Honda Varadero eller VTR motorproblem

Nadderf

New member
Motorproblem med min Varadero -99.Det hela började med att ena cylindern dog
och motorn tappade kraft och sedan dog.:mad:
När jag sedan skulle ha igång hojen igen så var det tvärstopp startmotorn orkade inte få runt mutorn. -va f.. jag har ju nyss köppt den...
La i en växel satte fart med fötterna och släpte upp kopplingen klick....
Nu gick det att starta och motorn gick som den skulle..
Åkte på tur i Norge och efter den har motorn börjat ticka.:confused: ungefär som på en bil med hydraliska lyftare som kärvar.

Så i år har jag justerat ventilerna bytt olja + oljefilter bytt till mjukare tändstifft (för att undvika glödstiffts verkan) och blåst rent luftfiltret.

men det hjälpte föga.för när motorn kommit upp i temperatur så TICKE TICKE TICKE....:mad:

Så är det någon med en VTR eller Varadero som hafft det här mysiga ljud och har en lösning så är jag mer än tacksam!
 

Koljo

New member
Motorproblem med min Varadero -99.Det hela började med att ena cylindern dog
och motorn tappade kraft och sedan dog.:mad:
När jag sedan skulle ha igång hojen igen så var det tvärstopp startmotorn orkade inte få runt mutorn. -va f.. jag har ju nyss köppt den...
La i en växel satte fart med fötterna och släpte upp kopplingen klick....
Nu gick det att starta och motorn gick som den skulle..
Åkte på tur i Norge och efter den har motorn börjat ticka.:confused: ungefär som på en bil med hydraliska lyftare som kärvar.

Så i år har jag justerat ventilerna bytt olja + oljefilter bytt till mjukare tändstifft (för att undvika glödstiffts verkan) och blåst rent luftfiltret.

men det hjälpte föga.för när motorn kommit upp i temperatur så TICKE TICKE TICKE....:mad:

Så är det någon med en VTR eller Varadero som hafft det här mysiga ljud och har en lösning så är jag mer än tacksam!

Hej!

Själv så hade jag en Varadero-00 som jag köpte ny 2002, ( Innehar i nuläget en Varadero-06, som jag INTE byter ut... :D ), men det fenomen som du beskriver så undrar jag om det är något som inte är rätt placerat eller isatt fel i samband med någon större isärplockning av motorn... För dessa motorer dom bara går... Enkla att sköta.

Hade problem att få igång min två vårar efter vintern... Det var enkelt: tömde inte ur gammal bensin från botten av förgasarna, (det sitter en liten skruv under varje.. Och de är svårare att lossa den andra jämfört med den ena... oberoende i vilken ordning man tar det...).

Fråga: Har du köpt MC:n nu? Har den genomgått någon motorrenovering, i så fall vem har gjort den?? MEd tanke på den fina 5-åriga Honda garantin.... Kolla upp detta, så kan vi "chatta" mer... Kanske andra hakar på eller läser nyfiket...

Vi höres!
 

Nadderf

New member
Varadero-99

Jag köpte hojen förra året 07. och den gick som en dröm tills den dog för mig.
Och han jag köpte hojen av försäkrade att den inte var skruvad med.det enda var att han lagt hojen när han stod stilla.

Hade tänkt fråga honom om han verkligen inte lämnat in den då,eller om killen som haft den innan han har gjort något.
men han lämnade alltid in hojen på honda verkstad så det pekar bara på killen jag köpt den av.

Men jag har även läst på mcpolen.se att 99-an hade teknikproblem med motorn men med vad stod inte.
Skulle vilja byta upp mig till en 04:a men det finns ingen sund mc säljare som skulle ta min i inbyte med det ojludet.:(

I övrigt håller jag med om att Varaderon är helt otroligt skön att köra. även när man kommer ut på grusväg.
Det är ju det som är tjusningen med dessa underbara hojar att man inte hindras av underlaget.:)
 

Koljo

New member
Hmmm....

Ursäkta att det tog lite tid innan jag skrev här... Det är mycket på alla fronter nu... ;-D

Om Honda vet om att det är ett teknikfel på cykeln så vore det väl inga konstigheter att åtgärda detta??

Din MC, kan inte ha blivit så "över en natt", eller när den gick omkull efter stillastående...

Något "krux" finns med i bilden...

(Sen, kan jag tillägga att det är klart mindre vibrationer i handtagen på en Varadero med insprutning... Jo jo!!).

Kolla upp detta med verksta´n, de bör kunna svara på en sådan fråga med tanke på att de åker på uppdateringskurser med jämna mellanrum.

Jag skulle bli förvånad om inte Honda skulle känna till detta...

Inte likt japanarna.... ;-)
 

ulle

New member
Hej !
Har läst lite här har liknande problem med min Varadero -00 . Startar utan problem går kanon men rätt va det är så tappar ena cylindern för att " hoppa " igång igen . Kan hända även när jag startar kall som varm , kan starta och gå illa för att sedan gå klockrent . Har bytt bensinpump en gång undrar om det kan vara den som spökar igen ? Men då tvärdog den helt . Mvh.ulle
 

Skye

Kör Mycket!
Hur är miltalen på denna varadero? Hur är det med kamkedjespännarna?? Förgasarsynk??? Hur mycket laddning ger stator och likriktare????

Konstigt att frågan ställs på detta forum när det finns ett helt hav av expertis på www.xl-forum.se
Välkommen!
 
Top