Hu då..

Avarage

New member
Har sett större delen av filmen och kan bara konstatera att bilförarens agerande med hög sannolikhet har med rädsla att göra och att agerandet syftade till att skydda sig själv och sin familj. För INGEN skall påstå att de, i samma situation hade stannat kvar och klivit ur för att prata. För det tror jag inte på.

Oavsett vad bilisten KANSKE kan ha gjort innan rättfärdigar det inte beteendet dels från den mc-förare som kör in framför och sedan utan anledning bromsar, vilket resulterar i att bilisten kör på motorcykeln. För att inte snacka om vad som händer därefter när flera motorcyklister stannar mitt på vägen, hoppar av sina hojar och minst sagt hotfullt går/springer fram mot bilen. Konstigt att pappan i bilen inte vill vara kvar med sin fru och baby i bilen...NOT!

Om ni sedan tittar på filen och skruvar upp ljudet så hörs också hur motorer varvas, detta knappast pga. missade växlingar utan ett helt annat syfte.

I mina ögon beter sig motorcyklisterna, som är i grupp dessutom, på ett svinaktigt sätt och visar ingen som helst hänsyn till det lilla barnet, vilket flera av dem MÅSTE ha sett när de mindre än 2m i sida från bilen tittar in under flera sekunder.

Hoppas man lyckas fälla några av förövarna, vilket borde gå då mycket finns på film.

// Niklas

Last edited:

SuperMek

New member
Det här är inget annat än ett obehagligt beteende från en grupp motorcyklister som i flock verkar vilja skapa "egen rättvisa" för något som troligen har inträffat innan filmen börjar. Bilisten försöker undkomma flocken som agerar mycket hotfullt och verkar kunna motivera sitt agerande utan att ta hänsyn till annan trafik, regler, säkerhet eller allmän hyfs. Som jag ser det har ett antal motorcyklister att se fram mot ett antal kännbara straff vilka är väl motiverade.

challe

Member
Det här är inget annat än ett obehagligt beteende från en grupp motorcyklister som i flock verkar vilja skapa "egen rättvisa" för något som troligen har inträffat innan filmen börjar.

Inga motorcyklar behövs för att begå gänghuliganism. Jag kommer att tänka på bilbränderna i stockholmsförorterna nyligen. Samma beteende. Det behövs bara en utlösande faktor.

stefan.

New member
Ja, de där hojåkarna känner jag inte större sympati för direkt.
Något jag dock reagerar på har jag sett i ettpar olika filmer sista tiden; Folk på mc som för att påvisa missnöje/hävda sig/vara tuffa eller vad det nu handlar om kör in framför bilar och sen gör dessa inbromsningar. Allvarligt talat så undrar jag om inte det tar priset i dumhet att göra något sånt på mc, det är f-n att be om att bli påkörd.

Avarage

New member
Ja, de där hojåkarna känner jag inte större sympati för direkt.
Något jag dock reagerar på har jag sett i ettpar olika filmer sista tiden; Folk på mc som för att påvisa missnöje/hävda sig/vara tuffa eller vad det nu handlar om kör in framför bilar och sen gör dessa inbromsningar. Allvarligt talat så undrar jag om inte det tar priset i dumhet att göra något sånt på mc, det är f-n att be om att bli påkörd.

Ja resultatet av en krock är ju inte så svår att förstå. Den givne förloraren är ju självklart den som väger minst.

Hojkul!

New member
Men snälla hojkamrater.
Är det Någon av er som skriver i denna tråd (och som har bestämda åsikter om vem som gör vad och hur fel det är, kring händelserna i filmen) som har klara fakta kring vad som skett INNAN vi får se det som sker när händelserna i filmen startar?

stefan.

New member
Men snälla hojkamrater.
Är det Någon av er som skriver i denna tråd (och som har bestämda åsikter om vem som gör vad och hur fel det är, kring händelserna i filmen) som har klara fakta kring vad som skett INNAN vi får se det som sker när händelserna i filmen startar?

Vad ska ha hänt som du tycker det är ok då att ge sig på/hota honom och inte minst hans familj? När är lynchning utförd av 50 bikers ok?

Kan vi inte även inrikta oss på vad som inte hände? Motorcyklisterna stod inte parkerade längs vägkanten och han kom och plöjde rakt in i dem i uppsåt att köra över dem. Har svårt att se vad han gjorde för fel, och hur man får det till att han gjorde fel.
Bara för att de som drabbas kör hoj innebär det inte för mig att han är "the bad guy" automatiskt.

