Hur byta till V&H på Intruder M800...

unicorn

New member
Hejsan!

Jag är alldeles ny på det här med att köra & meka med mc..
Skulle bli oerhört glad och tackam om någon kunde beskriva för mig hur jag skall bete mig när jag ska byta till mina V&H.. Själva skruvandet ger sig väl kanske, men vad gör jag för att slippa att lampan lyser pga av den där lambdasensorn som jag hört talas om :confused:...
 

unicorn

New member
Men herre jisses!

Är det verkligen ingen som roat sig med detta tidigare!!??
Hur som.. Nu har jag bytt rören och jag kopplade loss sensorn (eller vad det nu kallas...) och mycket riktigt, det larmar hela tiden.. Varningslampan lyser och det blinkar F1.. Det är iofs inte så farligt, jag hade kunnat leva med det om det inte hade varit för att jag inte kan kolla trippmätaren längre, känns som att den är bra o ha till hands..
 

OH-

Member
.....................
Nu har jag bytt rören och jag kopplade loss sensorn (eller vad det nu kallas...) och mycket riktigt, det larmar hela tiden..
................................

Fabriken har installerat ett väldigt fint bränsleinsprutningssystem på din hoj. Lambdasensorn är den mätare som kontrollerar att motorn får rätt bränsle/luftblandning.
Ärligt talat, att koppla ur den är på sämsta MediaMarkt-språk "Ganska Puckat".

Om V&H har gjort ett avgassystem specifikt till din hoj utan plats för lambdasonden så förtjänar dom inte dina pengar - du bör kunna lämna tillbaka skräpet eftersom det inte uppfyller rimliga krav på funktion.
 

unicorn

New member
Tackar så mycket för svaret, det är så roligt och imponerande att folk engarerar sig och delar med sig av sina erfarenheter =)

Självklart hade det ju känts bättre med "väl fungerande" system som uppfyller alla krav och givetvis är bättre för hojen.. Dessvärre är "lämna tillbaka skräpet" inget alternativ, eftersom de följde med hojen när jag köpte den =/

Lite ökade bensinkostnader kan jag stå ut med.. och ja.. jag har tänkt på att jag väl är miljöbov i detta fallet - förlåt.. men orginalsystemen låter bara för trist..

Är det helt kass och totalt idiotiskt att köra hojen utan sonden, alltså jag menar - sliter det oändligt mycket på den??
 

OH-

Member
................

Är det helt kass och totalt idiotiskt att köra hojen utan sonden, alltså jag menar - sliter det oändligt mycket på den??

Nej, det är nog ingen större fara, bränsleinsprutningen jobbar i nån sorts "nödläge" och det innebär att den ser till att motorn går fett för att inte knacka och överhetta. Lite svart och sotigt kan det bli och tändstiften kanske bör bytas betydligt oftare än annars.

Så om ljud går före funktion ..........................

(OBS Helt bortsett från mina egna åsikter så skrev jag inget i mitt svar om buller och miljö. Min utgångspunkt var bara att grejerna skall fungera bra.)
 

unicorn

New member
Så om ljud går före funktion ..........................

(OBS Helt bortsett från mina egna åsikter så skrev jag inget i mitt svar om buller och miljö. Min utgångspunkt var bara att grejerna skall fungera bra.)

Tack igen! :)

Nä det där lade jag till själv.. Har ju kollat runt lite här i forumet innan och ser att ibland har en "ren teknikfråga" slutat i diskussioner om både det ena och det andra så det gjorde jag endast för att "berätta" att jag redan tänkt på det själv så någon annan slipper påminna mig om detta :rolleyes:..

Tja, i frågan om ljud före funktion så är ju svaret -tja, eller -ja, men inte till vilket pris som helst, vill ju vara rädd om hojen ju :)..

Så till sist.. nu kvarstår frågan om hur jag får bort det där larmandet..?? om jag ändå vill ha kvar mina v&h.. Hörde något om att fippla och koppla om elen till lampan, hur gör man det isf...
 

unSTeady

New member
Tack igen! :)

Nä det där lade jag till själv.. Har ju kollat runt lite här i forumet innan och ser att ibland har en "ren teknikfråga" slutat i diskussioner om både det ena och det andra så det gjorde jag endast för att "berätta" att jag redan tänkt på det själv så någon annan slipper påminna mig om detta :rolleyes:..

