Hur blir det med Arlanda 2012?

bivius

New member
Enligt deras FAQ så skall det inte vara några problem

"Spårens bredd är så valt att till och med tävlingscyklar kan passera längs dem utan att fastna. Vad gäller motorcyklar är spårets ovansida så utformad att friktionen är ungefär densamma som asfalten varför risken för att halka ej ökar för en cykel eller motorcykel."

Själv är jag skeptisk, ser framför mig hur skenorna blir blankpolerade och får ungefär samma friktion som blöta vita streck, slitage som gör att skenor sticker upp eller sjunker ner, etc,etc.

Men cool om det funkar, vägnätet blir en enda stor Scalectrix bana!
 

SuperRetard

New member
Initialt stod det ju att det skulle gälla 200 meter av banan, och sannolikt 200 meter raksträcka (om inte annat något som SMC mf. säkert kan påverka om ni/vi är ute i tid) vilket inte gör så jättemycket egentligen. Man behöver ju inte bromsa diagonalt över banan och "spåren".
 

Carnivore

New member
Initialt stod det ju att det skulle gälla 200 meter av banan, och sannolikt 200 meter raksträcka (om inte annat något som SMC mf. säkert kan påverka om ni/vi är ute i tid) vilket inte gör så jättemycket egentligen. Man behöver ju inte bromsa diagonalt över banan och "spåren".

Fast som det är idag så använder vi hela bredden av raksträckan genom att kona upp en chikan där för att få ned ljudet.
Visst kör man normalt inte över hela bredden men något säger mig att det här elspåret inte kommer slicka bankanten direkt.

Men vi får vänta o se om någon (patrik) har mer info eller är inblandad i utformningen av det hela.
 

Peter1980

New member
Visst kör man normalt inte över hela bredden men något säger mig att det här elspåret inte kommer slicka bankanten direkt.

Håller med, kikade på lite illustrationer kring det där och som jag fattade det så var en av poängen med testerna att bilarna ska kunna avvika från elskenan och sen sen ska elupptagaren automatiskt hitta tillbaka till den när bilen åter är i närheten.

Det tolkar även jag som att elskenan kommer att vara placerad så att bilar kan manövrera en del kring den. Dvs inte i bankanten.

Som Carnivore skriver så vore det kul med lite input från någon insatt.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag tror den där skenan kommer vara ett icke-problem, skulle den mot förmodan vara störande för hojkörning på banan så lär våra duktiga funktionärer snabbt hitta på något sätt att kona av banan så att det fungerar ändå.
 

SvenneC

New member
...Och OM det visar sig att skenan blir ett problem för hojförare så har vi ju alla möjligheter att hjälpa projektet med den informationen så att det blir en slutgiltig lösning som även funkar trafiksäkerhetsmässigt.

Jag tycker att det är intressant, finns det ingen som kan meka dit laddningprylarna på en elhoj? :-D
 
Top