Avarage

New member
Men snälla hojkamrater.

"Hojkul" ställer bra frågor.
NEJ det finns INGEN här som VET vad som hände 1min innan, 4 timmar innan eller om bilföraren förorättat EN av motorcykelförarna 3 år tidigare. Denna fråga är bara relevant för att få fram ett motiv till att köra framför och bromsa så man orsakar en olycka. Det rättfärdigar inte de lagbrott som begås därefter.

Har man blivit usatt för brott låte rman rättsväsendet sköta sitt i det ingår ev. bestraffning det har INTE du/jag med att göra och än mindre rätt att påverka.

Ex.
Jag kallar dig idiot på ett forum. Du träffar mig 4 månader senare på en mc-träff och får klart för dig att det var jag som betedde mig korkat på forumet. Men du har tagit en öl eller två och klappar till mig trots ett antal vittnen. Jag anmäler och du fälls.

Ex. 2
Du kör mc o jag kör bil. Jag byter fil samtidigt som du passerar. Du tvingas bromsa o veja för att undvika en olycka. Du ge rmig fingret o jag vevar ner rutan o kallar dig fartdåre. Du kör in framför o bromsar och orsakar en olycka där jag puttar omkull din hoj. Du reser dig upp springer fram till bildörren som du rycker upp o klappar till mig trots en massa vittnen. Jag anmäler o du fälls.

Bryr du dig inte om VARFÖR jag bytte fil? Såg jag dig eller var det en vanligt misstag (som vi alla råkar göra ibland, inkl. DU)?

Och nu tillbaks utanför exemplernas värld.
Du får allt hitta på en väldigt saftig historia, som skall ha hänt innan, för att det skall motivera handlandet från mc-mobben. Och trots det bryts det mot lagen och skall/bör fällande dommar utfärdas. För lagen skall INGEN ta i egna händer. Det är riktigt farligt beteende!

// Niklas

nir_scorpio

New member
"Hojkul" ställer bra frågor.
NEJ det finns INGEN här som VET vad som hände 1min innan, 4 timmar innan eller om bilföraren förorättat EN av motorcykelförarna 3 år tidigare. Denna fråga är bara relevant för att få fram ett motiv till att köra framför och bromsa så man orsakar en olycka. Det rättfärdigar inte de lagbrott som begås därefter.
...
Du får allt hitta på en väldigt saftig historia, som skall ha hänt innan, för att det skall motivera handlandet från mc-mobben.
// Niklas

Det fanns tydligen en anledning till den mer våldsamma delen av det hela. När SUV-föraren drog iväg efter första incidenten körde han på en av MC-förarna. Det gick tydligen så illa att denne bröt bägge benen och fick ryggmärgsskador som troligtvis kommer att göra honom förlamad. http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-24374473

Avarage

New member
Det fanns tydligen en anledning till den mer våldsamma delen av det hela. När SUV-föraren drog iväg efter första incidenten körde han på en av MC-förarna. Det gick tydligen så illa att denne bröt bägge benen och fick ryggmärgsskador som troligtvis kommer att göra honom förlamad. http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-24374473

Och det fanns en god anledning för föraren att ge sig av från platsen med sitt 5 månader gamla barn och fru i bilen då flera mc-förare innan det agerade minst sagt hotfullt då de klivit av sina hojar (som de parkerat mitt på allmän väg) och springande begav sig mot bilen (för att göra vaddå, prata???). Så bilföraren flydde helt enkelt från en hotfull situation som mycket snabbt hadde kunnat eskalera till fler än +10 inblandade mc-förare (hur många kom bakifrån??? ett hundratal???).

Du hade gjort samma sak, dvs. flytt!

Vad det hela bottnar i är att motorcyklisterna (de som beter sig illa på filmen) anser sig ha rätten att "ta lagen i egna händer" vilket är egenmäktigt förfarande. När de i själva verket borde ha rapporterat, vad de nu må anse ha varit fel från första början (dvs. det som fick några mc-förare att bli irriterad så de var tvugna att köra in framför bilen och bromsa), till polisen och låta dem som är utbildade för att ta hand om ärendet.

Vid livsfara har man naturligtvis rätt att försvara sig och bruka våld, om det inte finns någon annan utväg. Men även dessa sk. motorcyklister borde inse att Mc vs. SUV = SUV & skadad motorcyklist dvs. lite udda sätt att använda "våld" för att ta sig ur en potentiellt livsfarlig situation. Att SÄTTA sig i en livsfarlig situation (vilket mc-föraren som körde in framför och bromsade gjorde, berättigar INTE våld. För övrigt syns det tydligt hur bilisten gör vad han kan för att undvika att köra på motorcyklisten innan han stöter till hojen.