Tja, i frågan om ljud före funktion så är ju svaret -tja, eller -ja, men inte till vilket pris som helst, vill ju vara rädd om hojen ju :)..

Så till sist.. nu kvarstår frågan om hur jag får bort det där larmandet..?? om jag ändå vill ha kvar mina v&h.. Hörde något om att fippla och koppla om elen till lampan, hur gör man det isf...

Hej, kika in på teknikdelen i detta forum: http://www.suzuki-chopper.se
 

Olsson

New member
Om du inte har gjort det redan, kolla efter O2-eliminator. Dynojet tillverkar sådana, kanske, kanske inte till din modell. Ingen aning om det finns andra tillverkare också. Annars kan man göra en egen eliminator, men man måste labba lite då. Hur många kablar är det?

F ö behöver du eventuellt fixa till bränslestyrning t ex med en Power Commander eller liknande.
 

P-O Noren

New member
Om jag vore dig skulle jag inte göra några ändringar som är permanenta. Det är bara en tidsfråga innan de börjar mäta luftemissioner på bilprovningen...
 

Olsson

New member
Om jag vore dig skulle jag inte göra några ändringar som är permanenta. Det är bara en tidsfråga innan de börjar mäta luftemissioner på bilprovningen...

Så kan det såklart vara. Men det verkar vara en sådan koldioxidhysteri som gäller. Jag har sett/hört branchfolk (vilken branch vet jag inte men en sån där som går att tjäna pengar i) som lobbar för inbytesrabatter för bilar med katalysatore ochr för klimatförändringens skull. Kanske vill de ha 2-takt igen, jag vet inte.

Annars kan man sätta på orginalprylarna igen om det händer.
 

Chopperbyggarn

New member
Håller inte på med dessa moderna hojar och har inte heller erfarenhet av elektronik bränsleinsprutning o annan datastyrning på hojar,men kanske funkar det om du borrar hål i ditt nya avgasystem och svetsar dit ett fäste för lambasonden. Att bränle/luftmänden alltid måste justeras när man byter till öppnare avgassystem/luftfilter är helt klart.

Anders.J
 

Olsson

New member
Håller inte på med dessa moderna hojar och har inte heller erfarenhet av elektronik bränsleinsprutning o annan datastyrning på hojar,men kanske funkar det om du borrar hål i ditt nya avgasystem och svetsar dit ett fäste för lambasonden. Att bränle/luftmänden alltid måste justeras när man byter till öppnare avgassystem/luftfilter är helt klart.

Anders.J

Precis.

100:- pluss svetsjobb.

http://www.hqtec.se/c-4-tillbehor.aspx


(OT: I mitt eftermarknadsavgassystem sitter det 3 st uttag för lambdasensorer, varav 2 kan switchas till standard CO-portar för EGA-läsning. Men det är till Aprilia och då är sådant självklarheter :)
 

jan-olovj

Active member
Håller inte på med dessa moderna hojar och har inte heller erfarenhet av elektronik bränsleinsprutning o annan datastyrning på hojar,men kanske funkar det om du borrar hål i ditt nya avgasystem och svetsar dit ett fäste för lambasonden. Att bränle/luftmänden alltid måste justeras när man byter till öppnare avgassystem/luftfilter är helt klart.

Anders.J

Ja detta bör vara bästa sättet. det går nog hitta ett dålt slälle på systemet om jag ite minns fel så är orginalutaget på översta dämparen innåt, låtsäga att du borrar ett hål på undersidan av röret så syns det inte så mycket.
 

Olsson

New member
Ja detta bör vara bästa sättet. det går nog hitta ett dålt slälle på systemet om jag ite minns fel så är orginalutaget på översta dämparen innåt, låtsäga att du borrar ett hål på undersidan av röret så syns det inte så mycket.

Det är viktigt att sensorn inte sitter på undersidan i botten på röret. Man brukar säga att området 9–12–3 är ok. Det beror på enorma mängder vattenånga som motorn producerar och som kondenserar. Vatten som rinner eller stänker är en stor fiende för sensorn.

