Hur du får en ny hoj genom att ställa in hänget

Spiff

New member
I tråden och antisquat så ramla vi in på hänget hela tiden och eftersom ingen annan plockade upp bollen så kommer här en liten anvisning om hur man ställer in det. Jag har valt att göra det som en pdf så att jag enkelt kan skriva ut den och ta med den ut i garaget . För er som har dator på mekplatsen kommer snart ett excelblad man kan fylla i istället.
Kommentera gärna så kan jag uppdatera om det är något som är otydligt/knasigt eller helt enkelt fel.
Jag har valt att ta med riktvärden från två vanliga böcker som ni ser så varierar rekommendationerna rätt mycket så det bästa är om det finns värden från tillverkaren för just din hoj.

Så nu är v2 klar.

Last edited:

Niklasinorr

New member
I tråden om antisquat så ramla vi in på hänget hela tiden och eftersom ingen annan plockade upp bollen så kommer här en liten anvisning om hur man ställer in det. Jag har valt att göra det som en pdf så att jag enkelt kan skriva ut den och ta med den ut i garaget . För er som har dator på mekplatsen kommer snart ett excelblad man kan fylla i istället.
Kommentera gärna så kan jag uppdatera om det är något som är otydligt/knasigt eller helt enkelt fel.
Jag har valt att ta med riktvärden från två vanliga böcker, som ni ser så varierar rekommendationerna rätt mycket så det bästa är om det finns värden från tillverkaren för just din hoj.

Nu borde det ha funnits en "tummen upp" smiley här!

OH-

Member
I tråden och antisquat så ramla vi in på hänget hela tiden och eftersom ingen annan plockade upp bollen så kommer här en liten anvisning om hur man ställer in det. ..................

Ser mycket användbart ut, kan säkert hjälpa många som vill ha en handfast "kokbok".

Men ..... om det du kallar "fritt häng" (=utan förare) är för litet när "statiska hänget" (=med förare) är rätt så skall en hårdare, inte mjukare fjäder användas. Tänk såhär, symptomet på för mjuk fjäder är att den måste förspännas alldeles för mycket. Då orkar den lätt lyfta den tomma hojen även om den med knapp nöd klarar den med förare.
Eller mer mekaniskt: Fjäderkonstanten måste ökas om längden på fjädern ändras för mycket vid en viss laständring.

Last edited:

Spiff

New member
Blev det fel i alla fall....
Jag får ändra när jag kommer hem.

Ser att jag slarvade med statiskt sag och förarsag också.
Ibbott kallar det static sag = utan förare och race sag = med förare
Parks kallar det free sag = utan förare och static spring sag = med förare.

Tack!

Nu är det rättat, det visade sig att den bok jag tittade i när jag skrev den texten behöver rättas den med :D

Här är en bild som visar vad du menar.

Last edited:

Avarage

New member
Tummen upp!!! Alltid trevligt när folk engagerar sig i syfte att försöka hjälpa andra människor så stor eloge!!!

Jag har dock några synpunkter/frågor:

1.) Förenkla mallen ytterligare genom att skippa förklaringarna om friktion i dämpare/fjäder. Eller har du själv upplevt det som så stora variationer som du omnämner?

2.) En rekommendation om 0mm static sag (dvs. utan last) är något inte ens Öhlins rekommenderar på tävlingsmaskiner, även om jag vet att en del förare ändå kör med det. Och jag tycker nog att man skall lyssna på dem som tillverkar och provar ut fjädringskomponenter i den mån de släpper info.

Jag har personligen aldrig läst/hört annat än att man alltid skall ha fjädringsväg kvar (dvs. att static sag > 0mm).

