvis inte samtidigt) :p:D

Å du Marie, din hoj skulle säker vara tacksam för lite omsorg på utsidan, speciellt vintertid ;)
/Jojje
 

dalis

New member
Jag tillhör väl inte heller dom som putsar men jag skulle aldrig försöka förlöjliga dom som vårdar sina dyrgripar, det är en fröjd att se en välvårdad MC nytvättad och ren, man är inte någon bättre motorcyklist för att man har en skitig hoj som Marie tycks tro.
Så putsa på så ses vi i vårsolen.
 

Harleylover

New member
Tack för tipsen

Hej alla ni som svarade på min förfrågan. Dumma kommentarer tar jag med en nypa salt :cool:.
De som svarar dumt är avundsjuka för att de kör dussinvaror och allmänt skräp.
Alla vill ha en Harley men få är smarta nog till att köpa en: :p:p
 

Marie

Banned
Alla vill ha en Harley men få är smarta nog till att köpa en: :p:p

Den dan Harley börjar tillverka riktiga motorer (radfyror eller sexor), lovar jag att inte ha några fördomar utan prova en.... ;)
Tills dess är de helt ute ur bilden för mig. (i min värld har en mc-motor minst 4 cylindrar, och en bilmotor minst 6 cylindrar)

man är inte någon bättre motorcyklist för att man har en skitig hoj som Marie tycks tro.
Det tror inte jag heller, men tiden är begränsad och motorcyklar och bilar är rena nyttoföremål som man vårdar vad avser trafik- och driftsäkerhet, men att öda tid på att putsa - nej då sitter jag hellre i favoritfåtöljen med en god bok. Den grövsta skiten sköljer vår Herre av med regnet....
Han har god tid på sig, även om jag kör 2500 mil/år så blir det ändå inte mer än högst 500 timmar av de 8760 timmar det finns på ett normalår. Han har alltså över 8000 timmar på sig för att tvätta av den skit jag stänker dit på 500 timmar. Det måtte han väl klara? :rolleyes:
 
Last edited:

puttepj

New member
Jag tror inte att min nyinköpta plastskoter kommer att se ny ut när jag tar ut den nästa säsong. Kommer nog att sköta den så gott som mitt förstånd räcker, men 'topz-rengöring' kräver tid och engagemang och jag tror tyvärr inte att jag kan uppbringa tillräckligt av någondera :-(

Sen att jag definitivt beundrar den som har toppskick inte bara första säsongen utan år efter år, det sticker jag inte under stol med.

/putte
 

Blazer

New member
Den dan Harley börjar tillverka riktiga motorer (radfyror eller sexor), lovar jag att inte ha några fördomar utan prova en.... ;)
Tills dess är de helt ute ur bilden för mig. (i min värld har en mc-motor minst 4 cylindrar, och en bilmotor minst 6 cylindrar)


Det tror inte jag heller, men tiden är begränsad och motorcyklar och bilar är rena nyttoföremål som man vårdar vad avser trafik- och driftsäkerhet, men att öda tid på att putsa - nej då sitter jag hellre i favoritfåtöljen med en god bok. Den grövsta skiten sköljer vår Herre av med regnet....
Han har god tid på sig, även om jag kör 2500 mil/år så blir det ändå inte mer än högst 500 timmar av de 8760 timmar det finns på ett normalår. Han har alltså över 8000 timmar på sig för att tvätta av den skit jag stänker dit på 500 timmar. Det måtte han väl klara? :rolleyes:

Jamen, är du helt sinnesslö, eller…

Vad är det för skillnad på ”radfyra”, Sexor, eller HD motorer, jo konstruktionen, jämföra äpplen, bananer, päron.
Om vi nu tar och håller oss till en ”frukt” bananer, en radfyra finns i många olika tappningar, (olika fordon) bilar/mc, drar du då alla motorer över samma kam, bara för att det är en radfyra, skiljer bland annat på varv, borr, slag, m.m. men du har ju en viss förmåga att generalisera och ha ”din” egna åsikt, som inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Vad är det för fördel med en radfyra eller en sexa?
Vad menar du sedan med en sexa? Rak eller V, vilken volym, vilken vinkel? Går bra att ha en uppfattning, men….

Till TS.

Vore kul att se ett kort på vad du vill polera, det är genast mycket lättare att svara på frågan då.
Är det en sak som är lackad, klarlackad, ”rå” bearbetad.
Desto mer information du ger oss desto lättare är det att ge ett korrekt svar.
 

pikeman59

New member
--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Inskickat av Marie
Den dan Harley börjar tillverka riktiga motorer (radfyror eller sexor), lovar jag att inte ha några fördomar utan prova en....
Tills dess är de helt ute ur bilden för mig. (i min värld har en mc-motor minst 4 cylindrar, och en bilmotor minst 6 cylindrar)


Det tror inte jag heller, men tiden är begränsad och motorcyklar och bilar är rena nyttoföremål som man vårdar vad avser trafik- och driftsäkerhet, men att öda tid på att putsa - nej då sitter jag hellre i favoritfåtöljen med en god bok. Den grövsta skiten sköljer vår Herre av med regnet....
Han har god tid på sig, även om jag kör 2500 mil/år så blir det ändå inte mer än högst 500 timmar av de 8760 timmar det finns på ett normalår. Han har alltså över 8000 timmar på sig för att tvätta av den skit jag stänker dit på 500 timmar. Det måtte han väl klara?


Jamen, är du helt sinnesslö, eller…

Vad är det för skillnad på ”radfyra”, Sexor, eller HD motorer, jo konstruktionen, jämföra äpplen, bananer, päron.
Om vi nu tar och håller oss till en ”frukt” bananer, en radfyra finns i många olika tappningar, (olika fordon) bilar/mc, drar du då alla motorer över samma kam, bara för att det är en radfyra, skiljer bland annat på varv, borr, slag, m.m. men du har ju en viss förmåga att generalisera och ha ”din” egna åsikt, som inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Vad är det för fördel med en radfyra eller en sexa?
Vad menar du sedan med en sexa? Rak eller V, vilken volym, vilken vinkel? Går bra att ha en uppfattning, men….




Va roligt Blazer, här delar vi verkligen uppfattning.
Vi ska nog va glada att vi lever i vår egen värld och inte Maries :eek:

Tänk att det fanns nåt vi kunde enas om. :D:D:D


Lev väl

//Sven
 

xyx

New member
Spraya en halvliter S-Doc 100 över hojen.
Vänta 5-10 minuter.
Spola av med kallvatten.
Torka av vatten från de delar du vill skall vara blanka.
Klart.


Om du vill ha omväxling i arbetet kan du vaxa lackade delar någon gång ibland.
 

swischmc

New member
Spraya en halvliter S-Doc 100 över hojen.
Vänta 5-10 minuter.
Spola av med kallvatten.
Torka av vatten från de delar du vill skall vara blanka.
Klart.


Om du vill ha omväxling i arbetet kan du vaxa lackade delar någon gång ibland.

Är detta sant?! Låter alldeles för enkelt... ;)
Jag tillhör dessvärre den skara som inte tvättar så noga, men om det nu är så enkelt som xyx säger kanske man kan ändra sig. Däremot går topps-tvätt bort, det är alldeles för tråkigt. :rolleyes:
 
Top