Man bör heller inte ha den för långt bak i dämparområdet för där pulserar luft fram och tillbaka och syre kommer in bakvägen och smutsar ner avläsningen.
 
Last edited:

unicorn

New member
Jisses va kul det var o gå in här idag o läsa!!!

Jag tackar ödmjukast för alla goda (och ibland obegripliga för en rookie ;-)) ) råd och tips, men man lär sig! Spontant i nuläget så känns det som att det bästa vore att borra hål och meka dit sensorn.. då får jag ju behålla både ljudet och funktionen!!!
 

jan-olovj

Active member
Det är viktigt att sensorn inte sitter på undersidan i botten på röret. Man brukar säga att området 9–12–3 är ok. Det beror på enorma mängder vattenånga som motorn producerar och som kondenserar. Vatten som rinner eller stänker är en stor fiende för sensorn.

Låter rimligt.
 

P-O Noren

New member
Så kan det såklart vara. Men det verkar vara en sådan koldioxidhysteri som gäller. Jag har sett/hört branchfolk (vilken branch vet jag inte men en sån där som går att tjäna pengar i) som lobbar för inbytesrabatter för bilar med katalysatore ochr för klimatförändringens skull. Kanske vill de ha 2-takt igen, jag vet inte.

Annars kan man sätta på orginalprylarna igen om det händer.

Just katalysatorn har ju inget med koldioxiden att göra, vanlig missuppfattning. Katalysatorn är helt frikopplad från den sk. klimatdebatten.

Den är ju primärt där för att reducera NOx gaser till kvävegas. Just NOx är ett hälsoproblem i stadsmiljö. Givetvis även ta hand om oförbränt bränsle samt kolmonoxid, men dessa är inte egentligen lika stora problem i stadsmiljön.Lite mer att läsa förenklat finns här

Jag menade bara att hojen är helfordonsgodkänd, kan bli hiskeliga problem med besiktningen i framtiden om inte han tänker sig för. Tänk bara på att det ska gå att återmontera och återställa. Av två skäl; dels för besiktning, men även för nästa ägare kanske vill köra orginal.
 

unicorn

New member
Jag menade bara att hojen är helfordonsgodkänd, kan bli hiskeliga problem med besiktningen i framtiden om inte han tänker sig för. Tänk bara på att det ska gå att återmontera och återställa. Av två skäl; dels för besiktning, men även för nästa ägare kanske vill köra orginal.

Härligt att den här diskussionen fortsätter, jag tar åt mig av all info. jag får:D ..

Jag (som är en hon e detta fallet) har- och tänker inte göra några förändringar som gör att jag inte kan återställa hojen i orginalskick igen, först och främst för min egen skull, kan ju komma att behöva byta tillbaks vid nästa beskiktning (fast jag tror jag kommer att chansa en gång) ;) ..

Pratade med en verskstadskille igår om det här och han tyckte jag borde mappa om den om jag ska göra nåt sånt ingrepp för att den inte ska vara felinställd så att det sliter på den.. Vad säger ni om detta då? Alltså jag är inte direkt ute efter extra effekt, i första hand var det bara ljudet.. Men jag vill ju inte göra något dumt som jag får ångra sen..
 

mats757

New member
Härligt att den här diskussionen fortsätter, jag tar åt mig av all info. jag får:D ..
..

Det är väldigt vanligt på insprutningshojar att man måste koppla bort Lambdasonden för att få den att gå vettigt i låg fart. Ofta blir hojen väldigt ryckig med Lambdasond. Men en eliminator (Eller rättare sagt, ett motstånd på ca330 ohm) så slipper man problemet.
Vid lite större justeringar kring motor. Avgasrör, luftfilter, trimning av mekaniska delar. Så krävs att man monterar en "Box", för att kunna "Chippa" bränsleblandningen. Dynojet som exempel.

Håll ett öga på tändstiften. Kör du hårt får tändstiften inte bli vita. Bruna är lagomt. Vid lugn körning är det helt OK med vita stift. Men tänk på att förgen ändrar sig ganska fort. SÅ har du kört motorväg och svänger in på kvartersvägen, så är det långsamma körningen du ser när du skruvat ur stiften.
Går den magert så MÅSTE du justera Mappa, Chippa, bränslejustera.

Mats
 
Top