Hos vem ligger ansvaret i denna olycka?

Jinjy

New member
Hej,
I ett köpcentrumsområde, trafiken var tätt med långa köer.
Jag körde om en stillastående trafikkö från höger, i en bussfil (långsamt och försiktigt, inte mer än 20-30kmh).
Plötsligt svängde in en bil från vänstra filen till en butik-parkeringsplats till höger och vi krockade (inte mer en än liten buckla i bilen).

Jag undrar vem som har yttersta ansvaret i detta fall och därmed kommer dömmas av försäkringsbolaget som skyldig och behöver betala den andra skadestånd.

Är det jag (mc) som körde på bussfil eller snarare bilföraren som bytte fil och svängde in i butiksparkeringen utan att titta i backspegeln och ge väjningsplikt?

Tack!

Det är inte självklart att antingen den ena eller den andra parten bedöms helt vållande, ni kan absolut anses vara delvis vållande båda två.
Spontant anar jag att bilisten här ses som huvudsakligt vållande, genom att ha varit ouppmärksam. Ditt vållande går ju att diskutera; hade du inte kört där så hade ni inte kolliderat, men där kunde ju lika gärna ha kommit en buss.

Såvida alla inblandade fordon är försäkrade så blir det väldigt sällan frågan om något skadestånd i småkrockar. Var och en har sitt försäkringsbolag som motpart (och försäkringsbolagen har varandra som motparter), det handlar mest om fördelning av ersättning och självrisk.

Alexander76

Member
Jag har verkligen ingen aning om hur sånt här fungerar men om jag var domaren skulle jag behandlat det som separata förseelser.

1) Bilen bytte fil utan att se sig för, oaktsamhet i trafik osv = hans försäkringsbolag betalar för olyckan samt troligen böter.
2) Bilen ska inte köra i bussfilen = böter
3) Du skulle inte ha kört i bussfilen = böter

Om bilföraren har otur så blir det GROV oaksamhet eftersom han gjorde två fel samtigit och riskerar att bli av med körkortet.

Får man fråga vad bilföraren ansåg om det hela? :)

Last edited:

Lottafia

Member
Jag har verkligen ingen aning om hur sånt här fungerar men om jag var domaren skulle jag behandlat det som separata förseelser.

1) Bilen bytte fil utan att se sig för, oaktsamhet i trafik osv = hans försäkringsbolag betalar för olyckan samt troligen böter.
2) Bilen ska inte köra i bussfilen = böter
3) Du skulle inte ha kört i bussfilen = böter

Om bilföraren har otur så blir det GROV oaksamhet eftersom han gjorde två fel samtigit och riskerar att bli av med körkortet.

Får man fråga vad bilföraren ansåg om det hela? :)

Som jag förstått frågan bortfaller din punkt 2. Man får korsa ett kollektivtrafikkörfält för att nå en parkering eller fastighet. Det måste precis som alltid när man korsar ett körfält ske med försiktighet.
Punkt 3 är inte heller självklar. Eftersom inget sagts om i vilken kommun det hela inträffade kan den saken inte bedömas. Det finns ett antal kommuner där detta är tillåtet i de lokala trafikföreskrifterna.

Man behöver skilja mellan å ena sidan försäkringsbolagens bedömning av vållande i samband med ersättningsfrågan, och å andra sidan polisens (eller i förlängningen tingsrättens) bedömning av gärningarnas brottslighet. Ibland går de hand i hand, men det är ingen naturlag.