Honda VF750S svårstartad när den är varm

karl-gustav-42

New member
Hej
Jag har nyligen köpt en Honda VF750S-82.
Den är helt omöjlig att starta igen när motorn är varm.
Det går att få igång den med starthjälp från bil.
Batteriet är nytt och är laddat med Ctec-laddare som visar fulladat.
En varningslampa lyser men ger ingen indikation på på checkknappen.
När den är kall är allt normalt och är hur lättstartad som helst.
MC:n är helt genomgången i år för en massa pengar.
Har blivit stående 3 ggr.
Vad gör jag?
 

Ballhead

New member
Får den bensin, när den är varm?
Bensinslangen kanske ligger på någon värmekälla.
Gnista?
Ju mer info om problemet, ju bättre svar. ;)
 

Hellman

New member
För tight ventilspel är min gissning. När den är kall funkar det ofta bra men när prylarna blir varma så expanderar dom och sluter inte helt tätt och du har problem att få upp kompet. Då blir det svårstartat värre.

Har inte erfarenhet av det själv, men läst både frågan och svaret 100 ggr genom åren.

Edit: Läste lite slarvigt och såg att den startade med extrabatteri. Men jag tror fortfarande lite på min tes pga att den surrar igång utan problem/hjälp när den är kall.
 
Last edited:

Jonathanh

New member
ok, ganska kass på det här men en kompis till mig förklarade att kondensatorn kan gå sönder och att koppartrådarna eller vad det nu är går av och när de i sin tur blir varma så tappar dom kontakten. När du sedan låter hojen stå o svalna återfår dom sin forna form o kontakten åtesluts. Detta borde resultera i en "AV/PÅ" situation där antingen så funkar det eller inte.
Sedan kan jag gissa på att detta med att saker blir varma kan ge liknande effekter på andra områden. saker som utvidgas o sedan återställs vid svalning?
 

P-O Noren

New member
Om du lyfter stiften efter ett försök att starta den varm så kanske du kan få en ledtråd om det är bränsletillförseln eller elen. Själv hade jag en suzuki som var omöjlig varm. Det visade sig vara ena tändspolen som vikt hädan. Gamla tändspolar kan funka då dom är kalla, men ge upp då dom blir varma. Har haft det felet på en annan hoj dessutom.

Lite bökigt att mäta en tändspole, men mät motståndet lite förutsättningslöst mellan polerna och skriv ner. Hö/vä spole borde ge ungefärligt lika värden. Ska iallafall inte skilja mer än 300%
 

E.S.

New member
Ventiljusteringen på VF:en är en alldeles egen historia. Kamaxlarna sitter i överfall, och måste tryckas mot dessa vid justering för att få rätt ventilspel.
Blir lätt fel där.
 
Top