För övrigt går uppgifterna isär vad gäller skadeläget. Andra källor gör gällande att den enda personen som blev fysiskt skadad och fick föras till sjukhus var bilföraren efter att flera motorcyklister misshandlat honom framför hans fru och barn. Och att endast motorcykeln (i första skedet) blev överkörd men att mc-föraren var på annan plats.

Last edited:

nir_scorpio

New member
Mitt inlägg var inte ett försvar av det som hände. Det var bara ett påpekande att det, åtminstone enligt BBC-artikeln, verkade finnas en specifik anledning till den eskalerade situationen.

Avarage

New member

Olika uppgifter om samma sak:
BBC, som du hänvisar till, skriver 2/10 om den skadade mc-föraren. Daily mail skrev något helt annat: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2438620/Shocking-video-Range-Rover-crashing-bikers-surround-vehicle-annual-street-ride.html

Jag såg en längre sekvens, postad av en vän i UK på fb, där det framgår att mc-gänget kör betydligt fortare än övrig trafik varför det ligger nära till hands att mc-gänget kört ikapp bilisten i fråga. Man ser där dessutom tydligt hur ett par motorcyklister mer eller mindre omringar bilisten (detta innan den första incidenten där motorcyklisten bromsar in framför SUV:en och orsakar olyckan.

Det är inte svårt att förstå om bilföraren kände sig hotad när man omringas av ett gäng killar som är så "uppe i varv" att de parkerar mitt på en stor trafikerad motorled. Och man behöver inte mycket fantasi för att misstänka att de ville annat än att bara prata med bilföraren.

Dessutom, oavsett vad bilföraren gjort sig skyldig till innan (visat finger, hindrat omkörning, undlåtit att blinka vid filbyte, kört ifrån en motorcyklist osv.) rättfärdigar det inte vad som händer längre fram när flera personer tar sig rätten att misshandla...med lagen som stöd...eller hur tänkte de där?

nir_scorpio

New member
Dessutom, oavsett vad bilföraren gjort sig skyldig till innan (visat finger, hindrat omkörning, undlåtit att blinka vid filbyte, kört ifrån en motorcyklist osv.) rättfärdigar det inte vad som händer längre fram när flera personer tar sig rätten att misshandla...med lagen som stöd...eller hur tänkte de där?

Det finns som sagt mycket skrivet och kommenterat om händelsen. Sammanfattningsvis verkar det som att MC-gänget inte hörde till de laglydigaste i stan och hade för vana att blockera vägar för att kunna "leka", ung. som vid olagliga street race. SUV-föraren hade åkt förbi en sådan blockering och det uppskattades inte. Många i MC-gänget körde dessutom på stulna hojar eller hojar utan registreringsskylt och flera ska vara kriminellt belastade sedan tidigare. Allt enligt artiklar och framför allt kommentarer på www.motorcycle.com, www.cycleworld.com, www.motorcyclenews.com, m.fl. ställen. Inget av det är dock officiellt bekräftat.

Hojkul!

New member
Jag försvarar inte vare sig MC-förarnas eller bilistens handlande. Bara att man inte ska dra förhastade slutsatser av info. som ingen av oss kan kontrollera ordentligt (källkritik kallas det, för den som inte har fått lära sig det ännu). Särskilt viktigt i dagens samhälle när info. kommer från okända och okontrollerbara källor.

Average skriver:
"Du får allt hitta på en väldigt saftig historia, som skall ha hänt innan, för att det skall motivera handlandet från mc-mobben."

Så du inser att det faktiskt finns något som kan motivera handlandet? Bra.

Ok, jag hittar på friskt;
Bilföraren, som "arbetar" för maffian/tillhör rivaliserande MC-gäng (ja tänk, maffiaverksamhet existerar otroligt nog fortfarande i världen), har vid ett tidigare tillfälle orsakat stor skada för en eller flera i MC-gänget (kanske såsom att ha kidnappat och/eller skadat något av deras barn eller fru, kanske dödat någons syster...) och när en av MC-förarna av en slump får syn på killen i bilen tar det hus i hel___e...
Rätt eller fel? Hur skulle DU själv ha agerat i den situationen? Parkerat MC´n på lämplig plats och ringt polisen?

Om det dessutom var så att det fanns kriminella bland MC-förarna kan man ju enkelt tänka sig att det var en "uppgörelse i den undre världen".

Punkt