Hornen växer ut eller?

catwoman_w

New member
Nu är jag blir jag så trött på motorcyklister i Stockholm. För sjutton använd blinkers. Ska det vara så jäkla svårt att använda blinkers? Höll idag på att köra in i en motorcyklist för att han skulle byta fil och han/hon använde inte blinkers.
När jag jobbar så har jag tider att passa även som färdtjänstförare. Vi ska lämna en kund och sedan hämta en kund. Så hallå jag har inte lust att bli ståendes för att jag har kört på en motorcyklist. Vi som kör motorcyklar är ju mer utsatta än när vi kör bil.

Jag brukar hålla ett bra avstånd mellan mig och en motorcykel men lätta lite på gasen också när ni kör inne i stan. Får ni horn när ni sätter er på hojen eller vad är det med er?

Jäkligt trött många motorcyklister som inte använder blinkers.:mad:

StefanB

New member
Ja jag blir vansinnig snart....det går inte en dag i trafiken utan att man stöter på dessa idioter. Bilister eller motorcyklister kan kvitta lika men denna kollaps i fråga om vettigt trafikbeteende är slående.
Idag har jag råkat ut för två dårar som istället för att ge signal för filbyte, sitter och håller i taket eller backspegeln med vänsterhanden.Rädda att de skall lossna? Va faen... skall jag behöva gissa vad de skall göra?
Många gånger sitter man och håller en mobiltelefon med vänsterhanden och kör slalom utan att ge signal, detta retar mig så till den grad att jag ibland har varit nära att göra något dumt som att med vilje köra in i bilisten ifråga(med bil då förstås). jag vet att det tangerar samma idiotiska beteende men....

Jag funderar ibland på att söka en trafikterapept.....finns dom?

/Stefan

catwoman_w

New member
Ja jag blir vansinnig snart....det går inte en dag i trafiken utan att man stöter på dessa idioter. Bilister eller motorcyklister kan kvitta lika men denna kollaps i fråga om vettigt trafikbeteende är slående.
Idag har jag råkat ut för två dårar som istället för att ge signal för filbyte, sitter och håller i taket eller backspegeln med vänsterhanden.Rädda att de skall lossna? Va faen... skall jag behöva gissa vad de skall göra?
Många gånger sitter man och håller en mobiltelefon med vänsterhanden och kör slalom utan att ge signal, detta retar mig så till den grad att jag ibland har varit nära att göra något dumt som att med vilje köra in i bilisten ifråga(med bil då förstås). jag vet att det tangerar samma idiotiska beteende men....

Jag funderar ibland på att söka en trafikterapept.....finns dom?

/Stefan

Det ser jag varenda gång jag jobbar. Blir tokig.

Vi kan starta en något sådant tycker jag.

StefanB

New member
;) Det gäller hela tiden att besinna sig men trafikbeteendet blir bara värre och värre. Snart är vi väl där när vi beskriver situationer i termer av:
http://en.wikipedia.org/wiki/Road_rage

Trafiken i Stockholm är ett ständigt race för att komma först till nästa rödljus....

Men, blixtlåsprincipen fungerar av någon anledning trots allt, det finns ljuspunkter.

Last edited:

P-O Noren

New member
Under dom åren jag körde färtjänst som taxiförare kom jag fram till att jag bara blev trött om jag irriterade mig på andra trafikanter. Ingenting förändras ju, folk kör som kycklingar nu som då. Man kan bara betrakta det som ett av naturens sätt att säga att ordning är underordnat kaos i styrka.

Alla system går mot ökad oordning eller kaos med tiden. Så är det alltid. Man kan antingen försöka motarbeta detta eller acceptera det...
:D

StefanB

New member
Alla system går mot ökad oordning eller kaos med tiden. Så är det alltid. Man kan antingen försöka motarbeta detta eller acceptera det...

Jo så är det enligt läran om organisationer men i trafiken gäller nog andra regler ändå eftersom det sker snabbare och med avseende på dagsform hos individen. eller....?
förutsättningarna för trafiken förändras ju snabbare än för organisationer...tror jag.

Fånigt att sitta uppe halva natten och skriva i forum när jag skall köra till Örebro om några timmar...

Last edited:

catwoman_w

New member
Under dom åren jag körde färtjänst som taxiförare kom jag fram till att jag bara blev trött om jag irriterade mig på andra trafikanter. Ingenting förändras ju, folk kör som kycklingar nu som då. Man kan bara betrakta det som ett av naturens sätt att säga att ordning är underordnat kaos i styrka.