Ibbott rekkomderar också ett dynamic sag (med last) som skiljer sig åt i förhållandet fram/bak (mer mm fram än bak) vilket stämmer bättre med dels vad fjädringstillverkarna brukar rekommendera OCH med att fjädringsvägen oftast är längre fram än bak. För vad allt handlar om i slutändan är ju ändå 2 saker (om man skall förenkla det så mycket det går):

a.) Var i arbetsområdet jobbar dämparen/gaffeln när vi kör (dvs. med last) vilket påverkar tillgängligt väggrepp.

b.) Förhållandet mellan dynamiskt sag fram/bak, vilket påverkar styrgeometrin och därmed hojens beteende vid instyrning.

Således är det ganska viktigt att få förhållandet fram vs. bak någorlunda korrekt.

Keep up the good work det är uppskattat trots mina kommentarer och när de gått någon vända på remiss igen blir det ett bra hjälpmedel/verktyg!

Mvh!
// Niklas

Spiff

New member
Tummen upp!!! Alltid trevligt när folk engagerar sig i syfte att försöka hjälpa andra människor så stor eloge!!!
Tack!
Jag har dock några synpunkter/frågor:

1.) Förenkla mallen ytterligare genom att skippa förklaringarna om friktion i dämpare/fjäder. Eller har du själv upplevt det som så stora variationer som du omnämner?
Nej jag har inte haft några problem med friktion, men eftersom man har mätvärdena så kan man lika gärna använda dem och det kan ju vara någon som då kommer till insikten att något är fel.
2.) En rekommendation om 0mm static sag (dvs. utan last) är något inte ens Öhlins rekommenderar på tävlingsmaskiner, även om jag vet att en del förare ändå kör med det. Och jag tycker nog att man skall lyssna på dem som tillverkar och provar ut fjädringskomponenter i den mån de släpper info.

Jag har personligen aldrig läst/hört annat än att man alltid skall ha fjädringsväg kvar (dvs. att static sag > 0mm).
Förarhäng är rätt lika bland alla som har en åsikt men hur styv fjädrarna skall vara verkar gå i sär rätt mycket och därav rekommendationerna om fritt häng. Det som är skumt med Öhlins rekommendation är att det skall vara lika för alla typer av hojar och typ av underlag.
Jag gör om med ett förslag på varje.

Ibbott rekkomderar också ett dynamic sag (med last) som skiljer sig åt i förhållandet fram/bak (mer mm fram än bak) vilket stämmer bättre med dels vad fjädringstillverkarna brukar rekommendera OCH med att fjädringsvägen oftast är längre fram än bak. För vad allt handlar om i slutändan är ju ändå 2 saker (om man skall förenkla det så mycket det går):

a.) Var i arbetsområdet jobbar dämparen/gaffeln när vi kör (dvs. med last) vilket påverkar tillgängligt väggrepp.

b.) Förhållandet mellan dynamiskt sag fram/bak, vilket påverkar styrgeometrin och därmed hojens beteende vid instyrning.

Således är det ganska viktigt att få förhållandet fram vs. bak någorlunda korrekt.

Keep up the good work det är uppskattat trots mina kommentarer och när de gått någon vända på remiss igen blir det ett bra hjälpmedel/verktyg!

Mvh!
// Niklas
Toppers!
/Spiff

Niklasinorr

New member
Man kan ha 0mm statiskt häng om man har dämpare med "topout" fjäder där man inte har lyckats "dra ut" fjädern helt. Topoutfjädern krånglar också till det dynamiska hänget eftersom man skulle behöva någon form av "jig" för att kunna "spänna ut" fjädringen helt, dessutom måste ju hjulen förankras i backen när man lyfter hojen för att få utgångsvärdet. Annars så kan man ju inte mäta utgångsvärdet och får då följdaktligen fel häng med förare...

Spiff

New member
Topoutjädern kommer ju att stjäla en del av fjädringsvägen hur man än gör. Så då borde den ha längre slag för att kompensera det... eller nått.

Nu finns ver 2 för granskning i alla fall.
Topout och sånt får vi försöka komma på nått smart sätt att hantera.

