Honda XR 125 2008 - omdrevning

perjul

Yamaha XT660R
Har just köpt en XR 125 till sonen som fyller 16 inom kort. Tycker att den är väldigt trött även på ettans växel, och skulle gärna se lite mer vrid (så man kommer iväg kvickare vid trafikljus, påfarter etc.). Har googlat mig fram till att 17/54 är originaldrevning, och min tanke är att gå ner från original 17 tänder fram till 16 eller 15.

Någon som gjort denna operation och kan uttala sig om vilken storlek som är lämpligast? Räcker det kanske att minska till 16, eller är det lika bra att byta till 15 direkt? Ev. minskning av topphastigheten spelar mindre roll...
 
Last edited:

gundj

New member
Ibland är det bättre att öka storleken på bakdrevet med tanke på att ett väldigt litet framdrev ger stora påfrestningar på kedjan.
Det kan också medföra frigångsbekymmer vid svinglagringen.
 

Bob Sweden

New member
Har just köpt en XR 125 till sonen som fyller 16 inom kort. Tycker att den är väldigt trött även på ettans växel, och skulle gärna se lite mer vrid (så man kommer iväg kvickare vid trafikljus, påfarter etc.). Har googlat mig fram till att 17/54 är originaldrevning, och min tanke är att gå ner från original 17 tänder fram till 16 eller 15.

Någon som gjort denna operation och kan uttala sig om vilken storlek som är lämpligast? Räcker det kanske att minska till 16, eller är det lika bra att byta till 15 direkt? Ev. minskning av topphastigheten spelar mindre roll...


-1 kugg fram fungerar bra.
Fördelen är att du troligen kan använda kedjan utan att korta av den.

Den eventuellt ökade belastningen / frigång mot sving får ställas i proportion till effekt (9kW?) och förväntat användningsområde (100 mil / år?)... ;-)

Så krångla inte till det, framdrev är billiga, köp och testa.
Småcyklar är förvisso kul men oooo så trötta.
Så oavsett drevning är det nog lite av en utopi att förvänta sig några "riviga starter"... :)

Glöm sedan inte heller bort det faktum att junioren som ska köra vidundret kanske är ett par kilo lättare än dig.
Med så låg effekt gör varje kilo stor skillnad.
 

perjul

Yamaha XT660R
Tack för svar. Har varit ute och kört lite och känt efter nu. Tror att en kugg blir alldeles lagom.
 
Top