P-O..du har rätt där men jag tycker att motorcyklisterna borde tänka ett snäpp längre. Men tydligen inte. :-(

Yamahama

New member
Kan bara hålla med er, ingen kategori är undantagen skitstövlar finns överallt. Dock vill jag påstå att viss irritation ändå är ett sundhetstecken och håller en alert och vaken i trafiken. Den dag jag förhåller mig likgiltig så kommer jag sluta åka både bil och hoj för då blir även jag en trafikfara.

phastas

New member
Vi borde lätta på körkortskraven så fler får/kan ta körkort!!

Ser att flera som tycker folk kör som krattor, även har de åsikterna att kraven som ställs vi uppkörning är för hårda? Vill ni verkligen att fler "idioter" ska komma ut i trafiken så ni kan jaga upp er ännu mer?

Take a
chillpill.jpg
folks

P-O Noren

New member
Vi borde lätta på körkortskraven så fler får/kan ta körkort!!

Ser att flera som tycker folk kör som krattor, även har de åsikterna att kraven som ställs vi uppkörning är för hårda? Vill ni verkligen att fler "idioter" ska komma ut i trafiken så ni kan jaga upp er ännu mer?

Take a
chillpill.jpg
folks
hehehe

Personligen ser jag ingen koppling mellan hur folk kör i verkligheten och kraven för körkort.

Alla vet ju att man kan "skärpa" sig under uppkörningen. Efter den är klar så utvecklas vi alla i olika riktningar. Det finns de som kämpar på och kör seriöst. Det finns de som snabbt blir totalt inkompetenta och ska köra om överallt och ser sitt fordon som ett vapen eller åtminstone något man kan hota och skrämmas med. De kort sagt alla typer, men gemensamt är att vi alla var snälla som änglar och var inställsamma mot uppkörningsinspektören, då vi hade uppkörning.

Personligen så anser jag att jag kan bara effektivt jobba med att få en förare med att bli bättre, och det är mig själv. Jag kan inte påverka mina medtrafikanter, så jag försöker att inte reta upp mig.

Hellman

New member
Stör mig också på beteendet. Jag anser att det har ett samband med folks i allmänhet mer slappa säkerhetstänkande i trafiken. Det är mer intressant att skicka sitt nästa SMS eller knappa in rätt radiostation än att ägna en tanke till sina medtrafikanter.

Hårda straff på missad blinkers vid sväng. Svårare behöver det inte vara faktiskt.
Jaga hellre "amokmissiler" i stadstrafik än någon kör 122 km/h på 110-väg.

Blev nästan tropederad av en idag. Han missade inte bara blinkersen, han låg även i raktfram/vänstersväng i den tvåfiliga rondellen (där jag skulle höger). Jäkla glad att tanken alltid finns i bakhuvudet och jag inte körde "om" på hans högersida.

flex

New member
Har pendlat mellan trbg-malmö i snart 4år och kan krasst säga att många av yrkestrafikanter är totalt hänsynslösa i trafiken,t,ex på motorvägen där det är 110km så skall alltid någon lastbil som kör i 92 km köra om en annan som kör i 91 km vilket resulterar att han ligger i omkörningsfilen i flera km o köerna bakom honom bara blir längre,eller som i rondeller, där kör lastbilarna rakt ut för dom inte gitter stanna ,har hänt att jag stått still i en rondell för att 2 tankbilar från preem inte stannade.

Hellman

New member
Yrkesförare är oftast hänsynslösa ja, t om korkade i trafiken. Ofta beror det väl tyvärr på stenhård tidspress och konkurans.

Hur många bil och MC-förare lider av detta? På riktigt då menar jag. Handlar nog tyvärr ofta om slapphet.

mikekop

New member
Jag ser det slappa beteendet med att strunta i blinkers osv som en helt naturlig verkan. Av vad? Ja, det är ju bara att kolla på Vägverkets kampanjer, där låg/lägre hastighet är Gud allena, och den enda renläriga tron.
Håller man bara hastigheten så är man på den säkra sidan. Och de luddiga reglerna med blinkers i rondeller hjälper ju inte till heller.
Jag har till och med haft gräl med yngre arbetskamrater som på fullt allvar påstår att man inte behöver använda blinkers vid omkörningar

Jag kan inte förstå varför det är så jobbigt att visa vart man ska genom att använda blinkers.

