Hur får jag bort tanklocket utan nyckel?

VFRippe

Member
Har köpt en tank till min hoj CBR929 som ska lackas. Fanns ingen nyckel till. Hur får jag lättast bort tanklocket?
 

daytona

New member
Har varit med om detta en gång och det slutade med trasigt tanklock.. Om det inte spelar nån roll så funkar mejsel och polygrip.
Är du rädd om grejerna så kolla med din mc-verkstad, de kanske har något tips.
 

VFRippe

Member
Tanklocket åker ändå iväg. Provar väl stora mejseln först om inte det går får jag väl prova borra.
 

SuperRetard

New member
Jag har ett liknande, och samma problem. En sumpad nyckel har ställt till det på gammel-hyndan.

Styr- /tändningslåset "tror" jag att jag kan få bort ändå, men det skulle underlätta enormt om man kunde bryta upp styrlåset.

Tanklocket är nästa issue av värre karaktär då det inte går att få bort om man inte får upp låset.


Funkar det att kötta i en skruvmejsel medelst hammare och dra runt med rörtång? Eller riskerar man att det fastnar totalt och aldrig kommer loss då?

Vet inte hur bra låsen var -97 direkt, stal inte så mkt då heller :(.
 

SuperRetard

New member
C-4 borde lösa det

Rätt kass lösning om man vill använda resten av hojen :D..

Men tanken slog mig igår att göra försäkringsärende av skiten. Dumpa högen i bråviken och inte förstå nånting :confused::confused::confused:

Man ska inte ha gamla grejer. Skruva nytt är jobbigt nog, men då funkar iaf saker när man väl gör dem.
 

Chopperbyggarn

New member
Ta loss tanken ,töm den på bensin och fyll den full med vatten genom hålet för bensinkranen o sätt tillbaks kranen. Se till att det är vatten ända upp till locket och inte några luftfickor i tanken...nu kan du gå lös med borrmaskin på låset och om det skulle börja brinna så blir det inte någon explosion då ingen luft finns kvar i tanken. :)

Anders.J
 

SuperRetard

New member
FYI

Jag har precis pratat med en Honda-meck. Tanklåset löses medelst våld. Stor mejsel, hammar-knack och rörtång så är det bara att bryta upp och öppna :).

Styrlåset är lite kinkigare, men får man loss ena sidan så sa han att man oftast kunde bräcka upp skiten lite så att den andra bulten rörde sig. Då brukade det gå att lossa den hyfsat enkelt utan att behöva ha alltför bra grepp (gristapp el likn.)!

Grymt skönt att få det bekräftat iaf :).
 

Hoke

New member
Jag har gjort samma manöver på en Africa Twin (som säkert har samma eller liknande modeller av lås och tanklock).
Jag borrade ur båda låskolvarna och nyttjade den vanliga mekanismen under för att låsa upp det hela sedan.

Sedan köpte jag ett "Pirat" tändningslås för 400:- (som visade sig var samma som original med nycklar och allt) hos MC-Shoppen.
Tanklocket var dock värre, jag köpte ett beg för att slippa öppna det borrade med mejsel.
 

anders_69

New member
Man frågar sig stillsamt varför forumkoden visar en högerparentes, men plockar väck densamma i själva länken?
Nåja, I-landsproblem modell mindre.
 

Majk de Bajk

New member
Orkar inte googla runt, men en 929 är väl hyggligt mordern, så den borde ha soppa pumpen sittandes i tanken och då borde du kunna komma åt låsklacken via detta hål, sedan är det bara att skruva bort locket..
 

anders r

Member
Så är det nog. Frågan är hur det är på min 600F med förgasare?

Har den tankmätare? Då sitter där ngn flottör skruvad i botten som också borde gå att skruva ur och komma åt via. Lyft på tanken och kolla om du har ngn platta som går att skruva ur.
 

SuperRetard

New member
Har den tankmätare? Då sitter där ngn flottör skruvad i botten som också borde gå att skruva ur och komma åt via. Lyft på tanken och kolla om du har ngn platta som går att skruva ur.

Inget sånt.. Soppakran a´ la moppe 90-tal.


Nästa gång jag åker ner blir det hammare, skruvmejsel och rörtång. Funkar inte det blir det borren. Funkar inte det blir det en större borr, funkar inte det blir det en större borr osv..

Mer skeptiskt hur bråkigt det blir att få bort styrlåset nu :(.
 
Top