Honda VFR800

Lotek

#82 Superbike
Ehh, ja..vad vill du veta då?
Tala om vad du har för förväntningar och vad du vill göra med den så kanske jag kan komma med lite erfarenheter..
Annars kan jag ju alltid rekommendera forumet
 

SGM

Moderator
Jag hade en sådan som förstahoj. :) Perfekt allroundcykel, men inte riktigt bra på något beskriver väl den i allmänhet.

Snäll, bekväm, driftsäker och ändå småbusig - men den saknar kanske karaktär, det ljuva motorljudet till trots.

Ett förståndigt, men kanske inte så kul val av cykel. :)

/J
 

H-son

New member
Hej

Funderar lite på denna hoj, några synpunkter samt erfarenheter skulle uppskattas :)

Mvh
Anders

Har haft en VFR800 -02 tidigare. Jag tycker det är en mycket bra MC, få problem (jag hade inga oväntade missöden). Den är lite som en skiftnyckel, funkar till det mesta.

Det är ingen absolut touring, saknar t.ex. förvaringsfack, elruta, hantdagsvärme, radio mm. Men du åker trots detta mycket bekvämt, Ok aktionsradie, behöver inte endast hänga på macken :)

Jag har kört min på flera bandagar och utbildningar inom SMC, och den fungerade till det med. Här spelar skicklighet och däck in mer än antalet hk per kg MC.

Är det en mc som du ska köra till och från jobbet med, och på vägen hem ta några mil extra på favoritvägarna så är det en toppen hoj, en - två veckors semester på sommaren inga problem, inte ens med passagerare.

Planerar du att hänga på samtliga bandagar i landet, så kanske inte, ej heller om du funderar på att toura i europa 2 månader i sträck...

Annars funkar den till allt!

/K
 

addegbg

New member
Hej

Tack för alla synpunkter och tips! jag är ute efter en MC (med lite mer krut än min xj600 Diversion) som jag kan ha som pendlarhoj, åka på någon bandag per säsong, samt en liten semester (1-2 veckor). Är den dyr att serva och hur är det med reservdelar? gillar att den ser sportigare ut än ren touringlook :)
eller kan ni rekommendera en annan hoj?

/Anders
 

Lotek

#82 Superbike
Hej

Tack för alla synpunkter och tips! jag är ute efter en MC (med lite mer krut än min xj600 Diversion) som jag kan ha som pendlarhoj, åka på någon bandag per säsong, samt en liten semester (1-2 veckor). Är den dyr att serva och hur är det med reservdelar? gillar att den ser sportigare ut än ren touringlook :)
eller kan ni rekommendera en annan hoj?

/Anders

Reservdelar?? Till vadå? Den går inte sönder...I princip skottsäker hoj och motor, åtminstone om du tar en generation 6, d.v.s. -02 och framåt.
Nja, servicen är inte billig, men 2400mils-servicen(som är den stora) är egentligen bara dyr om man behöver justera ventilspelet, annars en eller två tusenlappar. Oftast behöver det inte justeras heller...
Det enda felet egentligen på äldre varianter är ju laddregulatorn som går sönder. Fast den kommer att ge upp, det gör den tydligen på alla äldre.
Jag kommer själv att göra mig av med min -05, men bara för att jag vill köra mer bana. Med dina kriterier tror jag inte du kan hitta bättre hoj än VFR:en.
Den är bra till allt, men glänser egentligen inte på något område. Så svenskt lagom en hoj kan bli :cool: .
 

tersan

New member
Det enda felet egentligen på äldre varianter är ju laddregulatorn som går sönder. Fast den kommer att ge upp, det gör den tydligen på alla äldre.

Gör den? Ska man tro på vad som sägs på andra forum så är det ett fåtal som råkar ut för att laddregulatorn krånglar. Vilket i och för sig kvalificerar det till det vanligaste felet...
 
Last edited:

addegbg

New member
Tack Lotek för ditt svar!
Då vet jag att man ska satsa på en hoj från -02 och framåt, om det blir en VFR.

/Anders
 

H-son

New member
Reservdelar?? Till vadå? Den går inte sönder...I princip skottsäker hoj och motor, åtminstone om du tar en generation 6, d.v.s. -02 och framåt.
Nja, servicen är inte billig, men 2400mils-servicen(som är den stora) är egentligen bara dyr om man behöver justera ventilspelet, annars en eller två tusenlappar. Oftast behöver det inte justeras heller...
Det enda felet egentligen på äldre varianter är ju laddregulatorn som går sönder. Fast den kommer att ge upp, det gör den tydligen på alla äldre.
Jag kommer själv att göra mig av med min -05, men bara för att jag vill köra mer bana. Med dina kriterier tror jag inte du kan hitta bättre hoj än VFR:en.
Den är bra till allt, men glänser egentligen inte på något område. Så svenskt lagom en hoj kan bli :cool: .

Håller med, inga problem att förvänta med en välskött VFR!

Det enda alternativet som jag kan se är någon BMW (dock dyrare) eller att byta typ av mc till någon av dom större offroadarna, Varadero, Aprilia eller liknande. Men då är inte bandagarna lika kul kanske.

Suzuki Bandit 1250 med kåpa kanske också kan vara något, de nyare modellerna med insprutning i så fall...

Men jag tror fortfarande att man har roligast på en VFR med V-Tec, bra kick vid 7000 varv :)

/K
 

addegbg

New member
Jag jagar lite den perfekta körställningen för allround körning och då verkar VFR:en vara juste. Har testkört en Suzuki SV650S en gång och den fick man hänga rätt bra på, inge kul för handlederna om man ska köra långt. Likaså är ju en R1:a kul och köra men ska man köra långt så får man också hänga om man inte drar på i 200 :D
Off roadarna är inget alternativ för mig
Tack för tipsen :)

/Anders
 
Top