Man kan ha 0mm statiskt häng om man har dämpare med "topout" fjäder där man inte har lyckats "dra ut" fjädern helt. Topoutfjädern krånglar också till det dynamiska hänget eftersom man skulle behöva någon form av "jig" för att kunna "spänna ut" fjädringen helt, dessutom måste ju hjulen förankras i backen när man lyfter hojen för att få utgångsvärdet. Annars så kan man ju inte mäta utgångsvärdet och får då följdaktligen fel häng med förare...

Avarage

New member
Topout och sånt får vi försöka komma på nått smart sätt att hantera.

Du gör ju hur du vill men jag upprepar mig "keep it simple"! Det är svårt nog att få "Svensson" att på egen hand våga/vilja ändå. Om man då blandar in friktion i dämpare och på det topout fjädrar mm. blir det ett ännu störr ehinder för "Svensson" att ta sig över.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Spiff

New member
Du gör ju hur du vill men jag upprepar mig "keep it simple"! Det är svårt nog att få "Svensson" att på egen hand våga/vilja ändå. Om man då blandar in friktion i dämpare och på det topout fjädrar mm. blir det ett ännu störr ehinder för "Svensson" att ta sig över.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Jamen man kan ju skita i sånt man tycker är oviktigt =)
Och friktion i fjädring/dämpare/länkgage är oviktigt (om det inte är katastrof)
Hitta ingen Stadig eller Läskunnig så jag fick pilla lite själv och mätte fritt häng. Det diffa bara någon mm på min hoj.
Om det sedan är någon som kommer på hur man skall hantera topoutfjädrar och andra inovationer så hindra det inte "Larsson" att mäta på enklaste sätt i alla fall. Vill man så kan man förenkla ändå mer och bara mäta ett värde och skita i att det diffar lite (om det nu gör det). Funkar det med. Det viktiga är att man mäter och hamnar i rätt härad.

Smoto

New member
Jag åker antagligen till Öhlins på tisdag. Har möte/rundvandring/utbildning med A.Andersson då. Ska se vad han har och säga.

Avarage

New member
Jag åker antagligen till Öhlins på tisdag. Har möte/rundvandring/utbildning med A.Andersson då. Ska se vad han har och säga.

Fråga om hans första provkörning av FJ1100! ;)

Förbered dig på antingen stort skratt eller svarta ögon och en fråga "Var har du hör om det?" :D

// Niklas
P.S Det finns mer rykten men detta är ett av de snällare så...

Avarage

New member

Kan inte du då fråga om just 0mm statiskt häng (sag)?

I min värld, det jag kan/har lärt mig, är det endast användbart på riktigt släta underlag (vilket i praktiken knappt existerar).

Största nackdelen med det är, som jag ser det (vänligen stäm av med Öhlins) är vid inbromsning OCH när man kör i ett gupp/potthåll och fjädringen måste fjädra ut för att "nå ner" till botten av guppet/potthålet. Samma sak gäller ju också vid större gropar och är hastighetsberoende samt hur djup gropen är och vinkeln på underlaget ner till botten (dvs. hur snabbt måste dämparen fjädra ut).

Kort och gott vad ger det för fördelar resp. nackdelar med 0mm statiskt sag och när rekommenderar de att man använder en sådan setup?

Mvh!
// Niklas

Last edited:

Spiff

New member

Toppen om du kan få lite information.

Precis som Niklas säger, hur är det med 0 mm häng utan förare.
Det vore även kul att veta varför de har samma rekommendation oavsett vad det är för typ av hoj och oavsett hur mycket fjädringsväg hojen har.

Frank S

New member
Har nu ställt in fjädringen på min hoj enligt Mätblanketten och provkört i dag. Stor skillnad till det bättre!
Tackar så mycket!

Spiff

New member
Det kommer att komma en förenklad variant av blanketten före jul. Så ni som har gått runt och väntat kan nu börja andas igen.

Trevlig höst på er.