P-O Noren

New member
Jag ser det slappa beteendet med att strunta i blinkers osv som en helt naturlig verkan. Av vad? Ja, det är ju bara att kolla på Vägverkets kampanjer, där låg/lägre hastighet är Gud allena, och den enda renläriga tron.
Håller man bara hastigheten så är man på den säkra sidan. Och de luddiga reglerna med blinkers i rondeller hjälper ju inte till heller.
Jag har till och med haft gräl med yngre arbetskamrater som på fullt allvar påstår att man inte behöver använda blinkers vid omkörningar

Jag kan inte förstå varför det är så jobbigt att visa vart man ska genom att använda blinkers.

Tyvärr så har nog mobiltelefonerna förändrat vårt körbeteende lite. Tror inte det finns någon lösning, det är här för att stanna. Med tiden kommer folk att lära sig att snacka i mobilen samtidigt som dom kör utan att det påverkar körningen allt för mycket. Rutin och säkerhet kommer med åren och insikt.

SuperRetard

New member
Efter att ha flytt till en småstad efter 10 år i sthlmstrafiken måste jag säga att jag absolut inte kan hålla med.

Visst är det lite väl hetsigt och många gör idiotmanövrar varje dag och det vet man om man kör mkt i stan.

MEN räknat på antalet trafikanter, och antalet "situationer" så är det långt mkt värre i glesbygden. Folk saknar totalt generositet i trafiken och att lätta på gasen för att skapa en lucka att släppa in nån i är inte ens ett känt fenomen. Hamnar man i fel fil här för att man inte hitta så får man antingen "slå sig in" eller snällt åka fel och vända nånstans.

I det avseendet måste jag säga att sthlmstrafiken fungerar förbluffande väl, med tanke på hur intensiv den är.

Förkortat:

I sthlm gör folk "fel" ibland
På landet är de dumma i huvet!

boven

New member
Efter att ha flytt till en småstad efter 10 år i sthlmstrafiken måste jag säga att jag absolut inte kan hålla med.

Visst är det lite väl hetsigt och många gör idiotmanövrar varje dag och det vet man om man kör mkt i stan.

MEN räknat på antalet trafikanter, och antalet "situationer" så är det långt mkt värre i glesbygden. Folk saknar totalt generositet i trafiken och att lätta på gasen för att skapa en lucka att släppa in nån i är inte ens ett känt fenomen. Hamnar man i fel fil här för att man inte hitta så får man antingen "slå sig in" eller snällt åka fel och vända nånstans.

I det avseendet måste jag säga att sthlmstrafiken fungerar förbluffande väl, med tanke på hur intensiv den är.

Förkortat:

I sthlm gör folk "fel" ibland
På landet är de dumma i huvet!

Flytt från Gbg till småstad och upplevde trafiken ungefär som "Hund". Om man nu ska fördjupa sig i detta "problemet", tror det är olösligt och att man bara blir mer upprörd! Kanske det är bäst att gilla läget?

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Om man nu ska fördjupa sig i detta "problemet", tror det är olösligt och att man bara blir mer upprörd! Kanske det är bäst att gilla läget?

Tror också att det är bäst "att gilla läget" och hålla sig lugn o försöka läsa av andra trafikanters avsikter o beteenden och anpassa sin egen körning därefter. Har en Sportster o en Cheva pick up i min frus hemstad Mexico City (20-25 miljoner invånare inkl förstäder) och där kör man mycket offensivt och nästan inte alls efter trafikregler..när min fru som har kört bil där dagligen under 10 års tid kör..så tar hon sig fram lika smidigt som i vilken västerlänsk modern storstad somhelst..jag som svensk "lantis" vägrar att köra Chevan där dagtid..jobbigt att bli kvar i en korsning när trafikljusen slår om och det är omöjligt att ta sig ur situationen samtidigt som hundra som arga tutor ljuder runtomkring..inte kul..men när jag kör hoj så går det bra då man alltid kan slingra sig ur situationen. När det gäller filbyte så gäller det att tydligt markera med hela fordonet att "just här och nu ska jag byta fil" o det brukar fungera bra..att vänta på en lucka..glöm det. Lär och ta seden dit ni kommer så fungerar dom flesta trafiksystem ganska bra.
Dock ser jag inget nöje i stadskörning och väljer alltid landsvägskörning när jag kan men det är en annan historia..

Anders.J